4 699 läst ·
34 svar
5k läst
34 svar
Limma Dubbelgips (Golv)
Såg förresten att Casos boardfix endast kräver ett kilo per m2, då blir det ett kvadratpris på 33kr. Helt OK.
K Kojfabriken skrev:
Intressant, du råkar inte veta vad den heter? Har letat runt, men utan att hitta något. Är det en slags primer som gör att skivlimet kan fästa?nino skrev:
Hej igen, funderat och letat vidare. Läst på lite om ardex 7+8/8+9 också. Eventuellt får jag kanske köra på det, men har en annan lösning i tankarna först som jag finner intressant.
Ovan glesen och plåtarna, skulle man kanske kunna skruva in en oljehärdad board, 3 mm med rikligt med småskruv (genom plåtar och in i glesen). Så har man ett fast underlag att skruvlimma golvgips i.
För att limma dubbelgipsen kör jag med cascos skivlim. (Casco boardfix). 330 kr för 10 kg. Billigt (relativt ardex) och gjort för ändamålet
.
Alternativet (utöver ardex 7+8 och s48) är att slänga in ett lager golvspån och ett lager golvgips, men det blir väl värmetrögt, vilket kräver högre temperaturdifferens, och den vill jag minimera, då jag har luft-vatten-pump. Sedan blir det också högre, vilket betyder att jag måste höja tre dörrkarmar. (måste jag dock antagligen ändå göra)
alt. 1, Board(3mm)+gips(12,5)+gips+(12,5) = U-värde 8,6
alt. 2, Spån(22)+gips(12,5) = U-värde 5,8
= Stor skillnad i nödvändig värmedifferens. För att få igenom pumpens fulla kapacitet (när det är kallt ute) (6kw) (räknat på att hela huset på 65 m2 skulle ha aktuellt upplägg) behövs det för alt. 1 11 graders temp.diff. mellan plåtar och golvyta. Slänger på en random gissning på 3 grader till för svinn mellan skivor, slang och plåt, keramiskt material etc. (obs. mindre viktig då den blir samma för båda alternativ) och får då 14 graders temp, dif. Ska det bli uppåt 28 grader, vid ytan blir det en vattentemperatur på 42 grader. Allt annat lika med alternativ 2 istället blir det 47 grader i slangen, vilket inte är en helt obetydlig skillnad när det är 15 minus ute.
Ovan glesen och plåtarna, skulle man kanske kunna skruva in en oljehärdad board, 3 mm med rikligt med småskruv (genom plåtar och in i glesen). Så har man ett fast underlag att skruvlimma golvgips i.
För att limma dubbelgipsen kör jag med cascos skivlim. (Casco boardfix). 330 kr för 10 kg. Billigt (relativt ardex) och gjort för ändamålet
Alternativet (utöver ardex 7+8 och s48) är att slänga in ett lager golvspån och ett lager golvgips, men det blir väl värmetrögt, vilket kräver högre temperaturdifferens, och den vill jag minimera, då jag har luft-vatten-pump. Sedan blir det också högre, vilket betyder att jag måste höja tre dörrkarmar. (måste jag dock antagligen ändå göra)
alt. 1, Board(3mm)+gips(12,5)+gips+(12,5) = U-värde 8,6
alt. 2, Spån(22)+gips(12,5) = U-värde 5,8
= Stor skillnad i nödvändig värmedifferens. För att få igenom pumpens fulla kapacitet (när det är kallt ute) (6kw) (räknat på att hela huset på 65 m2 skulle ha aktuellt upplägg) behövs det för alt. 1 11 graders temp.diff. mellan plåtar och golvyta. Slänger på en random gissning på 3 grader till för svinn mellan skivor, slang och plåt, keramiskt material etc. (obs. mindre viktig då den blir samma för båda alternativ) och får då 14 graders temp, dif. Ska det bli uppåt 28 grader, vid ytan blir det en vattentemperatur på 42 grader. Allt annat lika med alternativ 2 istället blir det 47 grader i slangen, vilket inte är en helt obetydlig skillnad när det är 15 minus ute.
Kan meddela att jag nu köpt byggmaterial och börjat skruva på för följande lösning;
Golvspån 22mm, glespanel 28mm, hård board 3 mm, cascos skivlim, golvgips 12,5.
På detta sätt får jag endast ett lager gips och en masonitskiva (+lim) ovan plåtarna. Jag vet att dubbelgips kan vara bra, men jag vill verkligen pressa ner värmedifferensen och med denna lösning får jag ett u-värde på uppåt 14
(ej inräknat kakel, fix och skivlim).
Tanken är att masonitskivan skruvas fast i glesen tillsammans med plåtarna. Har köpt ett gäng små träskruvar, men är rädd att huvudena pressar rakt igenom masoniten, så jag ska köpa montageskruvar, med stort platt huvud istället.
Hade jag börjat om från början hade jag nog kört på flytspackel. Högre u-värde får man väl knappast, men nu hade jag redan plåtar som jag köpte i fjol och glespanel hade jag också redan köpt.
Golvspån 22mm, glespanel 28mm, hård board 3 mm, cascos skivlim, golvgips 12,5.
På detta sätt får jag endast ett lager gips och en masonitskiva (+lim) ovan plåtarna. Jag vet att dubbelgips kan vara bra, men jag vill verkligen pressa ner värmedifferensen och med denna lösning får jag ett u-värde på uppåt 14
Tanken är att masonitskivan skruvas fast i glesen tillsammans med plåtarna. Har köpt ett gäng små träskruvar, men är rädd att huvudena pressar rakt igenom masoniten, så jag ska köpa montageskruvar, med stort platt huvud istället.
Hade jag börjat om från början hade jag nog kört på flytspackel. Högre u-värde får man väl knappast, men nu hade jag redan plåtar som jag köpte i fjol och glespanel hade jag också redan köpt.
Klicka här för att svara