L
Liteavvarje: Börja med att ta bort en i taget . så märker du om dom står i spänn , är den horisontella fräsh så borde den ligga still och bära
1 svar · 1,7k läst
J
Jörgen Ö: Förstår tanken med c bruket i en källare, men då får du nog ta att ytan inte blir så slät. Om du inte provar att köra med ett slipsvärd, som man normalt använder till betong. Men då bör bruket vara väldigt blött....
8 svar · 9,5k läst
·
C
cammen: Tack för svar, reklamerat, det görs om.
6 svar · 8,8k läst
·
J
jacobk: [citat] Bra idé, det ska jag kolla upp!
4 svar · 2,8k läst
·
L
Lastbilen: Hej och tack för svaret slacker! Halkade efter lite i helgen då jag stötte på problem med taket. På ett ställe orkade min kassa och billiga slagborr igenom. Men längre in på taket tog det stopp. Köpte på mig spikplugg 5X35mm och 6X40mm precis som du rekommenderade. Blev dock inte i metall utan med vanlig plastplugg. Är lite orolig över att råka träffa något i taket när jag borrar.
2 svar · 5,4k läst
·
S
Sytes: Tack för den informationen, ska kontrollera måtten lite bättre men ska helt klart se över om jag inte klarar mig med 90x180 som du säger i badrummet!
7 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: 5,3 cm låter snarare som fyra gipsskivor (4*13mm). Det verkar väldigt tjockt...
19 svar · 25,7k läst
·
Larsa
Larsa: Är oisolerat, och som sagt berg. Kollar upp slipsats, annars från det bli golvspackel
3 svar · 3,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: 1. väldigt stor. 2. nej, troligen inte. 3. funkar bra, är det inte problem med tjockleken är det bättre och billigare med vanlig gips.
1 svar · 725 läst
Carro_D
Carro_D: Funderar på att ta hit en snickare under veckan och se om de kan fixa jobbet. Har aldrig hållit på med bärande väggar och man vill ju inte göra fel här
24 svar · 2,9k läst
·
J
JohanLun: Tänk på att om det är kalkputs så ska du inte ha cement eller kc (kalkcenemt) utan bara kalkputs, bäst tror jag det vanliga är, inte hydrauliskt. Gipsputs funkar nog också...
6 svar · 2,8k läst
·
nimhed
nimhed: Har nu lånat och läst boken "Bygga trappan" av Hans Nilsson. En trevlig liten bok som jag verkligen kan rekommendera om man vill starta tankeverksamheten kring att bygga trappa.
24 svar · 8,1k läst
Rabbithole
Rabbithole: Jag tror det kommer fungera, men ser ut att vara lite ojämnt underlag? Kanske gå över insidan av lecan med lite bruk/betong och täta innan gjutning. Såga även av det som sticker ut av elementen på utsidan och putsa så kommer det se bra ut
7 svar · 2,7k läst
·
P
Pagno: Hmm, lister, foder, socklar spikar man manuellt, med hammare, listhammare. Jag passar att svara, gillar inte listning med spikpistol. Vitsen med hammare är att du kan sätta spiken exakt där du ska, mitt i största/högsta profildelen, där det är enklast att komma åt att spackla om det behövs innan målning. Mvh P-A
16 svar · 5,7k läst
·
X
xLnT: För andra som söker på samma fråga så gjorde vi såhär: [bild] Borrade 12mm hål (300mm ner) och fyllde med tunnfogslim, tryckte ner gängstång med en bricka mellan två muttrar som hamnar i mitten av betongen (som ska hällas i). Sen syllpapp under takstolen, vinkeljärnen skruvas fast i takstolen med anksarskruv och sen en bricka och låsmutter som trycker ner takstolen mot väggen.
