Beginner80: Ja då har jag fått reda på att det heter forsa bergtegel. Nån som har att sälja blir jag glad!
anders07: [citat] Ja, jo, tack. Det har jag testat tidigare men det blev inte så bra eftersom det läckte ut en del och nu är rummet så tokigt till så det är svårt att få ut något rör. [citat] Det är ju både puts och skarvar och dessutom antagligen hönsnät men jag hade tänkt försöka knacka loss puts med hönsnät för hand först och sen såga lättbetongen...
GoForIt: Hej! Det är ju lite olika utrymmen, sovrum kontra tvättstuga/bastu. Finns det någon golvbrunn där idag? Tänker du dusch också? Ligger plattan på mark ovan jord? Några fuktproblem idag?
KnockOnWood: [citat] Det är därför de bara har bilar med automatväxel i USA :) Där är det för övrigt förbjudet att ha öppnade ölburkar eller andra öppna förpackningar med alkohol i bilen under färd.
justusandersson: [citat] Det var precis så jag tänkte att du tänkte. Den delen av en bjälke är utsatt för tvärkrafter och skjuvspänningar, då behövs mycket material. På bjälkens mitt är det yttröghetsmomentet som har störst betydelse, och det påverkas bara marginellt av ett hål i tyngdpunktslinjen. Jag skriver detta i lite allmänt upplysningssyfte. [citat] Det håller jag med om, men det vi
henke_benke: [citat] jaha. vi skall ej använda oss av isocyanater. (y) finns en acrylprodukt med sand i sig finns dock ej i sverige va jag sett
henke_benke: [citat] varför råsont och papp? det är en klassisk sorts underlag. masonite har används också. nu kan även sätta en säkerhetsväv också, finns andra varianter också. skivor, gammalt "spåntak", plywood. rent säkerhetsmässigt så är råspont tryggt att gå på medans man gör tak jobbet
lordi: Prydligt! Men behövs det inte eldstadsplan på golvet?
justusandersson: Den svartmarkerade väggen i källaren tror jag du kan ta ner. Vad är den gjord av i verkligheten? Om det inte finns några armeringsritningar eller en teknisk beskrivning, går det inte att uttala sig med säkerhet om den röda väggen. Mycket talar för att den inte är bärande, men utan tekniskt underlag bör du ändå behandla den som om den vore bärande. Har du kollat att det inte finns
justusandersson: [citat] En fönsterkarm måste kunna fästas in i ett styvt material. [citat] Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. En luftspalt bakom t.ex fasadtegel står ju inte i förbindelse med något utrymme inomhus. Däremot har du ju rätt i att det uppstår tryckskillnader i alla luftfyllda utrymmen där det finns temperaturskillnader på höjden. Det är mycket möjligt att det du tänker
justusandersson: Spännvidden för den tänkta bärlinan (limträbalken) är 5 meter och för de tvärgående befintliga bjälkarna 7 meter. Jag ber om ursäkt om min redovisning blev lite rörig. Masonitbalken typ HB 400 har ju en imponerande kapacitet med hänsyn till den ringa mängd material den innehåller, men här räcker det inte. Yttröghetsmomentet ligger på ca hälften av det som krävs för en
PNO: Bara att åka till Ahlsell och handla om du vill ha limmade PVC-rör. https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/installationsror-och-delar/plastrorsystem-industri/ Används flitigt inom industrin när vattenkemin inte tillåter metallrör. Och är nog i alla fall snabbare att foga samman än svetsade rostfria rör i de fall det ändå skulle gå att använda rostfritt.
Flopgunder: Nej det är en övervåning och vägg 1 existerar på våning 2 också. Jag misstänker att vägg 1 bär upp hela bjälken från murstocken och ut. Jag hoppas det ska gå att sätta en stolpe vid murstocken istället. Jag får riva lite ytskikt i "jungfrukammaren" och titta
henke_benke: [citat] om ni både spacklar och slipar. så kommer ni ha väldigt konstigt golv med många olika nyanser och utseende.
bossespecial: Oftast så kan tillverkarna hjälpa dig med att ta fram lämplig vägg som "håller", det kan du ringa o kolla med dem. Det du i sådant fall behöver hjälp med av en konstruktör är att ta fram belastningen som verkar på väggarna, blir mycket billigare isf än att lägga över allt på konstruktören. Gällande tips på konstruktör kan jag tyvärr inte bidra med.
justusandersson: Det är inget enkelt företag att byta ut stenar i en husgrund, särskilt inte om det skall vara huggen granit. Sådana grundmurar börjar alltid med minst ett skift under marknivån. Dessutom behöver man helst riva väggen och ta bort syllen för att få allting på plats. Varför behöver du byta ut grunden? Om det inte är fråga om huggen granit, finns det andra fusklösningar som nog
justusandersson: Platsgjutna källarväggar i betong i småhus har nog inte förekommit sedan 1940-talet. När du använder Lecasten måste dess dimensioner väljas med hänsyn till murens längd, höjd och läge. Dessutom påverkas mängden armering i fogarna av samma skäl. Det finns utmärkta tabeller över det på tillverkarnas hemsidor.
Murp: [citat] Så vad låter det som? Gips med träreglar, och sen putsfasad utanpå gipset?
MagHam: Som flera svarat kan det vara en brandsäkerhetsfråga. Jag svarar bara på den rent tekniska biten -> Det går alldeles utmärkt att täta med i en rörgenomföring.
ricebridge: Det enklaste är väl att riva ner brädorna och ersätta med en plywoodskiva?
Stefan1972: ligger vikten bara jämt på de två delarna så räcker det nog att skruva även där. Det är ju ändå bara en punktlast i längdriktningen.
GoForIt: Det fungerar med de flesta fix. K-rauta säljer Cascos Multifix 25 kg för 229 kr, vilket är bra, dammreducerat fix till lågt kilopris. Gällande klinkers, så är det lättare att få bra resultat med små plattor i rummen med fall i golvet. Typ 10x10 cm levereras ofta nätade med t.ex. 12 plattor som sitter ihop. Går snabbt att lägga.
Johan_86: [citat] Tankevurpa ang. takreglarna. :) Men ja, kan du flika ner ett par kortlingar från vinden borde du få bra stabilitet. Limma golvregel och skruva i golvspånet så borde det sitta som smäck. PL400 eller TEC7 borde fungerar riktigt bra för både vägg och golv. Får jag fråga varför du väljer plåt, ljuddämpning? Har ingen större erfarenhet av plåtreglar då jag endast byggt ett
henke_benke: [citat] är det hyresrätt behöver du inte göra något. ni två grannar få gå till eran hyresvärd och prata.
leifans: Tackar för svar och ert engagemang i frågan. Nu kommer sågen fram och väggen ska bort. Leif
Thomas_Blekinge: Även ändträ mot metall är en dålig konstruktion. Regnvatten som rinner ned längs stolpen tar sig under och sugs upp i ändträet. Finnes ingen luftning så att ändträet kan torka efter regnet.
TechChad: Vad bra, det var lugnande att höra! Då kör jag på!
ribbones: Det går jättebra helt utan elverktyg. Skruv på muttern klipp med bultsax, skruva av muttern. Tror tom bultsaxen är snabbare även om du kapar 20st.