Hej,
Idag hade jag en firma hemma som levererade bänkskivorna till vårt kök. ÄNTLIGEN skulle vi vara klara med köket. Vi har varit utan kök sedan i somras och vi har längtat efter denna dag mer än någon kan ana. Installationen gick jättebra och vi var nöjda med bänkskivorna. När jag kom hem från jobbet ikväll upptäckte jag dock till min stora fasa att de verkar ha kladdat någon form av konstruktionslim på vår mest exponerade täcksida, på högskåpet. Det verkar inte gå att få bort, och jag bryter ihop, pallar verkligen inte denna motgång just nu.
Det är ett extremt tunt lager som nästan känns som att det blivit en del av täcksidan, man känner bara just så pass någon skillnad när man drar med nageln över det. Efter att jag försökt torka bort det så har det nu blånat (bifogar två bilder, före och efter - sidan är högglansig så diskbänken reflekteras i bilderna).
Skåpet är så fastkilat som det bara går (köket byggdes från det skåpet och att få ut det är i princip omöjligt) och nu är ju även bänkskivan fastlimmad i det. Snälla säg att någon har en mirakelkur som kan fixa detta...?
Idag hade jag en firma hemma som levererade bänkskivorna till vårt kök. ÄNTLIGEN skulle vi vara klara med köket. Vi har varit utan kök sedan i somras och vi har längtat efter denna dag mer än någon kan ana. Installationen gick jättebra och vi var nöjda med bänkskivorna. När jag kom hem från jobbet ikväll upptäckte jag dock till min stora fasa att de verkar ha kladdat någon form av konstruktionslim på vår mest exponerade täcksida, på högskåpet. Det verkar inte gå att få bort, och jag bryter ihop, pallar verkligen inte denna motgång just nu.
Det är ett extremt tunt lager som nästan känns som att det blivit en del av täcksidan, man känner bara just så pass någon skillnad när man drar med nageln över det. Efter att jag försökt torka bort det så har det nu blånat (bifogar två bilder, före och efter - sidan är högglansig så diskbänken reflekteras i bilderna).
Skåpet är så fastkilat som det bara går (köket byggdes från det skåpet och att få ut det är i princip omöjligt) och nu är ju även bänkskivan fastlimmad i det. Snälla säg att någon har en mirakelkur som kan fixa detta...?
låt torka. och testa skrapa bort med isskrapa(hårt plastskrapa).
vad för medel har du använt?
såna här wipes tar det mesta.
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2280&ProductID=PROD491
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2280&GroupID=GROUP217&ProductID=PROD1188
var försiktig bara färgen kan förstöras
vad för medel har du använt?
såna här wipes tar det mesta.
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2280&ProductID=PROD491
http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2280&GroupID=GROUP217&ProductID=PROD1188
var försiktig bara färgen kan förstöras
Har bara provat standardrengöringsmedel (allrengöring och fönsterputs). Får införskaffa en plastskrapa under morgondagen.henke_benke skrev:
101 wipes verkar starka men vågar mig inte riktigt på något som skulle kunna göra det hela ännu värre, om det nu skulle förstöra färgen...
Edit: Hittade en sådan plastkil som man använder vid golvläggning och provade skrapa med den, dock utan framgång...
Redigerat:
har inte förstört lackad färg än. men jag måste ju varnaP Peligroso skrev:Har bara provat standardrengöringsmedel (allrengöring och fönsterputs). Får införskaffa en plastskrapa under morgondagen.
101 wipes verkar starka men vågar mig inte riktigt på något som skulle kunna göra det hela ännu värre, om det nu skulle förstöra färgen...
Edit: Hittade en sådan plastkil som man använder vid golvläggning och provade skrapa med den, dock utan framgång...
Testat med lösningsmedel? Testa på någon osynlig yta först, om det skulle påverka färgen.
Limtvätt skulle möjligen kunna fungera men som sagt, testa på en spillbit eller en osynlig yta först. Limtvätt är en blandning av aceton, etanol och lacknafta så det finns en risk att det tar på färgen också, ivarjefall om man går på för hårt.
Passa dig för slipande rengöringsmedel som vim eller jif, jag hade varit väldigt försiktig med att skrapa också på en så blank yta.
Passa dig för slipande rengöringsmedel som vim eller jif, jag hade varit väldigt försiktig med att skrapa också på en så blank yta.
Hade inget hemma, och min Coop hade inget heller. Vilket lösningsmedel tänkte du på? T-röd?D Daniel 109 skrev:
Får försöka hitta och köpa på mig några olika medel under morgondagen, om jag nu hittar någon butik som faktiskt säljer limtvätt/101 wipes osv i centrala Stockholm. Clas Ohlson verkar inte ha sådant?
Klicka här för att svara