A
Anonymiserad 122206: 20-25 tuber? Vad ska du klä i laminat? En ishall? Antingen överdoserar du limmet, eller så är det ett jätterum. Själv använder jag casco xtreme fix när jag vill att något verkligen ska sitta.
16 svar · 17,8k läst
S
skutten11: Att det är en tunn skiva betong gör inget , det är i sidled som det ska stötta , sätt dom då strax innanför färdig vägg , det med att borra och spräcka var bara en ide om det gick Du kanske kommer i skarven mellan hålen i stenen , där är det hårdare Men lycka till
9 svar · 2,7k läst
·
P
Anonymiserad 161035: Ok. Tycker själv det bör vara ok. Men skönt att få andra opinions också Det är denna strlk.. Ca 28cm. Var mycket större än jag trodde undrar dock om det finns andra sätt att göra på som är ok att bygga in men hittade inte så mycket info på LKs hemsida förutom denna monteringssats för ingjutning. Någon som har tips?
2 svar · 662 läst
J
justusandersson: Sök efter "Konstruktionstabeller.pdf" på "www.tibnor.se".
2 svar · 1,0k läst
Douglas_79
Douglas_79: Ska till att bygga om hobbyrum till barnrum. Souterräng hus på grusås, ligger byggplast i ett lager under plattan som är gjuten utan isolering och makadam -69 Gamla golvet är borta, avloppsstammen bytt och gjutit på plattan så den är plan. Så nu är det dags att fortsätta uppåt. Har ca 100-110mm att laborera med. Största frågetecknet är väl egentligen platon eller inte. Antingen
0 svar · 456 läst
H
henke_benke: jag måste ju förklara att jag själv gjort några tester innan. snäv spår med bladet. antingen skräp i spåret eller att träet sväller och "sluter" spåret. spår med läder(för att inte låta). lädret blir blött. sväller. lite mer rost. ( variant två läder extra infettat. kläggigt blad och problem med spån) nu är det spännsåg och yxa i ett canvas fodral som har bärrem. dock
6 svar · 1,2k läst
P
Anonymiserad 160556: Tack för båda era svar! Järnbalken var 5-6 cm bred (klädd i trä och gips på bilden varför den såg mastigare ut) och lutade mot drygt en 45 mm tjock regel så jag sågar bort dessa och ersätter med två 170*45 mm på högkant ovanför nya dörren. Vet inte om det är helt rätt, men det bör åtminstone bli bra mycket stabilare än innan och det fungerade ju. Jag bor längst ner i söder
5 svar · 3,2k läst
·
K
Kojfabriken: Hej, Vet att denna tråd är sedan länge inaktuell, men bara för nöjes skull skriver jag ändå, då frågan aldrig fick svar. Problemet är väl att vi utgår från att produkterna ska vara CE-märkta, vilket är en europeisk standard. Finns det dock något som inte behöver en sådan kvallitetsstämpel så kan man säkert spara en slant, bara man importerar ett lass stort nog. Jag och min
1 svar · 2,4k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Superlim (cyanoacrylat) brukar funka mindre bra för att limma metall, i alla fall på så små ytor om det handlar om här .. BIltemas epoxi funkar garanterat bra ... Putsa bort färgen från ytorna, och limma ...
7 svar · 6,6k läst
S
Stefan1972: Det gör varken till eller ifrån med dom förutsättningarna men sitter den där så gör den ju det. Ju mer man bor där och ju mer människor som vistas där ju mer behövs den ju och rätt vad det är så kanske nån bor där permanent.
1 svar · 4,6k läst
Emil Stenqvist
Emil Stenqvist: Jag körde fogsvans, och sågade vertikalt och bankad ned stora block – gick snabbt och dammade mindre än att hacka ned bitar. Rikligt med vattenspray innan jag skyfflade upp bråten gjorde underverk för dammet!
12 svar · 3,2k läst
·
J
justusandersson: Nej, sprickorna har ingen betydelse i det här fallet. 95 mm blir bra.
47 svar · 6,9k läst
·
S
skutten11: Väggen först då behöver du inte kapa skivan Skiva 2,4 takhöjd 2,4 , sedan kommer glesen och kortar av takhöjd med 28 mm och ligger i takvinklen mot skivan och täpper till . Är det lägre i tak än 2,4 så spelar det ingen roll vad som kommer först
1 svar · 6,6k läst
J
justusandersson: Det är nog många som sett nya sprickor denna vinter. Framför allt träet rör sig mycket när luftfuktigheten sjunker eller stiger. Sätt nya lister som sitter utanför väven, fästa i trappan, så att trappan kan rör sig utan att det blir så synligt.
1 svar · 2,7k läst
·
Adoby
Adoby: Detta verkar lovande, henke_benke. Det låter på dig som att du känner till "många" som när de kunde välja på att använda (och alltså kunnat köpa?) MgO-cement eller vanlig cement så valde de den vanliga cementen. Och du verkar också känna till personer som, när de använt (och alltså köpt?) MgO-cement, av någon anledning fick symptom liknande metallfeber. Skulle du inte kunna
5 svar · 1,5k läst
C
corre: Gör ett klassiskt undergolv med glespanel och plåt eller spårad golvspån. Enkelt och snabbjobbat. http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/om-lk-golvvarme/vara-golvvarmesystem/
4 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: [citat] Inte om det är intakt. Generellt sett tycker jag att gammalt virke kan ha mycket högre kvalitet än nytt och snabbvuxet. Men det får inte vara rötskadat.
3 svar · 3,9k läst
·
Grillen
Grillen: Inga problem att låta det vara utan puts där det ramlat ner. Resten som sitter fast kan du ju låta sitta där iaf. Missade att det var nästan 1 år sedan inlägget skapades, :X
4 svar · 1,4k läst
·
E
Enannananna: Du har två alternativ, gilla läget eller byta socklarna. Föreningen har inget ansvar för ytskikt och ”felet” syns tydligt vid en noggrann granskning så säljaren har heller inga skyldigheter. Överlag tror jag de flesta köpare av bostadsrätt gjort en alldeles för dålig besiktning av den lägenhet de betalat miljoner för. Handen på hjärtat, hur många av oss spolade vatten i alla
9 svar · 1,6k läst
·
Matte Mattsson
Matte Mattsson: Supertack för svar! Då kan jag vara lugn :)
3 svar · 3,5k läst
J
justusandersson: Det finns flera orsaker. Tänk på att det naturliga tillståndet för trä är en rund stock. Trä skall helst torka långsamt och ströat så det ligger plant. Träets kvalitet (tätvuxenhet, att sågningen är gjord parallellt med fibrerna etc) spelar stor roll, liksom träslaget.
3 svar · 2,7k läst
J
justusandersson: Det vanligaste problemet med de flesta trästaket är att ändträet är oskyddat uppåt. Det begränsar livslängden mycket. Försök hitta en design dären överliggare ger skydd.
6 svar · 9,4k läst
·
Tomture61
Tomture61: Du får ett mycket starkare golv om du förskjuter skarvarna :ok: + krysskolva mellan reglar också.
5 svar · 4,0k läst
K
Kane: [citat] Skärp dig, 1984 kom den lagen....
5 svar · 1,8k läst
I
IAmNotANumber: Vi insåg att vi hade tagit oss vatten över huvudet. Har skrivit på ett nybygge istället!
3 svar · 4,3k läst
J
justusandersson: De måste betraktas som diffusionsöppna. Skillnaden mellan Moelvens och Andréns måste vara försumbar. För att komma upp i diffusionstäthet måste materialet innehålla asfalt eller liknande. Oljebehandling ger ingen diffusionstäthet. Jämför med linoljefärg som är diffusionsöppen.
1 svar · 3,4k läst
P
Anonymiserad 122206: Hej, när vi för två år sedan byggde till vår stuga, så fastnade vi för Sundolitt KUB, som vi byggde vår attefallstillbyggad med. Det var otroligt smidigt och enkelt, vi reste hela tillbyggnaden på en helg, gjöt väggarna en vecka senare, samma dag la vi taket och pappen och hade tätt hus. I efterhand borde jag ha köpt in gjutningen av någon som kunde, det var inte lämpligt att göra
0 svar · 1,4k läst
Peter2400
Peter2400: Den här kanske funkar? https://www.bauhaus.se/tacklist-vit-4-5x25x2500mm.html
1 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.