Har precis påbörjat byggnation av en innervägg. Köpte gipsskivor som är 240 höga och 120 breda. Smidigt tänkte jag då går de över två reglar och ända upp i taket så det blir minimalt med skarvar. Men jag fattade inte hur otympliga de var innan jag kom till affären.

Måste man vara två när man använder såna stora skivor eller hur gör proffsen? OSB skivorna på samma storlek var mer lätthanterliga.

Jag brukar bära dom på högkant eller hur man nu ska säga. Så man har ena handen under en långsida. Sen får man inte svajja skivan så hemskt mycket.

Sen är det bara ställa ner den lite försiktigt på hörnet och sen vrida den till stående och resa upp mot väggen.

Lite tungt är det men inte så man skiter på sig av ansträngning.

• Gilla
nino
  • Laddar…
R
Bara att ställa dom upp och greppa i sidorna strax nedanför mitten , stötta med huvudet
och bära :(
Därför är det nu 90 cm skivor som är mer hanterbara i byggsvängen , Arbetsmiljö :D

R
S sune73 skrev:
Man kan ta ett handtag till hjälp,

Ett sånt här eller om man gör ett eget.
[länk]
Då gäller det att ha balans annars kan den knäckas ,men framme vid vägg för att knuffa
upp skivan till tak , verkar en bra ide för den

Om du nu redan köpt skivorna och tänkt bära ensam. Ställ upp en skiva på kant (långsida mot backen) greppa med båda händer och kläm skivan mellan armhåla och arm.

När det gäller skivor i tak så är en skivhiss guld värd. De brukar vara rätt så billiga att hyra.

• Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
Har själv kört med julas handtag för att bära och kofot modell större för att pressa upp mot taket, det fungerar men är lite meckigt. Skruvautomat är guld du sätter gips själv.

För amatörer kan det vara bra att köra stora skivor för att slippa spackla skarvar, för proffsen som är snickare är detta målarens problem... Ska du sätta fullstora skivor i tak själv är skivhiss nödvändigt om taket är större än en gipsskiva.

För yrkesbruk är 120cm skivor för tunga att hantera på en man så man har gått över till 90cm skivor för att minska personalbehovet.

Det finns även mindre gipslyftare för att pressa upp mot taket men dessa har jag inte testat.
https://www.screwfix.com/p/board-door-lifter/20360
ae235
http://b2b.bridgat.com/sv/drywall_foot_lifter_03-o244838.html
Drywall_foot_lifter_03.jpg

Fördelen med kryckan jag länkade till är att den låser skivan på plats så man får båda händerna (och fötterna) fria till skruvande.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.