4 337 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Lumppapp eller markduk i innertaket?
Hej. Jag vill ha 70mm gles eller ytterpanel med 1,5cm mellanrum som innertak.
För att dölja att färgglada elrör och ångspärr syns i mellanrummet mellan panelen så behöver jag sätta något skikt.
De som jag vet haft liknande innertak har använt någon form av ljuddämpande matta men de minns inte vad det var. Jag funderar på att använda lumppapp eller svart markduk. Tror ni det kan leda till problem av något slag? Som tex att markduk är brandfarligt eller är limmat med något hälsofarligt? Vindpapp verkar avge lukt. Andra förslag på material?
För att dölja att färgglada elrör och ångspärr syns i mellanrummet mellan panelen så behöver jag sätta något skikt.
De som jag vet haft liknande innertak har använt någon form av ljuddämpande matta men de minns inte vad det var. Jag funderar på att använda lumppapp eller svart markduk. Tror ni det kan leda till problem av något slag? Som tex att markduk är brandfarligt eller är limmat med något hälsofarligt? Vindpapp verkar avge lukt. Andra förslag på material?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Välkommen till Byggahus!
Vad finns ovanför, på nästa våning? Det kan du behöva ta hänsyn till. Det enklaste är antagligen svart asfaltpapp med lite asfaltinnehåll, typ AC 150.
Vad finns ovanför, på nästa våning? Det kan du behöva ta hänsyn till. Det enklaste är antagligen svart asfaltpapp med lite asfaltinnehåll, typ AC 150.
Det är ett enplanshus, så ingen andra våning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då kanske det redan finns en ångspärr av plast i taket. Svart asfaltpapp är det man brukar använda för att få skuggeffekt bakom glespanel. Finns även i en kvalitet som heter AC 350 och som är lite tjockare och brukar ligga på större bredder.
Ja det ligger ångspärr bakom så det är bara visuellt som jag vill ha nått bakom. Jag har blivit avrådd från vindpapp med asfalt på, pga lukt och emissioner. Hittade precis något som kallas akustikduk gjord för att ligga bakom panel men inte hittat pris än.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Emissioner vet jag inget om, men AC 150 har 150 g asfalt per kvm, det måste med tiden bli helt försumbart. Jämför med vanlig underlagspapp som har 2500 g asfalt per kvm. Då tror jag att emissioner från trä är ett större problem. Jag har själv använt mig av denna lösning, både i tak och på väggar, och några luktproblem har inte jag stött på.J Johan-fredrik skrev:
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Akustikduken funkar bra till detta då den inte avger några emissioner eller fibersläpp (dacron nonwoven). Använd den tjockare 130 gramsduken så lyser inte glesen igenom. Ca pris 60 kr / m2 + moms. Denna duk använder vi när vi bygger spaltpanel i ljudstudios.
Klicka här för att svara