Hej,
Vi håller på att sätta golvlist i trappan och har lite problem med hur den ska gå ihop med listen på övervåningen. Såhär ser det ut :
Om jag bara sågar av den rakt(enligt bild ovan) så kommer listen vara ca 12 cm hög istället för 9.5 cm vilket såklart inte går ihop.
Vad som krävs är att hitta den vinkel där båda bitarna är lika höga, hur finner man denna vinkel?
Vi håller på att sätta golvlist i trappan och har lite problem med hur den ska gå ihop med listen på övervåningen. Såhär ser det ut :
Om jag bara sågar av den rakt(enligt bild ovan) så kommer listen vara ca 12 cm hög istället för 9.5 cm vilket såklart inte går ihop.
Vad som krävs är att hitta den vinkel där båda bitarna är lika höga, hur finner man denna vinkel?
Man kan köpa en vinkelmätare, finns till och med digitala sådana och mäta då ut vad vinkel är mellan trappa och golv och sen dela den på 2.
Men om man köper en smygvinkel, kan man göra såhär då och ändå få rätt vinkel?

1. Är den list som ansluter från övervåningen
2. Är den list som går längs trappan.
Pekarna pekar på hur geringssågen skulle ställas in, antar att man lika bra hade kunnat vända på brädan om man nu kan få en fint snitt från båda håll.
Nedersta skissen är hur vinkel tas ut från själva trappan.
Men om man köper en smygvinkel, kan man göra såhär då och ändå få rätt vinkel?

1. Är den list som ansluter från övervåningen
2. Är den list som går längs trappan.
Pekarna pekar på hur geringssågen skulle ställas in, antar att man lika bra hade kunnat vända på brädan om man nu kan få en fint snitt från båda håll.
Nedersta skissen är hur vinkel tas ut från själva trappan.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 9574 Bahco
Överföring ab vinkel till arbetstycke
212 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En metod är att mäta vinkeln mellan vangstycket och det övre trapplanet och dela den med två. Själv har jag ett fantastiskt men enkelt smygmått (märke Veritas) som tillsammans med en kalibrerad stålskiva gör det lätt att fånga upp vinklar med stor precision. Sedan finns det mycket avancerade och dyra varianter också.
Kom på efter lite funderande att man kunde ju göra så som Para tipsade om, enkelt och smidigt, märkligt att man ska krångla till det.
Först var tanken att utgå från kanten men insåg efter en provsågning att det gick ju inte så jag fick göra precis som som Para´s bild visar.
Såhär blev det :
Stort tack!
Först var tanken att utgå från kanten men insåg efter en provsågning att det gick ju inte så jag fick göra precis som som Para´s bild visar.
Såhär blev det :
Stort tack!
exakt. paras förslag är det bästa och enklast. det är så man kan göra när man är osäker.S snowjim skrev:Kom på efter lite funderande att man kunde ju göra så som Para tipsade om, enkelt och smidigt, märkligt att man ska krångla till det.
Såhär blev det :
[bild]
Stort tack!
att börja med smygvinklar och stålskiva är överkurs
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Fast normalt sett så fortsätter man väl inte med golvsockel så där i trappor? Man gör väl ett avslut på sockeln och ingenting i trappen?
Mycket möjligt, denna listen kände vi förtjänade att följa med trappan ner. Vi ansåg inte att ett avslut skulle bli tillräckligt snyggt där. Förr satt det en låg vanlig list som bara slutade där trappan började, antar att det är så du föreslår att vi skulle göra? Det var iallfall inte särskilt snyggt.S Stefan1972 skrev:
I detta fallet kan jag dock hålla med om att listen i trappan inte passar helt men det beror på att trappan inte är renoverad/målad än. När den väl är åtgärdad så kommer det bli super! =D
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Jag har aldrig påstått att man inte får göra sådär. mer pekat på vad som är brukligt för hobbyister brukar ha en del lösningar på mycket som i slutändan ser ganska märkliga ut.
Medlem
· Västernorrland
· 12 032 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden