8 714 läst ·
39 svar
9k läst
39 svar
Fästa nya golvbjälkar på befintligt upplag
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, det håller nog.
Då tolkar jag det som att följande urjackning borde vara möjlig? Skulle ha ritat skissen från första början.J justusandersson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med förstärkningen borde väl bjälken vara minst lika stark som innan då man har full höjd på längden X.
Behöver man tänka något speciellt med minsta längd på X för att klara en sådan urjackning?
/ Tomas
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ju längre desto bättre. I gamla träkonstruktioner kunde sådana skarvstycken ha en längd på 1 meter på båda sidor, men då skarvade man med bult.
Då kör jag så långt som det bara går, är ju bara materialJ justusandersson skrev:
Med tillräckligt lång förstärkning, kan man anse bjälkens hållfastighet intakt?
Jag antar att tjockleken på förstärkningen bör vara minst lika tjock som befintliga regeln?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tillsammans med omgivningen, ja.T tomnil skrev:
Inte nödvändigtvis, men om du förstärker på båda sidorna, blir det väl så i praktiken. Annars är höjden viktigast.T tomnil skrev:
Nu är förstärkningen påbörjad, har skruvlimmat 2.5m långa bitar 45x63mm på de befintliga bjälkarna (efter att ha brutit bort den gamla förhöjningen). Började med 5x80-skruv men tyckte det drog dåligt så gick över till 6x90 efter två skruvar. Skruvat ca cc40 och limmat med vinterlim.
Har lagt en av de nya bjälkarna på plats temporärt för att se vilken nivå den hamnar på.
Däremot verkar det som att en av reglarna ligger en del högre än de andra, så min ursprungliga plan att kolla lägsta punkten och anpassa till den med cirkelsåg har jag lagt lite på is då jag tycker lite för mycket av förstärkningen på höjden går förlorad.
Så min "nya" plan är att såga bort "lagom" mycket på den bjälken som är högst. Såga alla andra reglar så de är i våg och inte nedböjda i mitten. Därefter klyva vanliga raka kilar eller plywood-remsor för att få precis samma nivå på alla bjälkar.
De nya bjälkarna fixeras först när jag har borrat genom dem och stuckit igenom ett 75mm avloppsrör.
Har lagt en av de nya bjälkarna på plats temporärt för att se vilken nivå den hamnar på.
Däremot verkar det som att en av reglarna ligger en del högre än de andra, så min ursprungliga plan att kolla lägsta punkten och anpassa till den med cirkelsåg har jag lagt lite på is då jag tycker lite för mycket av förstärkningen på höjden går förlorad.
Så min "nya" plan är att såga bort "lagom" mycket på den bjälken som är högst. Såga alla andra reglar så de är i våg och inte nedböjda i mitten. Därefter klyva vanliga raka kilar eller plywood-remsor för att få precis samma nivå på alla bjälkar.
De nya bjälkarna fixeras först när jag har borrat genom dem och stuckit igenom ett 75mm avloppsrör.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ska borra genom sista bjälken och montera avloppet samt förborra lite för RiR som ska gå i bjälklaget när det är lite extra plats.
Men annars är bjälkarna bra i våg och i samma nivå med varandra.
Men annars är bjälkarna bra i våg och i samma nivå med varandra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag kommit såpass långt att spånet håller på att komma på plats inne i badrummet. Jag tycker förstärkningarna kändes stabila och kortlingar under badrummets vägg (som råkar vara vid halva spännvidden) stuvade upp en del också.
Stort tack för all hjälp och alla tips!
Stort tack för all hjälp och alla tips!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in