I vår utbyggnad står målarna i begrepp att sätta upp microlit (Kallar jag det, men på etiketten står det EasyUp fiberduk) på de spacklade Siporexblocken före tapetsering. När jag ställde frågan om det är OK att ha microlit bakom spiskassett (gasbrasa) hade de ingen aning och sa att de har satt microlit i massor av hus där det sedan ska monteras brasor av olika slag. Jag har försökt att googla, men hittar ingenting. Att vi inte ska ha tapet inne i inbyggnaden av spiskassetten är ju självklart, men är fiberduk brännbart? Består tydligen av cellulosa och polyesterfiber.
Någon som vet (och inte bara gissar...)?

Vad anger tillverkaren av gasbrasan om avstånd till brännbart? Både cellulosa och polyester är brännbart. Du kan ju också prova att tända eld på en bit, men är du säker på att det består av cellulosa och polyester så kan du vara rimligt säker på att det också är brännbart.

A Avemo skrev:
Vad anger tillverkaren av gasbrasan om avstånd till brännbart? Både cellulosa och polyester är brännbart. Du kan ju också prova att tända eld på en bit, men är du säker på att det består av cellulosa och polyester så kan du vara rimligt säker på att det också är brännbart.
Det är inte fråga om avstånd, det får helt enkelt inte vara något brännbart inne i inbyggnaden, och du har säkert helt rätt med fiberduken. Man blir ju bara lite mörkrädd när erfarna målare säger att de aldrig har låtit bli att "microlita" där det ska installeras spisar, och när jag inte kan hitta en enda upplysning om detta på nätet. Tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.