J
justusandersson: Jag tror att man bör ta det här med brandrisk på allvar. Har man en gång sett vad en brand i cellplast kan ställa till med, vill man inte uppleva det igen. Särskilt kombinationen med plasten som tätskikt på taket gör att man bör undvika cellplast. En gnista från en brasa på tomten som letar sig in under takpannorna, bränner igenom plasten och landar på frigoliten, är väl inget
10 svar · 4,3k läst
utan_mark
utan_mark: jag håller på att projektera ett garage på 6x8m där jag är tvungen att ha en HEB140 under takstolarna 1200mm in för att kunna ha c24 220mm + en pelare någonstans runt mitten. tänkte att en HEB balk kan vara bra att ha för att hänga upp vagn för talja i :-) [bild] jag lägger balken under i stället för i.
2 svar · 8,3k läst
·
B
henke_benke: [citat] när jag hade studentlya tog jag kontakt med fastighetsskötare så jag kunde låna
23 svar · 65,0k läst
J
justusandersson: Man använder vanligen syllpapp för att isolera träprodukter från betong som kan vara fuktig.
11 svar · 8,1k läst
·
A
Andreas Carlsson: [citat] Ja det är golvvärme där inne. Ok kan det vara säljbart? Tack för tipset!
3 svar · 1,9k läst
·
M
MoggeS: Ni som har en indragen terrass, hur ser er konstruktion ut? Med indragen terrass menar jag en terrass som man har boyta under.
0 svar · 1,3k läst
B
Biffen181: Mm, såg att det fanns en vinkel till feinen som man kan använda. känns ändå som att det borde finnas ett enklare sätt, det finns ju vinkelchuck och grejer till skruvdragare kanske går att göra något med det? tack för svar
3 svar · 2,8k läst
Jarlingar
Jarlingar: Jag har skruvat tillbaka några skivor tretex som plockats ner för diverse dragning i väggen. Gipsskruv fungerar perfekt för detta! (y)
10 svar · 10,1k läst
J
justusandersson: Jag tror att vindduk kan vara smidigare och lättare att få tätt. Vill du använda papp får den inte vara alltför diffusionstät. Tunn asfaltpapp typ AC 150 funkar nog också.
14 svar · 5,3k läst
·
Isakare
Isakare: Hagmans har 2K klarlack på sprayburk. Härdaren finns i en ampull i botten av burken som aktiveras när man trycker in den.
6 svar · 12,6k läst
J
justusandersson: Med permanent skada menar man nog bestående deformation. Det är svårt att jämföra olika nedböjningar eftersom man också räknar med olika normerande laster. Traditionellt har man varit striktare i synen på nedböjning bär det gäller bjälklag än när det gäller takkonstruktioner. Man skiljer på bruksgräns (nedböjning) och brottsgräns (risken för brott). Synen på dessa
47 svar · 15,4k läst
·
J
jontz3: Hej alla byggare! Har en fundering angående mina takstolar, vill bygga på dem neråt så att jag får plats med lösull. De är nu 140mm höga och behöver komma upp iallafall till 300 plus luftspalt. Kommer även att ha öppet ända upp till nock. Vet inte riktigt vad som är bäst att göra. De sitter med ca cc 1200. Vad är billigast, smidigast och bäst för Hållfastigheten? Det är en
0 svar · 1,4k läst
·
G
guggen: Boracol kan man köpa i en bra färgaffär eller direkt från Lavatox. http://www.yourvismawebsite.com/svenska-reimpregnerings-ab-lavtox/hem
4 svar · 1,1k läst
GoForIt
GoForIt: Man borrar upp ett nytt hål.. Tyvärr är väl konsollen inte avsedd för "omvänd" montering, så risk finns väl att den går sönder vid belastning. Det krävs ju också god möjlighet till infästning i väggen.
7 svar · 8,6k läst
K
KiingCoong: Som dom flesta säger, bör inte uppstå några bekymmer bara för att det sitter några skruvar igenom. Tejpen är ju mest till för att reparera större håligheter och skarvar. Finns nog få hus som har en plast som inte är punkterad någonstans överhuvudtaget!
7 svar · 9,3k läst
sir_daniel
sir_daniel: Hur är det med avrinning från markvattnet samt vatten från taket? Leds det bort bra från huset eller släpps det ner Brevid grunden? Är det planteringar/beväxning intill grunden? Börja lösa det först och gör en till mätning ett tag efter det.
12 svar · 4,8k läst
·
L
laguna20: [citat] Jag undrar det med.. om fläckvisa papp som är borta
7 svar · 10,4k läst
·
J
justusandersson: Jag håller med ZNK. När det är öppet behövs inga särskilda åtgärder.
3 svar · 3,1k läst
·
M
marp68: Kanskeglasfiberremsa kan funka
12 svar · 13,3k läst
S
SpackelFredrik: Jajamen. Se bara till att det är hyfsat rent från damm ock skräp bara...
15 svar · 4,9k läst
·
Fulkemisten
Fulkemisten: Perfekt ju. Hade samma problem här om månaden. Skulle sätta upp en gardinskena och hade 70 mm till trä att fästa bakom takskivorna just där den skulle sitta. Det blev en annan lösning men långa smala skruv löser en del problem faktiskt. Får bli en sväng att införskaffa till bra-att-ha-lådan i sortimentboxen.
27 svar · 11,6k läst
·
S
Snickerick: Jepp, pellets i en modern pelletspanna.
2 svar · 1,4k läst
B
Blixtmaskin: Jo, det är ett alternativ. Tänkte försöka göra ett så slätt och tätt golv som möjligt och funderade på om osb hade varit ett alternativ (då det är rätt billigt och lätt att bygga).
2 svar · 1,2k läst
S
sinuslinus: Fasad smyglist skulle jag säga om den täcker springan mellan fönsterkarm och tegelfasad och är lite vinklad. Har du klyvsåg med vinklingsbar klinga pch det inte är så stora mängder går det att såga ner panel eller liknande. Eller be ett snickeri göra det åt dig.
3 svar · 850 läst
·
B
Boan: Rätt stora toleranser
12 svar · 3,5k läst
·
Peter2400
Peter2400: Jag tycker det känns bättre med en skiva avsedd för att montera klinkers på. https://www.byggmax.se/badrum/tätskikt/våtrumsskiva-p660021 Hur mycket är det du vill byga ut väggen?
6 svar · 6,7k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Angående din tanke på att ”måla i en plastpåse” så kan tilläggas att även om du använder hygroskopiskt material och ångbroms så ska resultatet bli lufttätt (men inte ångtätt att jämföra med plast) så jag tycker inte att den tanken ska avgöra. Luftombytet bör istället ske genom kontrollerad ventilation, inte genom halvöppna väggar. För övrigt är jag stark förespråkare
4 svar · 4,5k läst
K
KjellTimell: Absolut, fick ju en chans att göra rätt.. Dvs lägga kappilärbrytande skikt och isolera. Arbetsområdet utökades till halva nedervåningen, la ner golvvärme överallt och fimpade radiatorerna, golvvärmen är nu huvudsaklig uppvärmning på den ytan som är omgjord.
4 svar · 3,0k läst
K
klash: Hej! Lyfter en gammal tråd, men då jag har samma frågeställning som TS skulle det vara kul att få höra/se hur slutresultatet blev!
18 svar · 11,2k läst
P
Peter_K: Kanske ska köra på den då. Lite dyrare men smidigt med formatet.
5 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.