S sunqan skrev:
Du har inte funderat på att köpa fuskbjälkar i cellplast istället?
Nä det är långt ifrån min smak med sånt där. Nu har jag ju dessutom riktiga, fina bjälkar, och gillar de extra centimetrarna på höjden som talkrivningen gav så jag tror jag håller mig till det.

Men har du nån bra idéer på att sätta igen det angivna hålrummet så tas det tacksamt emot.

Lutar åt Leca och murning. Hur jag gör med tätning av trossbotten återstår att se.

J
K K-S-L skrev:
Tack för svar och intressanta tankar!

Precis, väggarna är murade. Putsade med kalkbruk skulle jag gissa. Har aldrig murat så trä och nät låter ju onekligen smidigare. Å andra sidan känns det mer ”riktigt” med murat.

Har också tänkt att man skulle klä in med råspont mellan bjälkarna, men eftersom planken såg så pass fina ut och dessutom lite vackert patinerade vore det fint att ha dom synliga och bara vitkalka el liknande.

Hade tänkt vänta med ovanvåningen men eventuellt är det en idé att gå upp och gräva ur trossbotten uppifrån (vindpapp, sand, kalk) och sen isolera med linull. Är ett rejält dammigt jobb bara med med många säckar som ska ner.

Vad tror du om att nota springorna i taket underifrån och sen slipa? Borde väl hålla tätt?
Utan att ha egen erfarenhet så har jag hört många som försökt täta tak men inte lyckats. Det är nog (om du inte har ett vackert golv ovanpå att bevara) enklast att gräva ur, pappa och isolera med linskivor. Kolstybb i soppan tror jag inte är så kul...

Trä och putsa på borde vara funkis, kanske sätta en pappremsa över skarven och spacka innan du tapetserar. Träet kan ju röra sig, men det är så liten bit och är putslagret fäst på helst vassmatta och ganska tjockt borde det vara safe... :) Se till att ha kalkputs bara...

Skönt du inte vill ha plastbjälkar a la pizzeria... :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.