Hej!
Vi köpte ett fritidshus för några år sedan där den förra ägaren verkligen gillade friskluftsventiler. När vi nu tänkt göra om lite så har vi tänkt att ta bort en av ventilerna eftersom den inte hamnar så bra när vi ändrar om planlösningen. Hur som helst så tog jag bort fresh90-ventilen och såg då att röret går igenom underkant på bärlinan. Den som satte in ventlilen har alltså borrat lite mindre än halva hålet genom bärlinan. Jag tror personligen inte detta ska vara någon fara eftersom bärlinan är såpass hög ändå, men det är ju trots allt i nederkanten som den mesta av kraften hamnar. Därför vill jag åtgärda detta på något sätt innan jag sätter igen hålet och tänkte därför kolla här om ni har några tips på hur jag kan förstärka bärlinan så den pallar trycket
Dom andra ventilerna i huset är det inga problem med!
Tack!
Johan
Vi köpte ett fritidshus för några år sedan där den förra ägaren verkligen gillade friskluftsventiler. När vi nu tänkt göra om lite så har vi tänkt att ta bort en av ventilerna eftersom den inte hamnar så bra när vi ändrar om planlösningen. Hur som helst så tog jag bort fresh90-ventilen och såg då att röret går igenom underkant på bärlinan. Den som satte in ventlilen har alltså borrat lite mindre än halva hålet genom bärlinan. Jag tror personligen inte detta ska vara någon fara eftersom bärlinan är såpass hög ändå, men det är ju trots allt i nederkanten som den mesta av kraften hamnar. Därför vill jag åtgärda detta på något sätt innan jag sätter igen hålet och tänkte därför kolla här om ni har några tips på hur jag kan förstärka bärlinan så den pallar trycket
Tack!
Johan
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag förstår inte vad du menar med bärlina i en yttervägg. Är det en balk över en fönsteröppning, eller använder du ordet på ett sätt som jag inte är van vid? Normalt är det olämpligt med urtagningar i balkars underkant.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror också att det är något liknande den övre bjälke som finns på Berniebergs bild som TS menar. I detta fall tror jag man kan säga att den är rejält överdimensionerad och därför tål en liten urtagning. Principiellt sett tycker jag dock att frågan är alltför viktig för att förbigås. Det minsta man bör göra är kontrollera att kvarvarande trämängd räcker för de aktuella lasterna. Det kan vara värt att tänka på att de riktigt stora taklasterna i form av snö, kan inträffa ganska sällan. En håltagning i mitten av ett fack i balkens centrum är ofta bättre än en i underkanten.
Det borde vara den liggande regeln längst upp som jag menar. Det är ett fönster ungefär 20 cm till höger om hålet så det kan även vara den balken som hålet har tagit i. Jag tror som sagt att det inte är några problem, men finns det något sätt att förstärka upp ändå innan jag sätter igen hålet?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle helst vilja se ett foto på håltagningen innan jag säger för mycket. I många fall kan det vara en fördel att limma fast en rund träbit med regelns tjocklek i hålet.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 469 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 469 inlägg
För att verkligen få en uppfattning av vad som det har borrats hål i måste väggen rivas , antingen ute eller innifrån.
Måste det förstärkas så är du där igen , ngn vägg rivas.
Om huset är byggt på 60-talet o framåt (typ)
Bärlinan (hammarband) är oftast 45 mm tjocka x ------ .Kan ställas på högkant eller liggandes eller bägge varianter samtidigt.
Detta om självbärande takstolar används.
Måste det förstärkas så är du där igen , ngn vägg rivas.
Om huset är byggt på 60-talet o framåt (typ)
Bärlinan (hammarband) är oftast 45 mm tjocka x ------ .Kan ställas på högkant eller liggandes eller bägge varianter samtidigt.
Detta om självbärande takstolar används.
Får fixa en bild när jag är i huset igen! I värsta fall kanske det skulle funka att riva några panelbrädor utifrån och förstärka med en extra regel under hålet? Huset har ju stått några år med detta hålet och klarat av några tunga decimeter blötsnö, senast nu förra veckan 
Vi pratar om att max 0-40 mm är borttaget, utformat som en cirkel.T Tjalle23 skrev:
Det kan väl knappast påverka bärkraften påtagligt, sammantaget för väggen..
Eller missar jag något som ni andra läser??
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag gissar på att det är lugnt men har inte riktigt fått klart för mig hur det ser ut. Målar man fan på väggen så kan ju en talstol vila mitt mellan två väggreglar och bärlinan ha ett 100 mm hål i underkant, rakt under lasten. En bild vore som sagt värdefull.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som Bernieberg säger, det beror helt och hållet på hur hålet hamnar.
Klicka här för att svara