2 svar · 13,5k läst
·
B
Björk82: Tja. Jag har purskum från just Foamking. Det funkar riktigt bra. Det är inte brandfarligt och det innehåller inga giftiga medel, som fogskum gör. Du behöver ingen luftspalt för skummet absorberar ingen fukt och fungerar som ett "slutet system". Tex hemma hos oss så är det skummat från golvet och upp till nock och ner till golvet igen. Vi har gjort en liten luftspalt, bara för att om vi
1 svar · 3,1k läst
·
R
rbn: Tack snälla för att ni tog er tid att titta på bilder osv och komma med så utförliga svar. Då ska jag ta in någon som kan det här. Fråga, tror ni att det går att sätta dit en limträbalk som går från den illa väggsnutten som är i hallen och hela vägen bort. Att ha en balk i taket har jag inga problem med, är ju redan så i vardagsrummet. Men det blir ju mycket snyggare om det
3 svar · 1,7k läst
·
K
KjellTimell: Okej, motiverar något Webers pris eller kommer dom upplevas som likvärdiga när brukena väl är blandade och redo att använda? Jag hade tänkt att mer spackla upp bruket med skånska, tunnt skikt och filta ytan.
4 svar · 6,0k läst
B
bjornlof: [citat] Tack! Vi är långväxta så oss gör det inget att det är lite högt :) Vi har inte bockat rören utan körde med t-kopplingar samt 45- och 90-gradersböjar. Sen limmade vi med extra starkt epoxy och höll tummarna...
28 svar · 17,1k läst
·
L
Liteavvarje: [citat] Kärt barn har många namn , bara vi vet vad som är , det med att sätta skivor på och göra ett våtrum innebär absolut en tätning mot väggen , om det är någon form av fukt i väggen , Behöver inte vara mycket , så bygger det på med årens lopp , så fukten kommer inte att ånga av in mot rummet , det enda då finns att göra är en luftspalt mellan träullit och nya väggen
6 svar · 3,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: [citat] Jag köpte snap-in. Passade inte. KOnturen på gångjärnsbladen var annorlunda, och låstungan också.
6 svar · 5,0k läst
T
TheGame: Rejäl plastmatta eller gummimatta med uppvik är nått jag brukar se. Visst då blir vatten osv liggande men nån är där ich städar eller så dunstar det bort så småningom.
1 svar · 1,2k läst
GoForIt
GoForIt: Kolla först om du kan dra åt karmen hårdare i överkant, förutsatt att den sitter snett. Det är inte heller ovanligt att dörrbladet inte längre är helt rektangulärt, utan att problemet sitter där. Kontrollmät diagonalt.
1 svar · 2,9k läst
·
S
Stefan1972: [citat] Då är du nu medveten om att domedagen är nära...........:-)
16 svar · 30,6k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: En idé kan ju vara att behålla "stolpen" om det går, fast kanske byta ut den mot en 90x90 limträ? Har du fortfarande plats för 2 x 75 i så fall så går det ju att hålla överliggande avväxling ganska låg så att du får plats med de högre garderoberna. På din sektionsritning ser det förresten ut som om du har 250 cm i takhöjd. Hos mig hade man på vissa ställen sänkt innertaken
26 svar · 5,5k läst
·
Oldboy
Oldboy: Ja, bort med den! Du har helt rätt i att det är en ful lösning. Mkt snyggare med riktiga lister. Tror man gick över till skugglister i hus ngn ggn på 70- eller 80-talet.
8 svar · 8,8k läst
·
useless
useless: Jag vet inte om det ska vara så, bara att det möjligen kan vara så om du inte har någon synlig spalt.
7 svar · 6,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: [citat] Kör alltid över och under fönster oavsett vad det ligger i övrigt.
8 svar · 3,8k läst
T
Tvapac: Är det ett sånt tak där man skippar ströläkten för skivorna ändå buktar in? En bekant har tak konstruerat så och där ligger vanligt nockband. Jag har bara lagt på råspont, men tycker Benders var bra iaf. Inget jättebra svar men du har ju inte fått så många andra så något iaf kanske :)
6 svar · 2,7k läst
I
IngridS: Toppen och Tack! Ska titta på broschyren du tipsar om
2 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.