Hej!

Har tänkt göra en vinteranpassat uterum med gjuten betongplatta och golvvärme.
Huset vi bor i är med krypgrund vilket innebär att tegelfasadens underkant ligger ca 25cm under färdigt golv.

Frågan är, vi vill helst inte ha trappa ner till uterummet och undrar om man på något sätt tekniskt kan gjuta plattan upp till färdigt golv?
Det skulle alltså innebära att plattan kommer gjutas upp 25cm på teglet.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kan besvara min fråga.

Du bör sätta en rörelsefog mellan teglet och betongen. Kan göras med frigolit eller liknande material.

J justusandersson skrev:
Du bör sätta en rörelsefog mellan teglet och betongen. Kan göras med frigolit eller liknande material.
Det låter positivt.
Där är luftningshål i första skiftet tegel som dessvärre blir igentäppt med den gjutna betongsulan.
Och jag tänker också på syllen innanför som hamnar under betongsulan.

Påverkar det någonting?

Om tegelfasaden fortfarande till en del kommer att vara utomhus bör luftspalten som finns bakom teglet vara öppen. Det enklaste är nog att ta upp nya luftningshål i motsvarande stötfogar ovanför betongplattan. Vad består syllen under teglet av? Är det inte murade betonghålstenar/lecastenar?

J justusandersson skrev:
Om tegelfasaden fortfarande till en del kommer att vara utomhus bör luftspalten som finns bakom teglet vara öppen. Det enklaste är nog att ta upp nya luftningshål i motsvarande stötfogar ovanför betongplattan. Vad består syllen under teglet av? Är det inte murade betonghålstenar/lecastenar?
Delvis blir det ju så där uterummet slutar i bredd.
Jag funderar också på hur tusan man ska få det att se snyggt ut i sida där betongsulan ligger ovan tegelfasad.

Under teglet är de uppmurade lecablock, men innanför de är där en 45x120 syll enligt konstruktionsritningarna på huset.
De var den syllen jag menade blir instängd om jag gjuter upp betongsulan på teglet?

Det hänger lite på hur regelväggen innanför fasadteglet är utförd. Kan du inte lägga ut din konstruktionsritning? Du kanske kan sätta en tegelsten på högkant mellan plattans kant och fasadteglet?

J justusandersson skrev:
Det hänger lite på hur regelväggen innanför fasadteglet är utförd. Kan du inte lägga ut din konstruktionsritning? Du kanske kan sätta en tegelsten på högkant mellan plattans kant och fasadteglet?
000611.tif

Såhär ser konstruktionsritningen ut med en massa detaljer på en och samma ritning, men jag tror du förstår var du ska titta.

Kan det vara en fördel att det finns en möjlighet att syllen inte blir helt instängd i.o.m krypgrunden?
Förvisso är där plastfolie, men där är även plastfolie bakom tegelfasaden så min problematik med instängd syll är kanske inget problem?

Jag kan inte öppna ritningen med tillräcklig upplösning för att kunna läsa den. Testa att använda knappen "Ladda upp bild/video" längst ner i Byggahus svarsruta.

J justusandersson skrev:
Jag kan inte öppna ritningen med tillräcklig upplösning för att kunna läsa den. Testa att använda knappen "Ladda upp bild/video" längst ner i Byggahus svarsruta.
Jaha, den funktionen letade jag efter men hittade inte sist.
Här kommer den!

Som du också ser på detaljritningen visar den mer exakt vad jag har försökte beskriva i text. Golvspånskivan inne i huset ligger ungefär 2,5 tegelstenar över underkant tegelfasad.

Men ju mer jag funderar på eventuella lösningar kommer det lite idéer.
Jag skulle kunna murat upp med tegel som ett trappformat i anslutning mellan min betongplatta och befintlig tegelfasad vilket jag tror kunde sett ut som en snygg lösning.
Fast problematiken kvarstår hur och om jag kan gjuta upp övriga sulan mot tegelfasaden.

Redigerat:
Efter att ha tittat på din ritning tror jag att det enda du behöver göra (utöver de råd som jag lämnat tidigare) är att ta upp nya lufthål i stötfogarna ovanför plattan. Enklast är nog att borra med hjälp av ett hårdmetallborr. Du gör rätt som funderar över detta. Det är viktigt att det blir snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.