4 699 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Limma Dubbelgips (Golv)
Sida 1 av 3
Hej,
Någon som vet vad för lim man kan använda. Jag vet att det finns speciallim, men det kostar multum. Vissa verkar vara inne på att vanligt kakelfix bör fungera. Själv funderar jag om inte vanligt tapetlim (vävlim-varianten) också skulle kunna fungera. Båda dessa används ju för att fästa annat material direkt mot gipsskivor och då borde det väl också kunna fästa gips mot gips. Eller????
Tack på förhand!!!
Någon som vet vad för lim man kan använda. Jag vet att det finns speciallim, men det kostar multum. Vissa verkar vara inne på att vanligt kakelfix bör fungera. Själv funderar jag om inte vanligt tapetlim (vävlim-varianten) också skulle kunna fungera. Båda dessa används ju för att fästa annat material direkt mot gipsskivor och då borde det väl också kunna fästa gips mot gips. Eller????
Tack på förhand!!!
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Montagelim på patron om det är enstaka eller s48 så dyrt är det inte
Produkter som diskuteras: "Montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Stefan N skrev:
Det är rätt dyrt faktiskt. Blir ca 110 kr per kvadratmeter med 6 mm tandspackel, dock kanske man kan ha ett betydlig tunnare skikt. Vid en tredjedel känns det fullt överkomligt. Kan det gå??? Vid 6 mm tandspackel blir det mer pengar för limmet än för båda lager av golvgips.Andreas_kalmar skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hur stor yta är det?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Finns ju billigste märken än ardex
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Intressant,Andreas_kalmar skrev:
Den tråden hade jag faktiskt missat. Så då låter det som att det är helt OK med vanligt kakelfix så länge man primar innan, och prima gör jag gärna.
Jag gillar Fasting 65s ord "Ibland undrar man ju om S48 är rent colombianskt heroin - dyrt som attan är det."
Undra på att vi hemmabyggare alltid misslyckas med att hålla budget, när ett lim kan kosta mer än materialet det limmar. :/
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Beroende på hur viktigt det är att stärka upp underlaget
Måste dock insistera på att fortsätta utreda frågan om tapet/vävlim. Om skivorna är kartongbeklädda så borde det väl ändå klistra ypperligt väl. Oroa er inte, jag tänker inte själv experimentera, men det vore intressant att veta varför det inte kunde fungera.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag håller med (även om jag inte provat själv).K Kojfabriken skrev:
Men inte enkelt tapetlim, som bara är stärkelse och är lättlösligt om det blir fuktigt.
Men vävlim/våtrumslim? Kanske det här:
https://www.beijerbygg.se/store/privat/färg/kemisk-tekniska-varor/lim/våtrumslim-nordsjö
