Hej vänner!

Jag skulle vilja öppna upp ca 230cm i vår kattvind för att kunna bygga en sängnisch åt vår dotter. För att kunna göra det behöver jag ta bort den vertikala regel som stöttar en utav takstolarna.

Bilden nedan är tagen inne från kattvinden och föreställer den regel som jag skulle vilja ta bort. Den vertikala regeln är 100x40 och takstolarna står på ca cc1200

Vertikal regel i kattvind intill takstol, som användaren vill ta bort för att bygga sängnisch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min tanke så här långt är att skruva fast kraftiga reglar i de vertikala reglarna som stöttar de takstolarna som är på vardera sida om den som jag vill ta bort och se till att de står på ett bra fundament. Efter det stämpar jag upp takstolen, tar bort den vertikala regeln och lägger istället en horisontell limträbalk mellan de nya reglarna för att stötta den takstol som blir utan vertikalregel.

Hur låter det?

För att bedöma om detta är möjligt behöver man se en sektionsritning (med huvudmått) för hela huset. Dessutom behövs uppgifter om snölastzon, yttertakets konstruktion (inkl takstolarnas dimensioner) samt konstruktionen av vindsvåningens bjälklag (golvbjälkarnas dimensioner och c/c avstånd). Några bättre detaljfoton på stödbenens infästningar upptill och nertill är heller inte fel.

• Gilla
fahlis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.