jac
jac: Jag brukar slipa upp till minst kornstorlek P180, P240 om det är en möbel. På en tröskel hade jag lagt tre lager, kanske t.o.m. fyra. Mellanslipa med P500, Abralonduk är bra till detta och brukar finnas där de säljer Osmo. (http://www.welinoco.com/produkt/mirka-abralon-p500) Osmo brukar jag lägga på med en trasa, eller snarare en liten kudde som jag viker till av luddfri polerduk som
2 svar · 4,0k läst
F
fundersam63: Jag har köpt bostik 8010 combi som fix för att lägga plattorna (när jag köpte klinkersen) den är inte flexibel som ardex s48 men frågan är om den ändå skulle kunna användas både för att limma gipset mot spånskivan och sen klinkersen mot gipset... https://www.bostik.com/globalassets/tdsdocuments/8010-combi_sweden_sv/technical-data-sheet/p0224_8010_combi_se_tds.pdf även om det inte
5 svar · 2,0k läst
K
Kojfabriken: Kan meddela att jag nu köpt byggmaterial och börjat skruva på för följande lösning; Golvspån 22mm, glespanel 28mm, hård board 3 mm, cascos skivlim, golvgips 12,5. På detta sätt får jag endast ett lager gips och en masonitskiva (+lim) ovan plåtarna. Jag vet att dubbelgips kan vara bra, men jag vill verkligen pressa ner värmedifferensen och med denna lösning får jag ett u-värde på
34 svar · 4,7k läst
hsd
hsd: Gör det inte under eldningssäsong, bruket kommer att torka innan det har brunnit färdigt
2 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Trevligt med lite återkoppling!
39 svar · 9,3k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Okej. Trodde skissen visade en infälld stolpe i upplaget. Dvs samma area fast annat material.
12 svar · 3,0k läst
·
E
Ewald: Gammal tråd, jag vet, men här finns det en bra manual kring ämnet: https://www.sp.se/sv/index/services/buildingsystem/Documents/montagestudie.pdf
2 svar · 8,2k läst
S
skutten11: Kan gå , men betong fäster inte på asfalt , den kommer att ligga som en kaka på bara . Det blir väl något ställe som betongen kommer att gå ut i intet som det kallas och där spricker det säkert vid punktbelastning av tex palltruck eller annat som pressar på liten yta
1 svar · 3,2k läst
L
Lennart.G: [citat] Inte
11 svar · 42,7k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Hur man än börjar så kommer det att bli fel. Många har försökt att förklara men det går inte att förklara eller att förstå. Ta en 0.5 m bit av varje och testa tills det passar. Sedan tar du dom riktiga listerna. Lycka till och ge inte upp!
3 svar · 10,1k läst
·
N
Anonymiserad 161035: Ser inte varför man inte får göra så men är ingen expert. Vår elkabel ut från huset ligger gjutet i plattan. Har gjutit 20 rör i väggar men inte golv.
1 svar · 3,8k läst
Björn Melander
Björn Melander: Akustikduken funkar bra till detta då den inte avger några emissioner eller fibersläpp (dacron nonwoven). Använd den tjockare 130 gramsduken så lyser inte glesen igenom. Ca pris 60 kr / m2 + moms. Denna duk använder vi när vi bygger spaltpanel i ljudstudios.
6 svar · 4,3k läst
E
elith14: [citat] Det är inte fråga om avstånd, det får helt enkelt inte vara något brännbart inne i inbyggnaden, och du har säkert helt rätt med fiberduken. Man blir ju bara lite mörkrädd när erfarna målare säger att de aldrig har låtit bli att "microlita" där det ska installeras spisar, och när jag inte kan hitta en enda upplysning om detta på nätet. Tack för svar!
