R
2 st 18 mm = 36 inte mycket att fäste i mitt tycke , det är väl trapetskrok som du tänker använda
Fundera på att ha 3 skivor , då är du säker på att få bra grepp
Göm inte att förborra med ca 2 mm klenare borr än vad krokens kärndiameter är , då blir det
otroligt grepp

B
vi hade exakt samma problem, fast tanken är barn som hänger i ringar, men det håller för över 100 kg... borrade ett hål först där jag ville ha kroken, sen tog jag bort lösullen på vinden, satte en tvärregel mellan takstolarna mitt över hålet (enklare göra så än försöka träffa mitt ...) nu satte jag en ögla med träskruv, men än bättre är gängstång som är genomgående på tvärgående regeln. håller fint.

sen kan ju hela taket svikta lite, men det är ju inte värre än att du går på vinden på takstolarna.

B
jag fäste alltså den tvärgående regeln ordentligt i takstolarna..

B Boan skrev:
vi hade exakt samma problem, fast tanken är barn som hänger i ringar, men det håller för över 100 kg... borrade ett hål först där jag ville ha kroken, sen tog jag bort lösullen på vinden, satte en tvärregel mellan takstolarna mitt över hålet (enklare göra så än försöka träffa mitt ...) nu satte jag en ögla med träskruv, men än bättre är gängstång som är genomgående på tvärgående regeln. håller fint. sen kan ju hela taket svikta lite, men det är ju inte värre än att du går på vinden på takstolarna.
Hm, ja det var ju också en ide värd att fundera på. Med den metoden slipper man lägga skivor över ett större område, utan kan lägga tvärreglar precis där det behövs. Nackdelen är att min vind är mycket trång, och det kan vara svårt att jobba där när taket är färdigt. Det är mycket lättare nu när det är öppet.

B
Aha. Men är det öppet så sätt in en rejäl regel och förstärk. Vill du få större yta ta en liggande och sen stående, ju högre desto bättre . Mät ut var sen är det ju bara förborra och skruva

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.