Hej,
Har precis skaffat 70-talshus med den självklara joddlarbalkongen. Ett av vårens projekt blir att fixa till balkongen, vars räcke och den bräda där räcket sitter fast är murket och jäkligt. Det jag funderar på nu är om hur man ska gå tillväga, om det går att lösa själv, om det bara är att ringa närmaste snickare och så vidare och så vidare. Här kommer lite bilder på läget:
1. Översikt, se hur räcket sviktar där infästningen totalt har gått sönder
2. Närbild på det värsta
3. Närbild lite ovanifrån så att man ser delen som skjuter över uteplatsen
4. Baksidan. Notera ett troligt tidigare försök att stärka upp. (EDIT: Nope, bara en vanlig skarv)
Mina funderingar:
Har precis skaffat 70-talshus med den självklara joddlarbalkongen. Ett av vårens projekt blir att fixa till balkongen, vars räcke och den bräda där räcket sitter fast är murket och jäkligt. Det jag funderar på nu är om hur man ska gå tillväga, om det går att lösa själv, om det bara är att ringa närmaste snickare och så vidare och så vidare. Här kommer lite bilder på läget:
1. Översikt, se hur räcket sviktar där infästningen totalt har gått sönder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Närbild på det värsta
Logga in
Skapa konto
3. Närbild lite ovanifrån så att man ser delen som skjuter över uteplatsen
Logga in
Skapa konto
4. Baksidan. Notera ett troligt tidigare försök att stärka upp. (EDIT: Nope, bara en vanlig skarv)
Logga in
Skapa konto
Mina funderingar:
- Jag är helt på det klara med att det sjuka virket måste bort, det går inte att stötta upp på annat sätt.
- Jag tänker att räcket nog ryker i vilket fall som helst, det kan jag nog riva själv och det är ingen panik med att få upp ett nytt (kan ta det nästa år, mycket att fixa med som tar prio).
- Tänkte staga upp räcket snarast genom att "hänga" den sviktande delen i balkarna över balkongen så att det avlastas lite.
- En tanke jag hade var att såga bort en del av den horisontella brädan, från där uteplatsen börjar och sen så mycket som behövs för att få bort det som är kasst. Sedan såga till en motsvarande och passa in, fästa med t.ex. grova hålplattor och bultar på vardera sida. Inte säker på om det räcker att såga bort så pass lite närmast uteplatsen, eller om hållfastheten sedan blir alldeles för dålig.
- Jag är inte främmande för att ringa en snickare.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "hålplattor"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
”Joddlarbalkong”?
Ok, allvarligt: Det ska väl bara vara att ersätta gamla plankor med nya. Det kommer ju knappast att rasa medan du gör det (du har flera bärande reglar ändå).
Riv bort hela plankorna, de som är skadade, och sätt in nya på samma sätt som de gamla satt.
Sen kan man ju fundera på varför skadan uppstått; rinner där vatten?
Ok, allvarligt: Det ska väl bara vara att ersätta gamla plankor med nya. Det kommer ju knappast att rasa medan du gör det (du har flera bärande reglar ändå).
Riv bort hela plankorna, de som är skadade, och sätt in nya på samma sätt som de gamla satt.
Hehe, inte jag som myntat uttrycket! https://sv.wikipedia.org/wiki/Joddlarbalkongricebridge skrev:”Joddlarbalkong”?
Angående att byta rakt av - det skulle bli ett stort byte då den horisontella brädan går hela vägen, tvärs över allting. Hade tänkt att byta en mindre del, men det kanske är dumt?
Bra fundering om skadans orsak. Vet inte varför, men ska hålla ett öga på det.
EDIT: Fel av mig! De går inte alls tvärs över hela vägen, utan är skarvade. Här syns skarvarna (lite lite) bättre:
Logga in
Skapa konto
Missförstod funktionen, det är alltså inte försök till att stärka upp runt skadan utan förstärkningar runt skarvarna vid konstruktion.
Redigerat av moderator:
Om du tänker på de ”extra” brädorna utanpå, som syns mitt i din senaste bild, så ja, visst är det skarv från bygget. Ganska vanligt sätt att skarva på, har själv använt det. Så det borde inte vara så stort jobb.
Om du av någon anledning måste byta en mindre del, så skarva på samma sätt, med utanpåliggande bräder på var sida. Piece of cake.
Om du av någon anledning måste byta en mindre del, så skarva på samma sätt, med utanpåliggande bräder på var sida. Piece of cake.
