Hej,

Vi tänkte sätta en panel i vårat matrum en sån där helt slät där man gör mönster med lister och jag undrar vilket material som jag ska använda till den släta panelen? spånskiva? gips? plywood?

L
Om ni vill att trästruktur ska synas får det ju bli plywood, då kan man t ex lasera det så att ådringen är kvar, eller betsa det som ett mörkare träslag för att få "oldskool"-stil - lite som en engelsk herrgård.

Är huset gammalt eller hyfsat modernt?

L Lärospånet skrev:
Om ni vill att trästruktur ska synas får det ju bli plywood, då kan man t ex lasera det så att ådringen är kvar, eller betsa det som ett mörkare träslag för att få "oldskool"-stil - lite som en engelsk herrgård.
Nä vill inte att trästrukturen ska synas utan helt slät målad med lackfärg :)

typ som den här:

http://norrabyggodesign.se/wp-content/uploads/2014/02/bröstpanel-31.jpg

L
I så fall är ju masonit billigt och enkelt att jobba med och bygger mindre än gips o spån. Slätt är det med. Gips får ju dessutom lätt fula märken men masonit tål en hel del. Väl beprövat för ditt syfte!

Jo jag tänkte på masonit jag med men hittar ingen bröstlist som har så liten klack, masonit brukar väl max vara 6mm?

L
PeterHog PeterHog skrev:
Jo jag tänkte på masonit jag med men hittar ingen bröstlist som har så liten klack, masonit brukar väl max vara 6mm?
Nej ser att Beijer har 13 och 19 mm.

Oj glömde svara på frågorna i det första svaret =) Huset är från 1912 men är renoverat på 70-talet en gång så allt det gamla fina är borta förutom kakelugnen :/

L
Ingen fara! Bra att dom lämnade kakelugnen åtminstone :)

Då skulle jag gå på masonit som var populärt från slutet av 20-talet o framåt. Hyfsat miljövänligt också.

L Lärospånet skrev:
Ingen fara! Bra att dom lämnade kakelugnen åtminstone :)

Då skulle jag gå på masonit som var populärt från slutet av 20-talet o framåt. Hyfsat miljövänligt också.
Jo det var tur det, en kakelugn kostar ju lite att få in =)

Nån som vet vart man kan köpa bröstlist för 6mm skiva ?

L
L
PeterHog PeterHog skrev:
Jo det var tur det, en kakelugn kostar ju lite att få in =)
Precis!

L Lärospånet skrev:
På Bauhaus har dom färdiglackad masonit på 30 mm, så du behöver inte begränsa dig till just 6mm om det skulle bli svårt med bröstlisten. [länk]
Nej det där är 3mm masonit ;)

L
PeterHog PeterHog skrev:
Nej det där är 3mm masonit ;)
sant - så går det när man snabbsurfar på mobilen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.