Byggmaterial & Byggteknik
ashkouli: [citat] Hej, Jag har läst frågan och ditt svar, och jag har en fråga tjoklek av reglarna, jag ska bygga ett rum, väggarna är ej bärande, och jag undrar om det räcker med 28x70 reglar, tror du att det går bra? Mvh Asheer
ullet: Ja, jag la golvet direkt på, ville in höja golver mer men tycker i grund o botten inte att det ska behövas om man väljer ett lite tjockare golv (14 mm parkett i mitt fall, plankgolv hade varit ännu bättre) och rätt klassad cellplast, ska du ha laminat eller nåt annat tunnare golv är det nog bra med spånskivan. Jag tror inte du behöver plasten, platonmattan är ju åldersbeständig och
snowjim: Tack för rådet! Det gick utmärkt med Biltemas, visst gångjärnet blev lite avskavt men nu sitter dörren rätt :D
justusandersson: Brädornas övre ändträ måste skyddas. Själv har jag ett ganska långt plank där en snett liggande bräda som är klädd med kopparplåt utgör ett sådant skydd. Stolparna har plåthattar. Spikreglarna är av kärnfur och lite avfasade. Allt är målat med slamfärg. Inget virke är tryckimpregnerat. Det har stått i 12 år nu utan andra förändringar än att färgen behöver bättras på.
Björkäng: [citat] Ja såklart jag menar takbjälkar. Nu har jag fått en byggfirma som kommer hjälpa mig med detta problemet :-)
Perrekk: Googlade lite, och tänkte mig VP10, alltså 10mm rör i skårorna
Josefinb: [citat] