Hej!
Har tänkt att ta bort en dörr i en betongvägg (9x21). Tänkte först regla upp och gipsa igen hålet, men vad jag förstår finns då en stor risk för sprickbildning. Det bästa alternativet verkar ju vara att mura igen hålet med murblock och putsa. Problemet är dock att jag har golvspånskiva som jag inte kan riva upp. Går det att bygga muren direkt på golvspånet?

Läste någonstans att det går att minimera sprickbildning genom att använda s.k. fibergips och ståreglar. Är det någon som har erfarenhet av detta?

mvh!

L
Hej, vad har du under spånskivan? Det är alltså en innervägg?

H
M MartinClaesson skrev:
Hej!
Har tänkt att ta bort en dörr i en betongvägg (9x21). Tänkte först regla upp och gipsa igen hålet, men vad jag förstår finns då en stor risk för sprickbildning. Det bästa alternativet verkar ju vara att mura igen hålet med murblock och putsa. Problemet är dock att jag har golvspånskiva som jag inte kan riva upp. Går det att bygga muren direkt på golvspånet?

Läste någonstans att det går att minimera sprickbildning genom att använda s.k. fibergips och ståreglar. Är det någon som har erfarenhet av detta?

mvh!
det är mötet nya matrial mot betongväggen som spricker blir(om det blir).
för att garanterat slippa. repväv eller tunngips på hela väggen.
murar du. kan du se fortfarande var håller har varit. du får inte samma struktur på spackel/puts.
å är det ej strukturen så ser du det färgen på väggen

Tack för svar!

Japp det rör sig om en innevägg. Under golvet finns en betongplatta en bit ner. Okej så jag kan gipsa igen hålet och sedan sätta renoveringsväv på väggen som skydd mot sprickbildning?

Mvh

H
M MartinClaesson skrev:
Tack för svar!

Japp det rör sig om en innevägg. Under golvet finns en betongplatta en bit ner. Okej så jag kan gipsa igen hålet och sedan sätta renoveringsväv på väggen som skydd mot sprickbildning?

Mvh
finns dock inga garantier

henke_benke skrev:
finns dock inga garantier
Nej givetvis. Det handlar om att motverka så mycket det går. Spricker det om något år får jag väl göra om det.

Mvh

• Gilla
1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.