Hej hej!
Hängde mkt här när vi köpte hus för 5-6 år sedan och nu ska dom bortglömda delarna renoveras och jag har stött på lite problem... När vi köpte huset fanns en fuktskada i ena hörnet. Nu är grunden (mullbänk/nästan kryp) uppriven och urgrävd. Har börjat riva i vägg för att se hur mycket som är skadat där. Nu till mina frågor...
Min tanke är att inte riva högre upp än vad som verkligen är nödvändigt...Men hur mkt måste egentligen tas bort?
Det är som sagt en gammal fuktskada, ingen fukt i dagsläget. Även insekter som ätit sig mätta på träet.

Hur återställer man på bästa sätt?

Bifogar lite bilder...
Bild 1 visar hur det ser ut... Närmas är det liggande panel, som är i ganska gott skick. Sen är det spånisolering, efter det stående plank som ligger emot ngn form av puts.
Bild 2 visar hur de stående planken ser ut, fotat nerifrån.
Alla bra tips och råd är välkommna!!!

• Delvis rivet vägghörn i renoveringsfas med ny liggande panel ovanför gammal skadad puts och stående plank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadat trä i vägg uppvisar tecken på gammal fuktskada och insektsangrepp, nära intill puts och panel.
    Skapa konto
Om fukten är borta och det inte är bärande delar som är påverkade behöver du inte göra något. Ta bort eventuellt mögel och bygg igen så det blir snyggt. Så länge det är torrt kommer inget hända

Nä, allt är torrt nu. Men man undrar ju hur f-n dom byggt denna väggen...skiljer sig markant från övriga huset!
Skadad tröskel med synliga vattenskador och mögel vid basen av en vägg med spånskivor och isoleringsmaterial.
Skapa konto

Väggkonstruktion med synliga träreglar och spikar som sticker ut, på en betonggrund med spån och smuts.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.