S
stf01: Jag hade nog gjort en igloo på vintern och sen behöver man behandla den så den inte kan smälta eller gå sönder som i game of thrones.
8 svar · 21,0k läst
H
hagv: [citat] Jag har gjutit sulan som en kvadrat och murat med Leca, så grunden har 4 st sidor. Jag har tänkt regla även på sidan mot befintlig byggnad, dels för att befintlig vägg inte är rak och så har jag ett upplag till mellanbjälklaget. Det blir dock typ 45x70 eller 45x95 på den väggen istället för 45x170 + 45x70 som det är på de 3 andra väggarna. Blir sedan osb och gips på alla
20 svar · 13,9k läst
S
henke_benke: [citat] kanon när du inte brusar upp. då är det bara trevligt
32 svar · 14,3k läst
·
C
claym: Kanon tack!!!
35 svar · 4,5k läst
·
E
erix0n: Flyttade gavelsidan ett par cm åt sidan o vips så träffade jag regel i taket, case closed :) dörrarna blir något större men det funkar.
7 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: Trä som torkar krymper i radiell riktning framför allt. Inte så mycket på längden. Golvbrädor måste vara helt torra, annars blir det synliga springor. Om reglarna inte är extremt färska, behöver de inte torkas.
16 svar · 7,4k läst
·
H
hul: Använd Redirep så är du hemma, klart bäst
3 svar · 7,9k läst
·
PNO
PNO: Garaget ska vara avskiljt från huset, EI30. Om det är svårt att hitta en lämplig vindslucka, fundera på något av följande alternativ: Låt den avskiljande väggen fortsätta hela vägen upp till yttertaket, dvs gör vinden över garaget som en del av garagets brandcell. Skapa någon annan möjlighet att komma upp på vinden över garaget än genom en lucka från garaget. Exempelvis lucka
4 svar · 5,2k läst
N
Nyrostad: Jag ska inte svära på att mitt ögonmått är tillräckligt kalibrerat för att påstå att den inte kan ha varit åtminstone 26,5 cm - men någon ocean till luftspalt är där sannolikt inte. Får ju dock utgå från att samtliga ytterväggar har samma uppbyggnad, och något motsvarande fuktgenomslag kunde varken vi eller besiktningsman finna någon annanstans. Får ju således utgå från att
4 svar · 1,9k läst
ricebridge
ricebridge: isch, typisk 60-talslösning... Känn full frihet att göra vad du vill med den. Riv bort skiten om du vill. Skrapa bort väven (men den brukar sitta hårt hårt hårt...) och måla eller tapetsera eller nåt. Eller sätt en skiva renoveringsgips på väven, spackla o måla. Att gipsa in spaljén däremot skulle jag inte göra, för att det som du säger blir mörkare och mer instängt då, men
3 svar · 3,6k läst
·
J
justusandersson: Om väggens stående reglar hamnar rakt över golvbjälkarna, kan man använda ett gaffelankare, (som man annars använder för att fästa in takstolar).
9 svar · 9,7k läst
·
PNO
PNO: Tänkte du dig att använda samma kanal i murstocken för din framtida kamin i vardagsrummet? I så fall: Knacka ner alla delar av öppna spisen som så att säga sticker ut utanför murstocken. Mura igen det som är kvar av öppningen till öppna spisen. Använd exempelvis teglet som blev över när du knackade ner de utstickande delarna. Putsa alltihopa så ser det ut som vilken vägg som helst
7 svar · 18,2k läst
·
Oldboy
Oldboy: Gnagarsäkring görs med massiva mtrl och drevning. Det får inte finnas ngt som ger en inbjudan till gnagare. Dvs inget luftläckage, ingen lukt, inget ljus, ingen värme, och inget lättgnagt mtrl. Plast, väv, duk, papper, och kartong är helt odugligt. Skivmtrl såsom gips, spån, plyfa etc kan fungera hyfsat under förutsättning att de är absolut helt felfria i ytan, dvs inga skador/jack
23 svar · 6,8k läst
·
J
Jarlsgård: Sanslöst.. 6ggr så mkt som en vanlig gips skiva alltså?
45 svar · 16,8k läst
·
S
snowjim: Det var tanken att sätta en lucka faktiskt, såhär ser det ut just nu. [bild] Jag har köpt in en dörr som ska sitta där men så kom jag på det där med tätning. Blir det läckage så blir det inte kul efter som allt är spånskiva. Efter att vi hade läckage under vasken i köket så vet man att spånskiva blir helt kass även av lite vatten. Menar du att jag skulle flytspackla hålet upp
2 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Om du skall ha plåt bör du utesluta folien inne i väggen.
6 svar · 2,6k läst
P
per-o: Hej, jag hade liknande i min trappa. Det var spikar ,typ som ankarspik.
1 svar · 967 läst
·
B
henke_benke: [citat] finns annan plast att montera när det är lösull av papper. så plasten finns där allltid
12 svar · 3,3k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Vill för övrigt tillägga att jag också har svetsat en hel del nära trä och sågspån och all möjlig skit :D ...svetsloppor på de flesta material som brinner bra, utan att det har hänt särskilt mycket. Så det är ju stor skillnad på antändningsrisk och brandrisk. Svetsloppor på trä brukar inte vara så farligt, det förkolnas ett par millimeter eller så ner i träet, och i
18 svar · 26,7k läst
M
martinradbo: [citat] Jo precis, jag använder alltid hörnskydd som jag skrev. Kanske din idé om att köra med V-klipp skulle funka.
2 svar · 4,0k läst
·
J
justusandersson: Innan jag skrev inlägg #2 gjorde jag ett snabbt överslag och kom fram till en nedböjning på ca 1/50 av spännvidden vid max snölast. Det är ganska mycket.
4 svar · 1,2k läst
N
Nygge72: Hej, jag har en fundering gällande Fibo's våtrumsskivor. Vi håller på och köper hus, och behöver fräsha upp det lite till en början, för att sedan rusta helt senare. min fundering då det sitter kakel från 70-talet i köket och är inte så värst sexigt är om det går att "limma/eller fästa på annat vis" en Fibo kitchenboard utanpå kaklet som en quick and dirty lösning? Detta
0 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Man bör undvika att isolera på insidan och att ha organiskt material mot en kall yttervägg. Det bästa vore att du putsar eller sätter kakel istället. Näst bäst är att du använder stålregel och ser till att ha luftspalt och att luften kan cirkulera där bakom mellan den uppreglade väggen och källarväggen. Oavsett ska du riva ut det mögelskadad och slänga isoleringen.
2 svar · 972 läst
·
J
_JpK_: Målade en knarrande trappa hos en kund. De hade beställt ett nytt räcke från en lokal trapptillverkare. Pratade med dom om knarrandet. Lösningen: Skråskruva stegen in i vagnstycket från undersidan med två lite grövre skruvar på varje sida av stegen. Gjorde detta och trappan är helt tyst och har förblivit så i 3 år...
7 svar · 5,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är burspråket tillräckligt djupt för att man både ska få plats med knäna och med pärmar? Vanliga kvitton och del papper brukar inte må så bra av hög värme, som jag kan tänka mig att det blir framför ett element, särskilt om värmen har svårt att stiga uppåt.
8 svar · 14,8k läst
·
J
Johan_86: Muren är tvåstens tegel, kallvind ovanför ca 1,5m hög. Jag kompletterar med några yttre bilder ikväll för helheten. Alla takstolar lutar en aning i samtliga rum, vet inte om det kan vara för att man vill undvika full belastning neråt på stocken de ansluter mot i golvet. Denna löper fritt med en spännvidd på 6,7 meter. Avstånd mellan takstolar har varit 100-110cm i samtliga rum men
3 svar · 5,0k läst
·
I
InsidersUnited: Jag satte fix på osb, sedan vanlig finputs. Inga sprickor, 2 år sedan. Är normalbegåvad )
8 svar · 7,6k läst
Larsa
Larsa: Hur tjock är väggen? Går det att få plats med el och 90mm balk? När du ändå håller på är det väl bäst att göra det rätt. Öppna över dörren och lägg i en balk. Dra om elen om du behöver. Du behöver ju även upplag för balken, så du lär behöva öppna lite av väggen på sidorna
11 svar · 5,4k läst
·
H
HbergKreatör: Tack för svar!
3 svar · 2,1k läst
·
B
Beginner80: Ja då har jag fått reda på att det heter forsa bergtegel. Nån som har att sälja blir jag glad!
1 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.