Hej! Jag håller på med ett tak på 9 kvm över en hundgård.
Taket kommer att stå på 3 stolpar på den ngt lägre sidan och 2 stolpar på den ngt högre sidan.
Jag har lyckats gräva ut för plintar på alla stolpar utom i ett av hörnen på den lägre sidan. Där måste jag gjuta.
Min fråga; hur länge efter jag gjutit denna plint måste jag vänta med 1. Att sätta upp stolpar med en överliggare 2. Att lägga på takreglar och plåttak?

Z zzelma skrev:
Hej! Jag håller på med ett tak på 9 kvm över en hundgård.
Taket kommer att stå på 3 stolpar på den ngt lägre sidan och 2 stolpar på den ngt högre sidan.
Jag har lyckats gräva ut för plintar på alla stolpar utom i ett av hörnen på den lägre sidan. Där måste jag gjuta.
Min fråga; hur länge efter jag gjutit denna plint måste jag vänta med 1. Att sätta upp stolpar med en överliggare 2. Att lägga på takreglar och plåttak?
En vecka så kan du köra. Fukk härdat efter 28 dagar.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
För ändamålet, den låga belastningen mm så ett par dygn om det är brådis.

För övrigt är det inte torktiden utan härdningstiden du är intresserad av :)

• Gilla
Jonmåns och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
För ändamålet, den låga belastningen mm så ett par dygn om det är brådis.

För övrigt är det inte torktiden utan härdningstiden du är intresserad av :)
Ett par dygn för alltihopa eller för steg 1 ? :p:)

(om jag stannar upp för mycket så blir det kanske aldrig färdigt... :crysmile:)

24 timmar.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Z zzelma skrev:
Ett par dygn för alltihopa eller för steg 1 ? :p:)

(om jag stannar upp för mycket så blir det kanske aldrig färdigt... :crysmile:)
Totti.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
Tackar! :D

• Gilla
witten
  • Laddar…
Förutsatt att det inte är väldigt underdimensionerat så säger jag 24 timmar då vi är inne i en temperatur och fuktmässigt bra period för att gjuta utomhus. Efter 48 timmar har du ca 60% av dimensionerad hållfasthet (vilken nås efter 28 dygn vid konstant 20 grader).

Många tror att betong har härdat färdigt efter 28 dygn. Så är dock inte fallet. När man räknar och anger hållfasthet för betong utgår man från hållfastheten efter 28 dygn.

Hållfasthetstillväxten går snabbast i början och avtar successivt. Den avstannar dock ”aldrig” helt utan fortsätter att bli starkare ju längre tid som går. Uppskattningsvis har du en betong som är 30-40% starkare efter 1 år än vid 28 dygn, 70-80% starkare efter 10 år och ca 120% starkare efter 100 år.

• Gilla
zzelma
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Förutsatt att det inte är väldigt underdimensionerat så säger jag 24 timmar då vi är inne i en temperatur och fuktmässigt bra period för att gjuta utomhus. Efter 48 timmar har du ca 60% av dimensionerad hållfasthet (vilken nås efter 28 dygn vid konstant 20 grader).

Många tror att betong har härdat färdigt efter 28 dygn. Så är dock inte fallet. När man räknar och anger hållfasthet för betong utgår man från hållfastheten efter 28 dygn.

Hållfasthetstillväxten går snabbast i början och avtar successivt. Den avstannar dock ”aldrig” helt utan fortsätter att bli starkare ju längre tid som går. Uppskattningsvis har du en betong som är 30-40% starkare efter 1 år än vid 28 dygn, 70-80% starkare efter 10 år och ca 120% starkare efter 100 år.
Intressant aspekt att det är 28 dygnshållfastheten, jag visste det men har aldrig reflekterat över innebörden. Men dina uppskattningar för tillväxten på lång sikt känns höga. Jag har låtit labbtesta en hel del gammal betong och har aldrig sett såna ökningar.

P
W witten skrev:
Intressant aspekt att det är 28 dygnshållfastheten, jag visste det men har aldrig reflekterat över innebörden. Men dina uppskattningar för tillväxten på lång sikt känns höga. Jag har låtit labbtesta en hel del gammal betong och har aldrig sett såna ökningar.

Intressant, har du provat samma betongbit eller del av samma betongbit efter en vecka, en månad, ett år, tio år och 100 år?

W witten skrev:
Det finns gott om studier som visar på det jag skriver. Siffrorna kommer dock variera kraftigt beroende på främst betongrecept, men även hur betongen exponerats. Gemensamt, oavsett recept, är att all betong som inte spruckit eller fått rostsprängning eller dylikt alltid blir starkare ju längre tiden går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.