Hej

Ena delen av huset är byggt på 20 eller 30-talet och där sätter vi nu upp gipsskivor. Bakom gipsskivorna finns en sorts skiva som är för porös för att skruvarna ska sätta sig i. Bakom dessa skivor finns, tror jag, någon sorts stockar vilket gör att hålrummet ganska ofta blir för stort de gipsskruvar jag har (tror de är på sex centimeter).

På de allra flesta ställen har jag lyckats pricka in stockarna så att gipsskivorna sitter bra men det finns vissa luckor jag vill förstärka för att kunna sova med gott samvete.

Eftersom det finns speciella gipsskruvar antar jag att de fyller en funktion och att jag alltså inte bara kan gå och köpa vilken skruv som helst? Så vad är det jag ska leta efter?

I ett annat rum men med samma uppbyggnad hade tidigare ägare satt upp gipset med långa spikar, är det ett bra alternativ? Så vitt jag kunde se såg det ganska bra ut men jag är också halvt blind när det kommer till sådant.

Tack

Du kan sätta vilken skruv som helst se till att undersidan på skruvskallen är helt slät bara. Gipsskruv har lite större skalle än vanlig träskruv så sätt dom tätare bara.

Tack för svaren, nackdelen med att skriva på forum man inte besöker ofta är att man glömmer bort att svara ibland.

Jag tror jag varit och frågat på åtminstone fem olika butiker samt kollat lite slött på nätet utan att hittat skruvar längre än 57 mm. Men men, nästa gång blir det Beijer...

Jag gjorde som så att jag satte vanlig gipsskruv där jag kunde få de att sitta och sedan tog jag extra lång träskruv och förstärkte där det behövdes. Gick utan några större bekymmer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.