Hej

Jag tänker på att bygga hus i betongelement. Det enda problemet som jag har stött på är mellanbjälklagen mellan vån 1 och våning 2.

Problemet är hur jag ska få in avlopp, vattenburen golvvärme och FTX i bjälklagen.

Jag vet att lösningen är mellanbjälklag med pågjutning på plats med stödpelare ifrån undersidan tills bjälklaget har härdats.

Varför jag inte vill göra så är det pga ekonomiska då det kostar mycket och det kanske finns enklare lösningar.

Mina funderingar /egna lösningar är:

Lösning 1: Massivgolv/ Håldäck som är 5-20 CM tjock med ett mellangolv(nivell,granab,subfloor) som reglas upp där avlopp ifrån vån 2 går lodrätt under golvet och sedan en vertikal öppning och FTX för våning ett som döljs samt öppningar för spotlights till våning 1 under samma golv ett så kallat subfloor. Då jag får plats med avlopp på 110 mm och 160 spirorör för ftx

Problem 1: Hur tjockt får det vara? 20CM betongbjälklag är inga problem men höjden blir! Sedan måste man väl ha 1CM lutning per M för avloppet. Nedan skriver jag ifrån top av golv till bjälklag:
14 mm Parkett
22 mm spånskiva som golvvärme installeras i
160 mm FTX spirorör för våning 1 och mindre 120 mm som när den grenas.
110 mm avloppsrör som behöver ett fall på 1 cm per M
200 mm betonggolv
Resultat är 50 CM golv utan avlopps fall? Är detta Normalt ?

Lösning 2: Träbjälklag som byggs efter montage av ytterväggar våning 1&2 och innerväggar för våning 1 då . Då borde jag kunna klara mig med ett maximalt 35 cm högt mellanbjälklag ?

Kan man ha Ytterväggar monterade på varandra och ej på bjälklag eller gjuter man i fabriken en högre väg som man reser?

Kan man ha Innerväggar monterade på varandra och ej på bjälklag eller gjuter man i fabriken en högre väg som man reser? Eller kan man endast lägga innerväggar på vån 1 och efter träbjälklagen är gjord bygga väggar av trä och gips?

Kan man då fästa träbjälklaget på väggarna på insidan?

Billigare och enklare kanske är att pendla ner innertaket på bottenvåningen.

Vanligtvis när man har håldäck görs dragningarna av installationer under bjälklaget och döljs av ett undertak. Att ställa väggarna på varandra innan bjälklaget gör man inte då du inte har ett bjälklag som stöttar så inte väggarna viker sig i skarven. Här skulle man isf göra elementen 2 våningar höga vilket kan öka kostnaden map transport och större kran.
Hur ser takbjälklaget ut, är det betong också? Nu vet jag inget om varken planlösning eller spännvidder men ett alternativ skulle kanske vara plattbärlag där du förlägger avlopp, vatten och delar av ventilation.

Det kvittar men ska man ha ett 50 cm tjockt bjälklag ??

Behöver det absolut inte va. Beroende på spännvidd och kreativa kanaldragningar. Kan nog bjälklaget hamna runt 200-250mm. Har du några planer eller sektioner på huset?

Är på mobilen får skicka sen men hur mycket kan jag bygga på för avlopp och ftx ?

Det beror helt på vilka förutsättningar som råder så det är svårt att svara på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.