Peter_K: Kanske ska köra på den då. Lite dyrare men smidigt med formatet.
Liteavvarje: Jag har inte räknat på det , men ett tips , lyft skivorna upp mot översidan så är det lättare att få snygg anslutning i takvecket , och ha glipan vid golvet , det kommer ju en sockel som täcker där
epw: Ja visst det är bara frågan om hur enkelt du vill göra det för dig själv. Det är ju jävligt roligt med alla dessa smarta verktyg som finns nu!
snowjim: Nu efter ca 8 mån så har vi noterat 2 sprickor i muren. Frågan är om detta är standard eller om vi gjort något fel i konstruktionen? Såhär ser 1 av sprickorna ut : [bild] https://i.imgur.com/C0xKl23.jpg Vi vet ju att klacken består av en gjuten del som man sedan placerat hålsten på. Jag vet inte hur grunden är gjuten, om det finns armering i den men om inte så misstänker jag att det
Kanna1978: Någon som har en bra bild på rör där man funnit asbest, jag läste lite i andra trådar men blev inte riktigt klok på hur det användes en gång i tiden, utav det jag läst mig till så verkar det som det ibland användes utanpå gasbindan, ibland sitter det som ett paket direkt mot röret, och i bland som en pasta runt slutet av isoleringen. Jag kan ha stött på det sista med pastan, då
pjapen: Hej Takåsar är OK, går även med lägre då du har låg utnyttjandegrad Balken i mitten är jag lite tveksam på. är längden L1 9,6 meter? eller har du en pelare i mitten av huset? Är balken i mitten 9,6 meter utan upplag på mitten så funkar inte en 315, enligt beräkning blir den då runt 900 mm hög, dvs ej genomförbart. du bör stoppa in en pelare mitt i så det blir 4,8 meter var
Kromo: @Stefan N ja jag såg det i efterhand! Men men ts kanske halkade i blött flytspackel så kanske därför personen försvann! Nä fy Marthin usch vad hemsk jag är
KjellTimell: Det kan funka och det kan spricka i skarven. kalk och C-bruk har olika elasticitet/rörelseförmågor. Även vid lagningar av fasader rekommenderas det att man inte blandar brukstyper, där brukar man ju knacka ner bomt och putsa om. Visst, man får 3 säckar C-bruk till priset av en kalkbrukssäck. Men i ditt fall är det så liten yta så en säck borde räcka. :) Om det är tillgängligheten
varmkorv: Dessa använder jag, smidiga att montera. Enkelt att spackla upp utan att det syns efter målning. Om de inte fäst ordentligt vilket har någon gång har jag tagit våtrumslim och skjutit fast med klammer. Klamren har jag tagit bort när limmet torkat innan jag spacklat. Har fungerat klockrent. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/h%C3%B6rnskydd-sj%C3%A4lvh%C3%A4ftande-2740mm
T2: Det är gips med en ram av råspont där man fäst vävtaket. Det man ser igenom är några extra råspont.
Alfredo: [citat] Ge han en Red Bull så fixar han den sista också! :D
Liteavvarje: [citat] Den kärvar inte i hålet , som den måste , det kostar på lite kraft i början för att de ska börja tvinna sig bakom plattan , nu har du ett stort hål där , inget kul Sätt i den igen , men inte riktigt i botten , ta en plattång och håll emot och dra den med dragaren så kommer den att börja spänna ut , kan vara så att du måste hålla emot lite grann men det märker du ,om du
justusandersson: Det är säkert möjligt att lösa det på det sättet. Men för att du skall kunna få mer hjälp behöver du lägga ut planritningar på de berörda våningarna och gärna en sektionsritning också.
justusandersson: Det är möjligen tänkt som ett stöd för en kattvindsvägg eller som en avskiljare mellan olika typer av isoleringsmaterial. När det gäller typhus kan man aldrig vara riktigt säker. Samma grundritning kanske används till flera olika modeller. Någon fullständigare förklaring går nog inte att få. Det är lite grann som visdomständer, om de inte är till besvär får de sitta kvar.
justusandersson: Nej, spänntak av plast är vidriga och bör utrotas. Däremot har jag inget minne av att de fanns redan 1966. Jag minns att de började dyka upp i början av 1970-talet. Jag trodde ni hade ett riktigt vävtak. Du skall absolut inte sätta plastfolie under spånskivan. Då stänger du in denna mellan två diff täta skikt och det är aldrig bra. Om brandsäkerheten är prioriterad är inte heller
justusandersson: Jag ber om ursäkt för ett sent inhopp. Källarens ytterväggar och mittvägg, liksom den på andra sidan trappan, verkar var gjutna i betng, medan övriga "tunna" väggar antagligen är murade. De tunna väggarna kan man ta ner eller flytta på. Jag anser också att mittväggen på övervåningen tills vidare måste betraktas som bärande. Det är antagligen en variant på plankvägg, eftersom
P-plats: Som skrivits tidigare så är det smidigt att sätta två hålsågar i samma hållare där en styr och en tar upp det större hålet. Både Profit och Starret har en hållare som är gjord för detta... [bild]
Fulkemisten: Putsa och måla med silikat? Finns i flera kulörer om man mot förmodan inte gillar vitt. Är det bra putsat och struket ordentligt så tycker jag det blir schysst. Annars kan man väl sätta kakel/klinker? Nu för tiden finns ju t o m klinker som ser ut som trä, bröstpanel med sådan kanske? Eller varför inte dekorsten? Granit? Skiffer? Förläng golvet upp på väggen inception-style! Mer
-MH-: Familjen hade vägarna om Jula, så jag införskafade Hard Head gipsankare i plast. 10 för 30:-, och ett paket längre skruvar. Mycket nöjd. [bild]
Autodidak1: Jag lämnar alltid en luftspalt så att panelen håller sig torrare. Brukar också lägga en bräda lägs med fasaden som är enkle att ta loss den dagen huset behöver målas om. Att lägga altanen kloss mot fasaden förkorta livslängden på den avsevärt.
MalZon: [citat] Så här ser det ut idag. Blev tvungen att "hitta på nåt" för att få upp porten och det blev en regelram, som var tänkt att fortsätta som golv till loft. Mvh Jonas
Liteavvarje: Mura på du och putsa allt , så får du lika yta , lägg gärna ett par järn 10 mm i näst sista skiftet så håller det bättre , glöm inte att göra en mössa på den som sticker ut lite utanför , ( betong plåt ,trä ) vatten kan gå ner och det kan frysa i fogarna
Nizztos: Njae, Fallskydd behöver man om man skall följa reglerna men det kommer inte jag göra. Inbrädat 2" blir i princip samma som idag. Stolpen är 2"x4". Däremot kan det nog vara så att om den behövs så ersätter jag den med fyrkantprofil i stål som jag bara lackar. Har redan stålpelare till nockbalk så det utseendet finns redan i huset.
Liteavvarje: [citat] Rackarns vad snyggt och propert det ser ut , nu kan det även sättas krokar för grövre rep på dom plåatarna Ja så där skulle alla gallerkärror se ut , men billigt ska det vara , nu finns det en lösning för flera här att ta efter
Ljus: Finns en artikel på villaägarna med diverse länkar. http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Traig-installning-ger-farre-stalhus/
heimlaga: Om inte pluggen består av pluggmassa. Pluggmassa är över 90% asbest och skall hanteras mycket varsamt.
sune73: Eller strunta i gipsen där du skall ha laminatet. Lägg laminatgolvet direkt på plåtarna. Så gjorde jag utom i badrummet.
justusandersson: Som Bernieberg säger, det beror helt och hållet på hur hålet hamnar.