Ska limma golvgips på ett träbjälklag med spårad spånskiva (golvvärme) men vad ska jag använda för lim och var kan man köpa detta? Gör inget om det är billigt. Har k-rauta, byggmax och beijer i närheten. På golvgipset ska sedan laminat läggas.

Brukar limma med ett fix från ardex som heter s48. Kanske inte billigt men grymt bra

Fan vad dyrt :-]
Finns det något annat man kan använda? Vanligt kakelfix? Eller blir det för mycket vatten eller nått när det kommer emot spånskivan?

Casco Boardfix. Finns hos bl.a. K-rauta.
Inte billigt heller..

• Gilla
Toneey
  • Laddar…
Måste man överhuvud taget limma i mitt fall? Ska lägga flytande laminat på gips en. Kanske kan skruva ändå? Har dessutom ett badrum som det också ska läggas gips sedan flytspackla. Är det ok att skruva allt?

Risken finns att skruvarna gnager sig genom gipset, det blir inte alls så stumt med skruvat som med limmat

• Gilla
Henke___
  • Laddar…
Där du ska lägga kaminat kanske det kan vara ett alternativ att lägga 12 mm spånskiva isället, och skruva den. I badrum kan det vara idé att flytspackla direkt på golvvärmen om det finns med som förläggningsalternativ med ditt golvvärmesystem. Då kan du slippa limmandet.

Claes Sörmland
Limmet Gyproc G46 säljs för ändamålet. När jag titta på byggvarudeklarationen så är bindemedlet vinylacetat/etenkopolymer, alltså en variant av det som säljs som trälim. Det är för övrigt samma kemi som används i primers man kladdar på före kakling.

Ardex S48 är istället cementbaserat.

Eller strunta i gipsen där du skall ha laminatet.
Lägg laminatgolvet direkt på plåtarna.
Så gjorde jag utom i badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.