Byggahus.se

Fotplåt monterad ovan underlagspapp?

1. D
    Medlem · Västra Götaland · 470 inlägg

Davidw

Medlem
    Ska inte fotplåten monteras under underlagspappen, exempelvis enligt: 3D-0304-T55.jpg
    där 06 är fotplåt och 03 underlagspapp. Jag har alltså 06 över 03 nu när jag tittar ut på vad plåtläggaren gjort.

OK? Inte ok?

2. F
    Medlem · Skåne · 850 inlägg

fn76

Medlem
    Det viktiga är att plåten är under ytpappen.

• Laddar…
  3. D

Davidw

Medlem
    Ok. Någon däremot?

4. Mikael_L
    Medlem · 40 836 inlägg
    Man kan ha papp både över och under plåten.
    Jag har för mig att det blir resultatet om man följer en del monteringsanvisningar ordentligt.
    Så har jag t.ex. på garaget, först en (smal) remsa papp, sen plåt, sen underlagspapp. Sen läkt och pannor på vanligt vis.

Men det finns väl säkert att möjliga lösningar och genvägar som i praktiken fungerar bra.
    Men varför inte helt enkelt följa monteringsanvisningen, då ikläder sig fabrikanten ett visst garantiansvar, samt taket anses fackmannamässigt lagt, dvs inget för en ev framtida dolt-fel-hysterisk köpare att klaga på.

Det som i vilket fall är viktigt är att åtminstone det sista lagret av papp, yt eller underlags, ligger ovanpå fotplåten. För man kan ju inte ha en konstruktion där vatten rinnande längs taket trycks in under plåten.

Ähh, jag slarvade när jag läste första inlägget. :surprised:
    Du har helt rätt. Han har gjort fel.

Ska det ytpapp på sen?
    Isåfall är det troligen fortfarande fel, men kanske inte så jätteallvarligt.
    Ska det på läkt + pannor eller läkt + plåttak är det jättefel.

Redigerat 2 sep 2013 13:02
  5. D

Davidw

Medlem
    Ja, jag sa att vi skulle pappa, men nu när jag fått offerterna på 300kr/m2 så inser jag att plåt är desto intressantare.

Går det att fixa nu? Antar att pappen är penetrerad så att säga.

6. V
    Medlem · Halland · 3 999 inlägg

verktygsgurun

Medlem
    Beror på skulle jag vilja säga. Enligt monteringsanvisning för plannja tak så sätts fotplåten på nedersta läkten.
    Se sid 6.
    http://www.plannja.com/upload/se/documents/montering/monteringsanv_07.pdf
    Vid ytpapp är det bättre med fotplåten ovan underlagspappen eftersom man värmer fast pappen i plåten. Då får vinden ingen chans att komma under pappen och slita loss ytpappen. Skulle man gjort tvärtom hade man fått spika underlagspappen extremt tätt för att få ett bra fäste för ytpappen.

Redigerat 2 sep 2013 17:38
  7. MaZtoR
    Medlem · skåne · 548 inlägg

MaZtoR

Medlem
    Ganska så lättfixat skulle jag tro. Skär pappen längs med överkanten på fotplåten och stick in en ny pappremsa. Eventuella spik i skarvar får petas ut försiktigt.

• Laddar…
  8. D

Davidw

Medlem
    Precis.
    Nu blev det dock dyr papp istället. Så då är det kanske bäst.

Supertack för era åsikter, värt mycket.

9. Torpalainen
    Medlem · Västra götaland · 118 inlägg

Torpalainen

Medlem
    Ett litet inlägg här.
    Anledningen till att din plåtslagare har lagt fotplåten ovanpå underlagspappen är att man vill undvika ha plåt mot trä. Detta för att plåten kan kondensera och då fuktas råsponten. Ett vanligt alternativ är att man lägger en extra remsa papp under bara fotplåten och sedan underlagspappen ovanpå.

10. J
    Medlem · västragötaland · 1 523 inlägg

johan ivarsson

Medlem
    När man lägger ytpapp ska fotplåten vara lagd ovanpå underlagspappen så man kan bränna fast ytpappen i fotplåten ordentligt. Man kan ju som nänts ovan "Skär pappen längs med överkanten på fotplåten och stick in en ny pappremsa." men då får du inte täck för mycket av fotplåten med pappen. Sen tycker jag det inte behövs kommer inte in vatten under pappen sen den som man skär upp tycker jag bara ökar risen för att vatten kan komma åt råsponten.

11. D

Davidw

Medlem
    Tack!

12. L
    Medlem · 15 inlägg

Lennart.G

Medlem
    Inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.