Q
hej, mitt golv vid kaminen har sjunkit med ca 1cm. Jag har flytande golv så funderar på om de skulle räcka med att byta ut frigoliten till xps cellplast som skall tåla högre tryck?

L
Tyngden på kamin har tryckt till underlaget så det satt sig lite , inget ovanligt , händer även med nya skorstenar som inte ankrats väl mot grunden
Bara lägga i nytt som håller sig kvar på rätt nivå och tål mera tryck , XPS är mera trycktålig

Q
L Liteavvarje skrev:
Tyngden på kamin har tryckt till underlaget så det satt sig lite , inget ovanligt , händer även med nya skorstenar som inte ankrats väl mot grunden
Bara lägga i nytt som håller sig kvar på rätt nivå och tål mera tryck , XPS är mera trycktålig
Vad bra, hade även funderat på gjuta upp det. Men är helt klart smidigare om man bara kan byta ut några plattor och sen på med golvet igen.

Då är det bara kvar hur man får bort kaminen, skorstenen står ju på den.

L
Problem :confused: skorstenen står på kaminen och måste lyftas ,brukar inte vara lätt , tunga grejer , Sen hur det ser ut vid alla genomgångar till tak är en annan sak , den kan vara ankrad i bjälklag för att stå stadigt i sidled
Den behöver nog lyftas min ca 5 cm ( beror på hur mycket som den går ner i kaminen ) samt hur den ser ut med isolering
Ta en bild så allt kommer med

Q
L Liteavvarje skrev:
Problem :confused: skorstenen står på kaminen och måste lyftas ,brukar inte vara lätt , tunga grejer , Sen hur det ser ut vid alla genomgångar till tak är en annan sak , den kan vara ankrad i bjälklag för att stå stadigt i sidled
Den behöver nog lyftas min ca 5 cm ( beror på hur mycket som den går ner i kaminen ) samt hur den ser ut med isolering
Ta en bild så allt kommer med

• Kakelugn i ett vardagsrum med vedtrave och fönster i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Skaplig pjäs det där , du bör nog gjuta något under , hur ser det ut under kaminen , är det hål eller en hel fot , som det ser ut så måste du nog lyfta allt på en gång på något sätt
Du får kolla upp om det går att lyfta enligt skiss , nu syns bara framsidan på skissen men du ska ha lika på baksidan , om det inte går så kanske på sidorna .
Man lyfter med domkraft lite i taget och lägger under klena bitar , allteftersom man kommer upp lite grövre bitar ,
Mycket små lyft runt om , blir några varv runt den
Plåten under , ligger den direkt på trägolvet , gör den det så måste du försöka att ta bort golvet
för att lägga en kaka betong som rekommenderas dig , ca 5 10 cm in från ytterkant plåten
Lite enkel skiss men hoppas du förstår
PS plåten i taket sitter den fast i skorstenen måste du lossa den

• Kamin på en svart plåt med skissade lyftanordningar i gult runtom, inomhusmiljö.
    Skapa konto
Q
L Liteavvarje skrev:
Skaplig pjäs det där , du bör nog gjuta något under , hur ser det ut under kaminen , är det hål eller en hel fot , som det ser ut så måste du nog lyfta allt på en gång på något sätt
Du får kolla upp om det går att lyfta enligt skiss , nu syns bara framsidan på skissen men du ska ha lika på baksidan , om det inte går så kanske på sidorna .
Man lyfter med domkraft lite i taget och lägger under klena bitar , allteftersom man kommer upp lite grövre bitar ,
Mycket små lyft runt om , blir några varv runt den
Plåten under , ligger den direkt på trägolvet , gör den det så måste du försöka att ta bort golvet
för att lägga en kaka betong som rekommenderas dig , ca 5 10 cm in från ytterkant plåten
Lite enkel skiss men hoppas du förstår
PS plåten i taket sitter den fast i skorstenen måste du lossa den
Borde inte vara problem att lyfta den på sådant sätt.
Men borde det inte räcka med xps? Tar man xps300 så klarar den 130kpa mot vanlig 24-30kpa.

• Bild på ett byggprojekts undersida med justerbara stödben och en lastcellsfot.
    Skapa konto
L
Angående XPS eller betong , är det betong under så har du en stum botten , förhoppningvis
bra jämn , då kan det gå bra med XPS , med betong kan det bli lite svårt att få in det helt jämt
vill gärna bli lite vågigt , det går ju inte att spackla under
Ser ju bra ut att kunna lyfta på det sättet eftersom det är ben under , tänk bara på att ha brett virke eller dubbla 22 spån under mot golvet , så stort som möjligt , kanske spån plus en planka på den för att få ut trycket på större yta , stor yta liten belastning per cm2 , du trycker inte ner golvet då
Ta gärna någon bild när du lyft det , kan vara flera som kan få någon ide på lyfttekniken i andra hänseenden

Hur ser golvkonstruktionen i övrigt ut, förutom att det är cellplast ovanpå betong? Hur tjockt golvspån/undergolv? Det känns osannolikt att försjunkningen beror på cellplasten, snarare på för tunn avstyvning (golvspånskiva) eller ytskikt. 30 kPa långtidslast så skall du kunna ha ett ton på en tredjedels m^2. Oavsett så kan så klart XPS hjälpa, men anledningen att jag frågar är att det på bilden ser ut som att försjunkningen är väldigt koncentrerad till fötterna.

Jag kanske ser fel och är det så att det satt sig på en större yta så skall XPS vara mer än tillräckligt. Lycka till! (Jag vill också lyfta kamin med hederlig hävstångsprincip enl. förslag / avis)

Mvh Plundraren

Q
P Plundraren skrev:
Hur ser golvkonstruktionen i övrigt ut, förutom att det är cellplast ovanpå betong? Hur tjockt golvspån/undergolv? Det känns osannolikt att försjunkningen beror på cellplasten, snarare på för tunn avstyvning (golvspånskiva) eller ytskikt. 30 kPa långtidslast så skall du kunna ha ett ton på en tredjedels m^2. Oavsett så kan så klart XPS hjälpa, men anledningen att jag frågar är att det på bilden ser ut som att försjunkningen är väldigt koncentrerad till fötterna.

Jag kanske ser fel och är det så att det satt sig på en större yta så skall XPS vara mer än tillräckligt. Lycka till! (Jag vill också lyfta kamin med hederlig hävstångsprincip enl. förslag / avis)

Mvh Plundraren

Jag har aldrig sett själv men fått förklarat att det är platta sen sand sen ligger frigolit .
Jag får se vad som behöver göras när jag river upp allt.
Tror att jag inte ens behöver flytta kaminen utan bara lyfta och skruva bort de justerbara fötterna.
Jag skall påbörja detta i början nästa år, håller på och fräschar upp trappan nu. Målar den vit och ny matta, så har fullt upp för tillfället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.