Ska skicka en bit av plastmattan i köket för analys samt rörisolering från källaren. Plastmattan har jag fixat.

Till min fråga hur gör jag bäst när jag tar ett prov från isolering. Vill ej riva/såga/skära för mycket. Tänkte om jag skär och sprutar med blomspruta samtidigt och när det är klart plastar jag in skadade delen?

Andra tips?

Rörisoleringen är lite knepig då det är svårt att veta var dom eventuellt använt asbetshaltigt mtrl.

Oftast i böjar och ”t-korsningar” om man använt det (ser ut som gips har jag förstått).

Om du skär upp ser du om det är gipsaktigt eller ej. Risken är att du skär på fel ställe och inte hittar ändå. Så jag är tveksam att skicka in då du inte kan dra så säkra slutsatser ändå.

Är det gipsaktigt behandla allt som asbest.

• Gilla
HannaR och 1 till
  • Laddar…
skar upp lite igår, säkerligen för lite och plastade igen hålet. Såg ut som någon form av gasbinda/gips. Hur som helst får se vad analysen säger. Behöver renovera köket :)

C
Det är inte "gasbindan" som är asbesten, utan den fluffiga ullmaterialet innanför.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Som sagt, hur vet man att msn skickar in rätt material för analys. Om du får svaret asbest är det enkelt.

om du får svaret inte asbest kommer du inte kunna vara säker ändå.

När vi gjorde analys kom det en snubbe från analys/saneringsbolaget och tog proverna. Du kan inte få dit någon som vet vad han ska "gräva"?

P
Köp utrustning, engångsoverall och asbestfilter +mask att sätta filtret i, innan du börjar ta ner gips. I mitt hus tog rörmokaren en kniv och skar ut lite från böjarna inte mer än en matsked och la i plastpåse. Svar kom ganska fort: asbest. Det såg ut som gasbinda med vitt fyllningsmaterial runt rören.
Om du skaffar skyddsutrustning och jobbar korta stunder kan du göra saneringen själv. Proffsen plastar in huset och arbetar med undertryck så det inte ska läcka ut.
Avfallet lägger du i en svart sopsäck som tejpas ihop och märks Asbest och lämnas på soptippen på särskilt ställe. Tänk på att använda heltäckande klädsel så du ska tejpa runt ben och handlederoch använda stövlar och handskar. Det finns bra och tydliga instruktioner på nätet. Lycka till.

Hoppas att det inte är asbest, men oavsett så kommer jag plasta in röret så gått det går, plasta in hallen samt hobbyrummet . och hålla det blött medans jag kapar. Dock så kapar jag inte i böjen utifall. Köket är på övervåningen och vill inte ha gamla rör sittandes i nya köket som kommer. Tack för alla tips, inväntar svar från analys nu

Det var asbest på undersidan av plastmattan samt i rörböjarna. Tror jag skippar att riva upp golvet utan lägger golv på plastmattan. Och införskaffar mig det skydd som behövs för rivning i källaren. En plastmatta blir väll aldrig gammal så det spelar väll ingen roll ? Huset byggt -69

• Gilla
Porsvant
  • Laddar…
P
Läs på säkerhetsbestämmelserna ordentligt. Skyddsoverall och ansiktsmask med filter kan du köpa på Biltema.

Jo, det var lite komiskt när det hängde lappar om återkallelsen av blästersanden med asbest bredvid den med andningsskyddet. Synd för dom som använde båda produkterna samtidigt bara...

P
Läs återkallelsen. Det var för otydlig och bristande information i broschyren, inte för att masken är dålig. Den är skyddsklassad och säljs av fler företag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.