2 svar · 1,3k läst
P
Pöz: [citat] Kanske var lite otydlig nu när man tänker efter men tror jag kanske har en ritning på kåken nånstans! Letar fram den imorrn! (y)
2 svar · 794 läst
·
P
Paxman: Hej, Ursäkta trådlyftet...men var fick du tag i bakarna? (Ser att du också bor i Stockholm.) Vi har lite funderingar på att bygga panel i vårt gästrum som ger intrycket av att det är en timmerstuga, och då skulle bakar fungera väldigt bra eftersom de inte bygger så mycket.
3 svar · 9,2k läst
·
nino
nino: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilken-tolerans-pa-plattan.108478/ Sista inlägget där har du lite toleranser
10 svar · 2,4k läst
S
skutten11: Dörren sätter väl du med karmen var som helst i hålet , finns plats så öppna den inåt annars utåt , karmen ska då sitta i ytterkant av hålet Har ingen betydelse om väggen är tjock
3 svar · 824 läst
·
N
Nygge72: [citat] Detta hus ligger på en grus/sandås. Så fukten bör ju inte bli stående i alla fall
7 svar · 9,5k läst
Kretikos
Kretikos: Jag satte ett lägre fläktskåp och byggde kryddhylla framför motorn. Såga ur hyllplan för flexröret. [bild]
14 svar · 12,8k läst
·
K
Kortling: Någon som har en principskiss på detta?
9 svar · 25,6k läst
·
P
Porsvant: Läs återkallelsen. Det var för otydlig och bristande information i broschyren, inte för att masken är dålig. Den är skyddsklassad och säljs av fler företag.
13 svar · 4,2k läst
G
Gårdsboende: [citat] En bra kofot under panelen mot bärlinan så bör den släppa, man får inte vara för försiktig, finns ju folk som inte gör annat än säljer färg hela dagarna så du får fylla i om du skaver bort under rivningen.
19 svar · 6,5k läst
·
B
BosseHansson: Jag monterade på attefallskojan som jag lagt upp i någon tråd. Det finns lite olika typer, den jag satte är liggande och relativt tunn. Montering är inga problem, bra om man klarar hålla en skruvdragare och mäta skapligt. De jag satte skulle överlappas i skarven eller använda skarvprofiler. De är nog bra att tänka till hur man vill ha skarvarna. Jag såg till att slippa skarvarna på
1 svar · 1,9k läst
H
hagv: [citat] Ja precis. Det enda som är viktigt är att man får till så att inga möss tar sig in via någon springa.
5 svar · 2,6k läst
S
henke_benke: [citat] Hade velat ha en minimal list själv. Å kanske en skurklots.
13 svar · 5,4k läst
·
J
justusandersson: [citat] Om det stämmer kan det naturligtvis fungera, men då måste man vara lite händig och förstå hur huset är uppbyggt och kunna mäta sig fram.
7 svar · 1,1k läst
·
J
justusandersson: Om takstolarnas konstruktion, dimensioner (tvärsnitt) och spännvidd är sådan att de håller för ett loft (vilket inte är givet), så är det alt 1 som gäller, fast gå upp till ca 36 mm golvvirke. Spånskiva (även hoplimmad) har betydligt sämre egenskaper när det gäller böjstyvhet.
1 svar · 1,0k läst
A
henke_benke: [citat] skulle säga du skulle använda dig av en variabel ångbroms
1 svar · 634 läst
L
largab: Enklast att limma/lägga tex Lk spårskivesystem EPS16. Sedan läggs klinkers direkt därpå. bygger endast ca 30 mm.
4 svar · 2,6k läst
·
J
justusandersson: Den tekniskt överlägset bästa lösningen hade varit att byta ut pappen på taket mot diffusionsöppen duk, och sedan isolera utan luftspalt med mineralull eller cellulosafibrer. Eftersom jag antar att den lösningen inte ryms i budgeten, är att isolera med luftspalt med luftningsdon i yttertaket upptill och nertill, näst bäst. Det jag läst om polyuretanskum gör mig mycket tveksam till en
2 svar · 7,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.