Hej,

Någon som vet vad för lim man kan använda. Jag vet att det finns speciallim, men det kostar multum. Vissa verkar vara inne på att vanligt kakelfix bör fungera. Själv funderar jag om inte vanligt tapetlim (vävlim-varianten) också skulle kunna fungera. Båda dessa används ju för att fästa annat material direkt mot gipsskivor och då borde det väl också kunna fästa gips mot gips. Eller????

Tack på förhand!!!
 
Vad ska slutresultatet bli? Tapetlim hade jag inte funderat på, kakelfix fungerar men beroende på vilket underlag det är.
Vad ska du göra sen?
 
Montagelim på patron om det är enstaka eller s48 så dyrt är det inte
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad ska slutresultatet bli? Tapetlim hade jag inte funderat på, kakelfix fungerar men beroende på vilket underlag det är.
Vad ska du göra sen?
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Montagelim på patron om det är enstaka eller s48 så dyrt är det inte
Det är rätt dyrt faktiskt. Blir ca 110 kr per kvadratmeter med 6 mm tandspackel, dock kanske man kan ha ett betydlig tunnare skikt. Vid en tredjedel känns det fullt överkomligt. Kan det gå??? Vid 6 mm tandspackel blir det mer pengar för limmet än för båda lager av golvgips.
 
Hur stor yta är det?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Vad ska slutresultatet bli? Tapetlim hade jag inte funderat på, kakelfix fungerar men beroende på vilket underlag det är.
Vad ska du göra sen?
Underlaget är 28mm glespanel (med golvvärme), sedan två lager gips och klinker. Det är till ett kök.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hur stor yta är det?
18m2
 
Finns ju billigste märken än ardex
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Finns ju billigste märken än ardex
Tja, har du tips på något så är jag intresserad, men det ska vara rätt mycket billigare om det ska kunna mäta sig med vanligt kakelfix.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
[länk]

Kanske denna är intressant
Intressant,

Den tråden hade jag faktiskt missat. Så då låter det som att det är helt OK med vanligt kakelfix så länge man primar innan, och prima gör jag gärna.

Jag gillar Fasting 65s ord "Ibland undrar man ju om S48 är rent colombianskt heroin - dyrt som attan är det."

Undra på att vi hemmabyggare alltid misslyckas med att hålla budget, när ett lim kan kosta mer än materialet det limmar. :/
 
Beroende på hur viktigt det är att stärka upp underlaget
 
Måste dock insistera på att fortsätta utreda frågan om tapet/vävlim. Om skivorna är kartongbeklädda så borde det väl ändå klistra ypperligt väl. Oroa er inte, jag tänker inte själv experimentera, men det vore intressant att veta varför det inte kunde fungera.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kojfabriken skrev:
Måste dock insistera på att fortsätta utreda frågan om tapet/vävlim. Om skivorna är kartongbeklädda så borde det väl ändå klistra ypperligt väl.
Jag håller med (även om jag inte provat själv).
Men inte enkelt tapetlim, som bara är stärkelse och är lättlösligt om det blir fuktigt.
Men vävlim/våtrumslim? Kanske det här:
https://www.beijerbygg.se/store/privat/färg/kemisk-tekniska-varor/lim/våtrumslim-nordsjö
 
Claes Sörmland
Jag har limmat gipsskivor med vinylacetatsuspension, d v s vanligt vitlim/trälim. Det är för övrigt den kemiska grunden för "primer" man ska stryka på gipskivor före man kaklar eller applicerar rollade tätskikt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.