Medlem
· Västernorrland
· 10 856 inlägg
att det har ruttnat beror nog mest på bemålningen med kanske nån olämplig färg. Det se ut att vara färg på precis varenda yta utan nån som helst möjlighet för trät att torka ordentligt. Kanske ganska utsatt läge också.
Det är klarare när man fattar Tack!
Funderar nu på om balkongens golv går att rädda, eller om jag måste riva upp det för att komma åt. Lossa ytterst är såklart ett måste, eftersom det är fäst i brädan som ska bytas.
Sen hoppas jag också kunna komma åt ordentligt över uteplatsen, men förutsatt att räcket rivs helt borde det gå bra.
Bra tips om målningen, ska se till att det blir behandlat korrekt framöver, allt ska ändå målas om tänker jag mig. Då ser jag också hur den andra motsvarande brädan mår.
Funderar nu på om balkongens golv går att rädda, eller om jag måste riva upp det för att komma åt. Lossa ytterst är såklart ett måste, eftersom det är fäst i brädan som ska bytas.
Sen hoppas jag också kunna komma åt ordentligt över uteplatsen, men förutsatt att räcket rivs helt borde det gå bra.
Bra tips om målningen, ska se till att det blir behandlat korrekt framöver, allt ska ändå målas om tänker jag mig. Då ser jag också hur den andra motsvarande brädan mår.
Medlem
· Blekinge
· 10 423 inlägg
Vad är det för spännvidd? Jag skulle ha rivit hela den yttersta bärlinan (eller som du säger horisontella brädan) och ersatt med en ny. Och rivit hela staketet. Har det börjat ruttna någonstans pga olämplig färg så är det att förmoda att det ruttnar överallt.
Den vita räckesdelen av balkongen är cirka åtta meter bred. Insåg dock nu att de två bärlinorna (skarvade på mitten) fortsätter att löpa hela husets bredd, det vill säga även under den grå delen någon meter eller två. Hur kommer man åt att byta hela, tro? Ser ut som att mer än räcket skulle behöva rivas i så fall.T Thomas_Blekinge skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag håller med Stefan1972, virket har ruttnat eftersom det varit målat med en diffusionstät färg (typ akrylatfärg) på alla sidor. Inget trä klarar det. Det finns enligt min uppfattning inget alternativ till att byta alltihop. Det sticker dessutom i ögonen att se hur bärande reglar är skarvade. Väldigt oproffsigt.
Byta räcket verkar vara självklart, och även yttersta reglarna. Frågorna är då om jag behöver byta hela yttersta bärlinan, hur jag kommer åt at göra detta (se inlägget över ditt) samt hur jag i så fall skarvar den nya. Finns det bättre tillvägagångssätt, menar du?J justusandersson skrev:Jag håller med Stefan1972, virket har ruttnat eftersom det varit målat med en diffusionstät färg (typ akrylatfärg) på alla sidor. Inget trä klarar det. Det finns enligt min uppfattning inget alternativ till att byta alltihop. Det sticker dessutom i ögonen att se hur bärande reglar är skarvade. Väldigt oproffsigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du skall inte skarva, beställ hela längder. Allt virke som varit målat på samma sätt måste bytas. Det är ingen poäng med att nästan laga något.
Jag förstår, det skulle alltså innebära samtliga reglar och därmed helt uppbrutet golv. Även den vertikala stolpen skulle då ryka. Betydligt större insats! Med tanke på att det inte är säkert att det ruttnat på grund av färgen - kan jag undersöka detta för att bli säker? Slipa upp lite av det andra virket och se efter? Frågan om hur man kommer åt ändarna av virket under de gråmålade delarna kvarstår fortfarande.J justusandersson skrev:
Den lilla bit av fasaden får du ju plocka ner, detta är inget jobb man gör på fredag eftermiddag mellan 15-16. En ställning att jobba ifrån är ju nästan ett måste och sen är det bara börja riva tills man inte orkar mer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du vet att det är målat med akrylatfärg, behöver du inte göra fler undersökningar. Pelarens tillstånd kan du kontrollera genom att sticka i den med en vass kniv. I friskt konstruktionsvirke kommer man då inte långt. Sedan är det bara att följa Stefan N:s råd i inlägg #13. Plocka ner allt om behöver tas ner (även fasadpanel som döljer bjälkar), använd ställning och ta god tid på dig. Du lär dig mest på att göra jobbet själv.