J justusandersson skrev:
Om man minskar trappbredden till 600 mm så blir det ännu bättre. En enpersonstrappa behöver ändå inte vara bredare. I övrigt som tidigare: steghöjd18,8 cm, stegdjup 20,4 cm. Vangstyckena måste sitta under sätt- och planstegen, inte vid sidan av.
[bild]
Jag förstår fortfarande inte riktigt hur du får till det.. Jag ritar på en trappa i StairDesigner, och har på bilden en trappa med en klack på 200mm, trappans bredd 690mm, och längden 1951mm. Med 13 steg får jag givetvis också 18,8 cm steghöjd, men stegdjupet blir 16,6 cm.
Det är ungefär 6-7cm mindre än vad jag är ute efter..

• Skärmdump av StairDesigner-program med ritning av en trappa, visar mått och 13 numrerade steg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att rita trappor. Utöver allt annat kräver det en god spatial förmåga. Själv skulle jag aldrig använda ett datorprogram för det. Om du får ett stegdjup på 16,6 är det felprogrammerat. Det kan också skilja mellan svenska och utländska traditioner. Förväxla inte det teoretiska stegdjupet med det du kan få i praktiken genom en utdragen trappnos.

J justusandersson skrev:
Det är svårt att rita trappor. Utöver allt annat kräver det en god spatial förmåga. Själv skulle jag aldrig använda ett datorprogram för det. Om du får ett stegdjup på 16,6 är det felprogrammerat. Det kan också skilja mellan svenska och utländska traditioner. Förväxla inte det teoretiska stegdjupet med det du kan få i praktiken genom en utdragen trappnos.
Alright, jag tror dock att detta program används av flera svenska leverantörer, men jag ska inte låtsas som att jag kan programmet mer än väldigt grundläggande.

En annan sak jag undrar över din skiss, är var du menar att man öppnar bjälklaget - till höger eller vänster på skissen? Till vänster är det ju flera steg som går vinkelrätt mot resten av trappan?

M mefi skrev:
En annan sak jag undrar över din skiss, är var du menar att man öppnar bjälklaget - till höger eller vänster på skissen? Till vänster är det ju flera steg som går vinkelrätt mot resten av trappan?
Vi pratar nog förbi varandra. Du har en öppning, 1856x690 mm, som kan förlängas något. Denna öppning utgår jag ifrån utan någon extra håltagning. Sedan ritar jag en L-trappa, vilket är ett knep för att både få plats för det längre trapplopp som behövs för en lägre lutning och att undvika en kant som man slår huvudet i.

J justusandersson skrev:
Vi pratar nog förbi varandra. Du har en öppning, 1856x690 mm, som kan förlängas något. Denna öppning utgår jag ifrån utan någon extra håltagning. Sedan ritar jag en L-trappa, vilket är ett knep för att både få plats för det längre trapplopp som behövs för en lägre lutning och att undvika en kant som man slår huvudet i.
Jag tror så :)

Stämmer, 1856x690 mm är där idag, på nedre plan går det att ha trappan 1950 lång (p.g.a. en liten klack i bjälklaget på ca 100mm som ej kommer vara problem för frihöjden). Dock finns en vägg längs ena kortsidan på nedre plan, på samma sida om hålet där vi vill att trappan börjar. Detta, samtidigt som att takhöjden är så pass begränsad som den är, gör att vi inte kan ha mer än maximalt 1 steg under bjälklaget.

Det vi är inne på är att ha en U-trappa, vars första steg är under bjälklaget, och sista (1 eller 2) steg placeras där bjälklaget är idag.

Nu har jag äntligen fått håltagningen gjord. Gjorde det själv och började med att försöka såga med vinkelkap, men insåg efter ca 30sek och inte alls många centimeter att det skulle ta lååång tid och bli ett rejält dammlager även utanför min inplastning. Det dammade rejält, trots dammsugare!

Blev till att dra fram borrhammaren och körde ett 15-tal hål igenom bjälklaget. Därefter bilades det. Gick ganska snabbt! Nu håller jag på att spackla till en snygg kant igen med cementspackel. Riktigt nöjd so far och har inte heller sett någon sprickbildning.

Totalt kapades 7 armeringsjärn på ytan som blev 25x70cm.

• Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
15cm betong är inget jobb för vinkelslipen..
Då kan du lika gärna bila alltihop.
:D(y)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
7 järn på den lilla ytan i ett bjälklag gjort på 40-talet tycker jag ändå låter som väldigt mycket armering. Tog du nån bild på hur det såg ut där man kan se järnen, dela gärna med dig isf.

• Gilla
mefi
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
7 järn på den lilla ytan i ett bjälklag gjort på 40-talet tycker jag ändå låter som väldigt mycket armering. Tog du nån bild på hur det såg ut där man kan se järnen, dela gärna med dig isf.
Mja, jag tog några bilder men inte så nära. Man kan skymta några av (de avsågade) järnen på ett par bilder.
Jarlingar Jarlingar skrev:
:D(y)
Haha, ja snyggt! Du hade helt 100% korrekt! :rofl::sweat:

Det mest svettiga momentet var nog egentligen när jag skulle igenom trägolvet. Körde med en multicutter och det började lukta lite bränt. När vi kom in och såg att det var spån upp till golvbrädorna plockade vi fram en vattenhink & brandsläckaren :crysmile::ok:

Golvgenomgång under renovering, med synliga avsågade järn och träspån nära kablar och en bokhylla i bakgrunden.
Skapa konto
Utsikt från under ett delvis avsågat trägolv med synliga järn och isolering, och en stege i bakgrunden.
Skapa konto
Utsågat trägolv med verktyg och byggspån, nära en avsågad järnbalk.
Skapa konto

• Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Det ser ut som bara ett järn är kapat parallellt med bef.hål, så det funkar säkert. Var det kamstänger , ser ut att vara släta järn?

B bossespecial skrev:
Det ser ut som bara ett järn är kapat parallellt med bef.hål, så det funkar säkert. Var det kamstänger , ser ut att vara släta järn?
Ja precis, ett järn låg parallellt med det som ligger kvar underst, ganska långt ut. Det var släta järn. Några av de som kom ut vinkelrätt mot hålet var böjda till en ögla och hade lite större diameter..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.