A
A.G: Tusen tack för alla svar.
8 svar · 1,6k läst
S
sulfobus: Golvet kommer bli iskallt, tofflor på. Du behöver inte dränera, marken är uppenbarligen torr så den gamla konstruktionen inte givit större problem under alla år. Jag är i startgroparna för en liknande källarrenovering, tänkte lägga lågtbyggande vattenburen golvvärme (ca 3 cm isolering) i halva källaren, klinker i hela källaren. Diffusionsöppna material och färger så mycket det
7 svar · 3,4k läst
R
rävlyan: Absolut ingen fara för det , har gjort det många gånger i yrket
3 svar · 2,1k läst
R
ringduvaren: [citat] Sorry, missade denna delen i ditt inlägg. Ska undersökas!
4 svar · 1,8k läst
R
rävlyan: Har gjort detsamma i mitt hus och det fungerar , men det som är värst är alla genomförningar som finns rör , avlopp e.t.c där pyser det bra in i huset och och otätt för radonet
3 svar · 827 läst
·
R
ramafred: Tips från en som bor nära Västerås, Fagersta rättare sagt men vi blir Västeråsbor nästa år förhoppningsvis, vårt renoveringsprojekt ligger iaf där... :-) Prata med Anders på Naddebo såg utanför Fagersta, han kör mycket lärk, ibland även ek och andra trevliga träslag. Tror dock han dragit ner på "vanligt virke" då folk är för snåla för att betala mer än hos byggladorna.
11 svar · 5,6k läst
ricebridge
ricebridge: Frågan är först och främst varför hackspetten prompt ska in där. Jag tycker att du ska börja med att kontakta Anticimex eller Nomor och reda ut om det finns t ex myror eller getingar någonstans i huset. Hackspetten hackar för att den tror att där finns mat, och brukar ha ett osvikligt väderkorn för sånt.
3 svar · 22,2k läst
·
T
Tosse: Bild?
1 svar · 7,8k läst
R
ravsqi: Hej! Gör i ordning en gillestuga i källaren på ett fritidshus. Golvet är tänkt att vara blå platonmatta, cellplast s100 30mm, lumppapp och sedan ett vanligt parkettgolv 14mm tjockt. Gillestugan kommer inte vara hårt belastad och inga tunga möbler. Nu är frågan om det funkar med cellplast s100 med parkett direkt på? Eller finns risk att cellplasten komprimeras på sina håll så att det
0 svar · 4,2k läst
Hojte
Hojte: [citat] Ryck väck formen. Doslocket brukar sitta kvar, men en del av spiken kan sitta kvar i formen
18 svar · 8,7k läst
B
bompa: Funderar att bygga in delar av större terrass på övre plan. Vad skall man använda för glas-system? Vad rekomenderas till väggar, tak etc?
0 svar · 1,0k läst
F
frutty: [citat] Jäklar vad bra, då borde det vara helt lugnt om jag bygger någon form av golv + podium ovanpå. Då är det verkligen hängslen och livrem!
15 svar · 5,1k läst
M
MagnusTobias: [bild] Nu är det klart blev att borra och skruva, jäkla jobb men alltid skönt när det är klart...
14 svar · 1,8k läst
·
T
topmount: Om du stressar upp dig för en blåsa i putsen har du ett väldigt fint hus så ta det lungt. Ser ingen anledning till oro
1 svar · 3,0k läst
·
Isakare
Isakare: Poetens gummillist tar inte 3 cm, men dom kan montera porten rakt, så kan du fixa golvet efteråt. Informera så dom vet, och inte sätter porten snett. Har fått montera extra gummillist på flera portar när golvet inte varit rakt, men det finns ingen färdig lösning vad jag vet.
