C
ChevaTomme: [citat] Radiatorerna har fästen för konsoler som standard, men sedan finns det andra alternativ som t.e.x. ben. Jag vill ha konsoler då det blir en "renare" installation.
10 svar · 4,8k läst
·
P-plats
P-plats: [citat] Vi valde matta för hundarnas skull och köpte den i den lokala Coloramabutiken. Jag gjorde en pappmall av varje steg och skar sen mattan med en stållinjal och vass kniv. Det var lite pill att få det perfekt...
7 svar · 12,0k läst
·
B
bighenk: Lyckades fixa problemet! Va inte tvärgjort [bild] Grävde bort isoleringen på snedtaket tills jag komme mot blåbetongen [bild] Borra igenom hålet och trädde över rörisolering innan jag borrade in mig i avloppet [bild] [bild] Sen kopplade jag ihop det med röret på vinden .. Trång naltajävulst i sidovinden för att lyckas borra upp
8 svar · 4,0k läst
·
M
mefi: Det var ju smart, fick en sån där "varför tänkte jag inte på det" upplevelse..! Kan man lägga den någon halvcentimeter kortare på varje sida om väggen, och sedan foga igen mellan gips och puts tro? Ytterväggen är av hålstensbetong med kalkputs på.
5 svar · 1,9k läst
C
cammen: Tack för svar!
4 svar · 4,0k läst
·
J
justusandersson: Eftersom det är 120 mm isolering är huset troligen byggt 1975 eller senare. Det du hade på väggen tidigare var troligen en asfaltpapp, typ AC 350. Den är inte diffusionstät enligt dagens definition men däremot diffusionströg, dvs den har ett relativt stort ångmotstånd. Om vindskyddsskivan som sitter på andra sidan isoleringen är helt diffusionsöppen och du inte kan konstatera några
7 svar · 6,5k läst
·
Larsa
Larsa: Kanon! Tack för tipsen! Mvh//Larsa
3 svar · 5,5k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Jag har ett liknande utrymme där tidigare ägare har fogskummat i botten och det har expanderat så det sticker upp och nu är det omöjligt att få till en plan botten så det var noog inte så dumt av dig att skippa det. Jag har läckagesensorer i utrymmet, dock bara rena översvämningssensorer så det kräver ju att sensorerna ha direktkontakt med läckan. Funderar på att komplettera det
29 svar · 3,1k läst
S
skutten11: Kolla skissen och ta det lite försiktigt , blir det inte tät bara ta isär och fixa till
5 svar · 664 läst
·
S
skutten11: Ett skjutdörrsbeslag skruvas i taket med rullar och kanske en platta att sätta TV på Bar en fix ide Åt det här hållet www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/skjutdorrsbeslag/
1 svar · 2,3k läst
J
justusandersson: 115x360 ger 5,7 mm nedböjning med de antaganden som angav i inlägg #4. Man kan räkna lite mer noggrannt än vad vi gjort, men i slutändan blir skillnaden försumbar. Jag tycker det verkar vara ett spännande projekt!
5 svar · 2,3k läst
L
Lenza: Platonmatta är välbeprövat för detta ändamål så jag tror inte det är några konstigheter. Men du borde väl först städa av plattan ordentligt och knacka bort ingjutna reglar och fylla igen dessa håligheter med betong, A-bruk eller liknande. Någon med platonmatta i källare kanske kan bidra med information att tänka på?
7 svar · 11,3k läst
·
O
oStj: Hejsan! Ända sen vi flyttade in i huset 2015 så har den eviga följetongen ”få trappan tyst” hållit på! Idag blev det dock ett steg framåt och jag är nu nästan helt säker att det är barnlisterna under planstegen som knakar! Trappan har varit öppen från början men förra ägaren gjorde den ”stängd” genom att sätta fast pärlspontsskivor (6mm spånskiva) på barnlisterna och
0 svar · 3,3k läst
fahlis
fahlis: [citat] Jag instämmer …
6 svar · 2,7k läst
J
justusandersson: Jag vet ju inte om du använt rätt ingångsvärden, 4 kN/kvm i egenvikt låter mycket. Men 45x95 reglar i väggen som ligger under takbjälkarna klarar taklasterna utan problem. Om du går upp i hållf klass på takbjälkarna till C24, kommer nedböjningen att understiga L/300.
