Ja, jag är inte trött på livet, men jag skulle vilja kunna hänga upp träningsredskap i taket i rejäla krokar som håller för min kroppsvikt. Huset i fråga är enplans, och så vitt jag vet så består taket nerifrån räknat av gips, glespanel och sedan takstolar av trä. Nu ska den delen av huset byggas om, och då skulle jag vilja ta chansen att fixa ett tak som går att skruva rejäla krokar i.

Om man skruvade igenom gipset in i takstolarna skulle det väl hålla, problemet är bara att jag kanske vill ha krokar på andra ställen än just under en takstol (de ligger med 120 cm avstånd). Kan man sätta träreglar mellan takstolarna, och sedan skruva råspont eller plywoodskivor underifrån som det sedan går att fästa krokar i? Kan man rent av ersätta glespanelen med träskivor på en del av taket? Skulle det hålla? Hur tjockt trä behövs för en krok som belastas rakt neråt med 80 kg?

R
Blir till att sätta in grova reglar mellan takstolarna , går att fästa upp med balkskor så håller det .
med gungöglor om dom går in bra och förborras
Helst ovanpå för att få det starkt , men blir långa infästningar då .
Annars kan det bli svaj på taket , vanliga skivor av något slag håller inte , och reglar ovan
glesen , då kan det bi svaj med 120 C/C på takstolarna

Om jag tolkar era svar rätt så borde man sätta minst 30 mm trä att skruva i, och helst skall den ligga ovanpå takstolarna (eller tvärreglarna mellan takstolarna).

Hm, det blir mycket luft (eller isolering) ner till gipsen i så fall. Säg att man lägger 120 mm höga tvärreglar med underkanten i nivå med takstolarna. I så fall får man regelhöjd (120) plus glespanelens tjocklek (34 mm?) från gipset upp till skruvbart trä. Det blir långa krokar...

R
Du kan hänga en grov regel/planka i balkskor , finns en massa olika , bara välja vad som passar
mellan takstolarna jäms med råsponten och mäta ut exakt och anteckna var den finns
Då blir det inga långa infästningar

Ja, så kan man förstås göra. Problemet är bara att jag har lite svårt att bestämma redan nu exakt var krokarna skall sitta. Det berot lite på var andra saker hamnar i rummet när det är färdigt. Därför var jag ute efter att få ett större område (säg 1x2 m) skruvbart.

R
Förstår ditt problem , att ha spånskivor är inte bra dom har en förmåga att flisa sig på uppsidan ,
blir bara halva skivan , att två st 22 mm ovanpå varandra kan inte jag säga om det håller
Det behövs något som håller för troligtvis trapetskrokar
Men ha lite is i magen , det finns fler på forumet som kan det bättre och säga vad som är lämpligt
Dom kommer säkert att läsa här och komma med förslag

Fulkemisten
I så fall. Stort som en plyfaskiva. Sätt tre skivor tjockt mellan två tokstolar. Sätt mot reglar som sitter med balkskor 36 mm upp mellan takstolarna. Det håller för vad som att hänga i.

• Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle föreslå 25 mm konstruktionsplywood utan extra bjälkar. En 100 kg punktlast mitt i facket ger en nedböjning på mindre än 3 mm, vilket måste anses vara helt OK. Sedan måste givetvis infästningsanordningen klara den lasten med 25 mm djup.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Hur tänkte du att man skulle fästa denna konstruktionsplywood? Ska den ligga ovanpå takstolarna? Då har man ju över 20 cm luft och isolering upp till träet, räknat från gipset i taket. Dessutom knepigt om man hamnar vid takstolens snedstöttor.

Den ska givetvis skruvas underifrån i takstolarna. Du kan behöva sätta in kortlingar mellan takstolarna på något ställe så att även tvärskarvarna hos plywooden blir skruvade. Det behövs inte av hållfasthetsskäl utan för att det ska se snyggt ut.

R
S Skogsbullen skrev:
Hur tänkte du att man skulle fästa denna konstruktionsplywood? Ska den ligga ovanpå takstolarna? Då har man ju över 20 cm luft och isolering upp till träet, räknat från gipset i taket. Dessutom knepigt om man hamnar vid takstolens snedstöttor.
Du får svetsa till en ram i metall som du kan lägga mot innertakets ovansida. Ramen får ha fyra byglar/armar som häktar runt reglarna. I ramen får du fälla in 25 mm konstruktions plyfan.

R
Det går ju att lägga skivorna på råsponten och sätta reglar i takstolarna
med balkskor ,samt fästa skivorna i reglarna , blir då inte något större luftgap att övervinna

R RapidSledge skrev:
Du får svetsa till en ram i metall som du kan lägga mot innertakets ovansida. Ramen får ha fyra byglar/armar som häktar runt reglarna. I ramen får du fälla in 25 mm konstruktions plyfan.
Och sedan ett plexiglasfönster i taket upp mot konstruktionen så att den verkligen syns. Ett sådant konstverk vill man ju inte bara gömma i en massa lösull.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Det går ju att lägga skivorna på råsponten och sätta reglar i takstolarna
med balkskor ,samt fästa skivorna i reglarna , blir då inte något större luftgap att övervinna
Jo, jag är nog mest inne på denna linje. Jag kommer ändå att använda en del 18 mm plywood i bygget, så dubbla sådana skivor borde hålla bra. Några tvärreglar med underkanten 36 mm högre än takstolarnas underkant, och sedan skruva i skivorna underifrån.

Det där med att lägga 25 mm skivor under alla takstolar, och sedan glespanel och gips, det känns som en sämre lösning. Då måste man göra det i hela rummet, och så sänker man taket med 25 mm.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.