1 svar · 2,2k läst
M
M@ZE: [citat] Tack @witten, jag förstod att du menade väl. Och jag håller med dig. Ändå bra att han dels kom ut och står för material och kunde hjälpa mig även om lösningen inte var helt bra enligt er. Det känns iaf som om planen framåt för att lösa både nerböjda över & underarmar är följande om man skall punkta upp en väg framåt till en lösning, rätta gärna om det är åt
190 svar · 37,1k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Flyttade din fråga till Byggteknik.
1 svar · 1,6k läst
·
R
rävlyan: Det verkar som att det är batteridrift på dörrklockan om så är så sitter dom i burken ovanför , i dosan har det nog varit en gammal skrammel som ersatts med Ding-Dong , kan även vara en transformator sittande vid EL-centralen , du får forska , ska det inte vara dörrsignal i huset ? Den andra som det inte syns ålder på kan det sättas , som sägs förhöjningsringar på
4 svar · 2,8k läst
·
Robblund
Robblund: Tror du är inne på rätt spår med att ta det i flera steg..
6 svar · 5,3k läst
C
corre: 300mm är rekomendationen på en ny platta när man isolerar under betongplattan för att klara dagens rätt tuffa energikrav och fuktsäkerhet som moderna konstruktioner utan ventilation av golven kräver. Du kan ju lägga parkett på en sån platta utan platon eller motsv. I ditt fall är det ju ROT och så då tar du ju vad du kan. 40 eller 50mm XPS är gott om isolering i det fallet, så där
11 svar · 2,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om det var tapeter på gips låter det ovanligt att sätta upp renoveringsgips, eftersom renoveringsgips brukar man bara sätta upp om det är stora ojämnheter. Hur gammalt är huset? Gips är väldigt stabilt och påverkas väldigt lite av fukt och värme.
5 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: 9x12 cm motsvarar ungefär 5x15 cm, dvs 2 tum 6 enligt äldre terminologi. Utan andra laster än egenvikt klarar de 6 m spännvidd. De bortplockade stödbenen är inte bra, i princip borde de återställas.Sammanfattningsvis tror jag att du kan ta upp de öppningar du tänkt dig.
13 svar · 3,4k läst
·
W
witten: Det är sant, risk för sättningsskador. Markförhållanden spelar in och som du nämt fasadmaterial. Puts klarar inga rörelser.
8 svar · 3,5k läst
·
Keexet
Keexet: Det var ju ett bra tips, ska hålla utkik när jag åker förbi och de har öppet. Fast ibland kan de vara lite knepiga med att lämna bort sådant som redan är slängt, fast de kanske är knepigare med hemelektronik och liknande. Sten och betongplattor brukar vara mindre svårt att lägga beslag på, men just tegel verkar eftertraktat?
2 svar · 1,2k läst
O
Oddbod: Jag skulle försöka fästa i stommen innanför så att det håller för eventuell snö som lägger sig på taket. Vet du hur det ser ut innanför teglet?
1 svar · 2,5k läst
A
andost: Vi gjorde en liknande förändring och satte helt enkelt en fet limträbalk (295x120 tror jag) under takfoten. Lämnade beräkningarna åt en ingenjör. Blev skitbra. Det är klart värt det att ta bort pelaren...
5 svar · 1,8k läst
·
K
kizzy: Andas humid boarden? Eller är den helt ”tät”?
0 svar · 739 läst
R
rävlyan: Är nog inte fukt , i glipor brukar det dra lite luft och komma in skit från luften och missfärga och det brukar bli en gråaktigt ton på isoleringen
8 svar · 5,3k läst
·
P
Anonymiserad 56656: Jag har provat att rubba rören. Det är ganska grova saker och allt sitter verkligen still. Tror faktiskt inte de där buntbanden har någon betydelse. Sannolikt har de bara använt dessa för att "räta upp" rören när de arbetade. Den som lever få se. Living on the edge...
12 svar · 3,0k läst
·
H
HenrikLWW: [citat] Ingen dum idé! Det ska jag göra. Tack för tipset.
7 svar · 10,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.