1 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: [citat] Där har jag ingen annan uppfattning. Jag tycker att det är långsökt att plattan skulle ha satt sig så jordskalv låter som en bra förklaring på hur rörelser i grunden kan ha uppstått.
18 svar · 14,0k läst
·
T
toolman77: [citat] 21mm fönsterfoder 21mm panel 25mm liggande läkt 25mm stående läkt 6mm utegips 170mm stående regel/isolering Ångspärr 45mm liggande regel/isolering 11mm osb 13mm gips Summerat minus fönsterfoder får jag det till 316mm. Jag byggde fritidshus med åretrunt standard i mälardalen 2015 och har inte haft problem med att det är kallt på vintern eller varmt på sommaren. Vad som
34 svar · 13,4k läst
·
J
justusandersson: Nej, normalt räknar man ju med 2 kN/m2 som nyttig last idag i bostäder. Men de reglerna har ändrats mycket under årens lopp vilket kan förklara siffran.
14 svar · 4,8k läst
·
J
justusandersson: Limträ eller Kertobalkar (fanérbalkar) är väl det som ligger närmast till hands. Det krävs ett visst systemtänkande för att det skall bli bra. Spännvidderna bör väljas så att det passar bägge planen. Tänk gärna i termer av rutnät. Att utforma stomsystemet i det här fallet är inget för amatörer, det kräver både erfarenhet och räknekunnande. Men det kan bli väldigt
10 svar · 1,6k läst
·
J
justusandersson: [citat] Det var ju för väl. De diagonala sprickorna kan inte missförstås, du har någon form av sättning. Jag tycker mycket talar för att detta kan vara en fortsättning av försäkringsärendet. Jag skulle nog ta dit en kunnig geotekniker för att få en oberoende uppfattning. Jag tycker absolut att det var rätt att knacka bort de gamla golven och isolera under de nya.
20 svar · 13,6k läst
·
OXYD
OXYD: Häng prylar i väggreglarna så blir det mindre läckage
5 svar · 21,5k läst
·
C
Cgong: Vad sägs om att mura med 150, flytspackla upp varje skifte till rätt höjd. Då får jag även steget spacklat som jag ändå hade tänkt göra...
6 svar · 5,7k läst
·
L
Lane: jag tror laga vägg gick att lägga i lager upp till 4 cm. Vi fyllde nog 2-3 cm där puts släppt
8 svar · 24,1k läst
·
anders07
anders07: [citat] Tack för hjälpen! Jag ska försöka komma upp och se om jag kan fota lite udner veckan!
11 svar · 7,7k läst
·
R
Ribiku: Hej igen, tack för alla svar! Jag använder bättre en åldersbeständig byggfolie, men da måste jag plasta hela rumet eller? Golv och tak mena jag? Eller bättre man blasta bara fönsterkarm, så att ingen vind tränger in där. Tack och mvh Ribiku
5 svar · 3,1k läst
C
Camlin: Skulle ønske jeg var så heldig å få tak i et så gammelt hus. Vårt hus er "bare" 100 år gammelt. Hva dere skal velge kan ikke jeg svare på, men jeg vet hva jeg hadde valgt. - Et firma som elsker gamle hus. Jeg ville ikke valgt et vanlig byggefirma. - Plukket ned taket, lagt nytt under og det gamle tilbake. - Byttet alt elektrisk, gjerne av en gammel elektriker som liker gamle hus. - Fått
1 svar · 1,6k läst
Bernieberg
Bernieberg: I de anvisningar jag har stött på för gles+klinker tycker jag att det brukar vara ett lag golvspån under gipset. Har dock ingen aning om det behövs.
3 svar · 2,8k läst
slazt
slazt: Nej precis, utan det kommer vara gipsputs/spackel och tapet direkt på lättbetongen
2 svar · 921 läst
varmkorv
varmkorv: Om tid, pengar och ork finns kanske det är dags att påbörja ombyggnaden redan nu. Istället för att lägga pengar och tid på en reparation som låter ganska omständig under dessa omständigheter för att riva om några år.
8 svar · 3,1k läst
·
Oldboy
Oldboy: Bor också i en gammal skånelänga. Det kan mkt väl vara så att balken är fäst i väggstomme/hammarband som är lika kraftig. Så har vi på ett par ställen på vår gamla loge. Eftersom man använde korsvirkestimring med grova bjälkar så kan man göra på detta sätt. Vi har det likadant över ett fönster. Är absolut inga problem med bärighet/hållfasthet där. Vi har också
9 svar · 4,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.