22 695 läst ·
8 svar
23k läst
8 svar
limma golvgips, vilket lim?
Ska limma golvgips på ett träbjälklag med spårad spånskiva (golvvärme) men vad ska jag använda för lim och var kan man köpa detta? Gör inget om det är billigt. Har k-rauta, byggmax och beijer i närheten. På golvgipset ska sedan laminat läggas.
Fan vad dyrt :-]
Finns det något annat man kan använda? Vanligt kakelfix? Eller blir det för mycket vatten eller nått när det kommer emot spånskivan?
Finns det något annat man kan använda? Vanligt kakelfix? Eller blir det för mycket vatten eller nått när det kommer emot spånskivan?
Måste man överhuvud taget limma i mitt fall? Ska lägga flytande laminat på gips en. Kanske kan skruva ändå? Har dessutom ett badrum som det också ska läggas gips sedan flytspackla. Är det ok att skruva allt?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Där du ska lägga kaminat kanske det kan vara ett alternativ att lägga 12 mm spånskiva isället, och skruva den. I badrum kan det vara idé att flytspackla direkt på golvvärmen om det finns med som förläggningsalternativ med ditt golvvärmesystem. Då kan du slippa limmandet.
Limmet Gyproc G46 säljs för ändamålet. När jag titta på byggvarudeklarationen så är bindemedlet vinylacetat/etenkopolymer, alltså en variant av det som säljs som trälim. Det är för övrigt samma kemi som används i primers man kladdar på före kakling.
Ardex S48 är istället cementbaserat.
Ardex S48 är istället cementbaserat.
Klicka här för att svara