blackarrow
blackarrow: Jag tycker det blir snyggt att låta mattan gå ner både på framkant och bakkant. Tänkte använda kontaktlim så att jag inte behöver ha mattan i press och vänta på att limmet torkar. Får nog finskära kanten efter jag limmat. Man har bara en chans med kontaktlimmet;) [bild]
5 svar · 12,8k läst
·
I
Izze: Hej! Hög tid att renovera vår utetrappa och jag vill gärna att den blir i trä eller träliknande. Har fastnat för träkomposit för att minska underhållningsbehovet, ser fint ut och kanske man kan använda sig av värmekabel i hålutrymmena? Fråga 1. Är det någon som har eller har sett en komplett trappa i träkomposit inklusive trappräcke och vangstycke likt vår nuvarande? Fråga 2.
0 svar · 5,5k läst
·
prototypen
prototypen: En plåtslagare kan falsa ihop ett rör (i vilken dimension som helst) Protte
9 svar · 2,5k läst
·
I
icho: Jag skulle rekommendera att man först drar på en tryckad trallbräda 22x95 som man sedan skruvar en fibercementskiva på typ eter-board HD, sedan sätter man skiffern på den.
4 svar · 2,5k läst
V
vectrex: [citat] Det finns gott om studier som visar på det jag skriver. Siffrorna kommer dock variera kraftigt beroende på främst betongrecept, men även hur betongen exponerats. Gemensamt, oavsett recept, är att all betong som inte spruckit eller fått rostsprängning eller dylikt alltid blir starkare ju längre tiden går.
10 svar · 21,8k läst
P
Pappa1986: Stort tack för alla svar. Nu vet jag hur jag ska bygga :D(y)
39 svar · 17,3k läst
·
S
sole_oggi: [citat] Tack!!
12 svar · 2,1k läst
·
TeroM
TeroM: Fördelen med kryckan jag länkade till är att den låser skivan på plats så man får båda händerna (och fötterna) fria till skruvande.
10 svar · 16,1k läst
B
bengtsbox: Ingen dum idé!
9 svar · 5,4k läst
·
B
osiris
osiris: Det är sand i bjälklaget på några andra ställen men här är det i princip tomt...
2 svar · 5,2k läst
·
B
Boan: Aha. Men är det öppet så sätt in en rejäl regel och förstärk. Vill du få större yta ta en liggande och sen stående, ju högre desto bättre . Mät ut var sen är det ju bara förborra och skruva
19 svar · 8,0k läst
J
Jörgen Ö: Ardex är inte så svårt att få tag på, sen finns det såklart andra bra lev också. Men Ardex kan sina saker. Svårt att säga om du klarar av det, det kan vara lite knepigt, men det är nästan en fördel att du ska spackla lite tjockare, lite mer förlåtande att jobba med spacklet. Viktigast är det hela tiden kommer färdigblandat spackel så det inte blir ngn paus. Har du väl börjat
4 svar · 3,1k läst
I
Indee: Tack för tipset. Gjorde nåt liknande.
13 svar · 33,1k läst
·
T
Trunk: Tack för svaren, nackdelen med att skriva på forum man inte besöker ofta är att man glömmer bort att svara ibland. Jag tror jag varit och frågat på åtminstone fem olika butiker samt kollat lite slött på nätet utan att hittat skruvar längre än 57 mm. Men men, nästa gång blir det Beijer... Jag gjorde som så att jag satte vanlig gipsskruv där jag kunde få de att sitta och sedan tog
3 svar · 6,0k läst
A
Ali74: Hej! Jag har köpt garageport från utomlands och vill någon att montera till mig i Ale kommun. Tack
0 svar · 1,7k läst
bortek
bortek: Tack för alla. Svar. Jag tar kontakt med Nima.
5 svar · 1,2k läst
BirgitS
BirgitS: Så som jag har förstått det krävs bygglov oavsett var muren är tänkt att placeras. Men jag kanske missförstod din mening.
4 svar · 1,7k läst
K
kizzy: [citat] Ytskiktet är väl inte satt i sten. Men det ska ju målas på sen
4 svar · 2,8k läst
pacman42
pacman42: Skadedjuren flyttar runt under hela året, det beror på vilka skadedjur man förväntar sig. Trämjöl från skalbaggar och larver brukar kräva att virket är fuktigt. Är det torrt så skall du inte ha några skadedjur. Däremot så finns det ju skadedjur som aktivt försöker hålla virket fuktigt genom att leda fukt. Annars är praktexemplet på att leda fukt äkta hussvamp. Dock inget djur,
4 svar · 1,8k läst
·
villeg
villeg: Jag har tänkt sätta någon typ av skiva som vindskydd på vårat hus som snart ska börja byggas. Fasaden är på drygt 200 kvm. Eftersom jag bygger det mesta själv så är jag ute efter något material som klarar väder o vind ett tag innan panelen kommer upp. Har diskuterat följande tre alternativ med byggvaruhus: Asfaltboard är billigas, ca 10000kr. Men jag gillar inte att jobba med dem.
0 svar · 1,4k läst
J
Anonymiserad 122206: Vi byggde helt i egen regi, i Skåne, så jag berättade för min byggsäljare på bygghandeln vad jag ville ha och hur mycket, så fick han lämna en offert.
11 svar · 3,9k läst
Fulkemisten
Fulkemisten: Jo men alltså grovriven betongyta betyder ju oftast att den är sådär skrovlig så att man inte halkar på den vid väta. Den är troligen även jämn men som du säger så vet man ju inte förens man ser den.
7 svar · 1,3k läst
L
Labanmatte: [citat] 6st kommer det att gå åt.
8 svar · 939 läst
·
T
tabenius: Tänkte att garaget som ligger i anslutningen till källaren skulle bli typ gillestuga / hobbyrum och att det ska vara uppvärmt. OSB duger ju åtminstone för hyllor med lättare belastning, långt bättre än endast gips tycker jag. Har du något bättre billigt annat förslag än OSB innanför gipsen då?
2 svar · 2,0k läst
M
martinradbo: Nej, det är ingen del som saknas utan det ser ut så här. Lite logik kanske eftersom det krävs att man drar rör med elkabel i förväg och då förväntas man kanske ordna med fästet också. Fästet är helt riktigt löst från början, så jag kommer ta loss det igen och göra som beskrivits ovan. Smart!
4 svar · 1,8k läst
·
tommib
tommib: Är inte det där ett skruvstift? Det ser ut som ett PH2-spår i toppen. Är det ett skruvstift så sitter det en mutter bakom som du måste komma åt för att ta bort kommoden.
1 svar · 1,3k läst
·
richardtenggren
richardtenggren: Vi tog in bänkskivan med kran, tak beställde vi i max längden som gick att få upp i trapphuset och listerna lika så. Vi fick bära upp bräda för bräda, fördelen var att det var 3m takhöjd i trapphuset. Men vi bodde på 3e våningen, med första våningen en halvtrappa upp.
8 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Efter att ha tittat på din ritning tror jag att det enda du behöver göra (utöver de råd som jag lämnat tidigare) är att ta upp nya lufthål i stötfogarna ovanför plattan. Enklast är nog att borra med hjälp av ett hårdmetallborr. Du gör rätt som funderar över detta. Det är viktigt att det blir snyggt.
9 svar · 3,1k läst
M
MangeKl: Nä, allt är torrt nu. Men man undrar ju hur f-n dom byggt denna väggen...skiljer sig markant från övriga huset! [bild] [bild]
2 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.