När jag i andra ärenden rev bort ett lager gamla tidningar/masonit/brädor mm under golvet på sommarstugan såg jag detta på en golvregel:

Angripen golvregel med synlig skada och spår av trädamm under renovering av sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad golvregel med synliga tecken på röta och fuktskador, underifrån syns en stenvägg och en gammal grundmur.
Skapa konto

och undersidan på en av golvbrädorna:

Skador på träbjälken och golvbrädorna orsakade av möjlig fuktskada eller träskadeinsekt, med synligt förändringar i träets yta.
Skapa konto

Det ramlar ned ett fint trädamm när man grejar med det:

Gammalt trä med tecken på mögelskador och trägnagares angrepp i grund av sommarstuga.
Skapa konto

Regeln som är angripen var förr mot utsidan där regnet oftast kommer från (ni ser de gamla panelbrädorna som sticker ned). Sedan lyftes stugan "en sten" och förlängdes så denna regel numera ligger svävande över gamla grundmuren i mitten av byggnaden.
Så bör detta vara ett gammalt angrepp som nu är "vilande" eller kan jag på något sätt se om det är aktivt/levande?

Ser ut som röta, men trädammet antyder skadedjur också. Men om du inte ser några skadedjur och om det är torrt så hade jag nöjt mig med att övervaka det hela.

Jag antar att du inte har problem med bärigheten som det ser ut nu...

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
En sak till, det skadar ju inte att ta sig in i regeln en bit med en kniv. Är det mjukt så spelar det ju ingen roll om du skär bort en del.

Vid röta är det ju oftast bra att ta bort de skadade delarna då de håller mer fukt än oskadat trä.

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Tack pacman42, det låter vettigt! Jag ska absolut ta bort det dåliga då. Kanske har en skvätt Boracol kvar också att pensla på. Bärigheten är nog inte något problem då tillbyggets golvregel (oskadad) sitter ihopspikad med alltihop på andra sidan panelbrädorna.

Jag ser inga skadedjur. Borde man göra det nu i augusti eller kan det vara årstidsbundet mera mot vår/försommar?

Skadedjuren flyttar runt under hela året, det beror på vilka skadedjur man förväntar sig.

Trämjöl från skalbaggar och larver brukar kräva att virket är fuktigt. Är det torrt så skall du inte ha några skadedjur. Däremot så finns det ju skadedjur som aktivt försöker hålla virket fuktigt genom att leda fukt. Annars är praktexemplet på att leda fukt äkta hussvamp. Dock inget djur, ej heller någon växt utan tillhörandes det tredje riket (om du inte visste det sedan tidigare ;-).

Hittar du inga djur när du skär i det skadade virket så tror jag inte att det finns några djur heller.

• Gilla
mikewse
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.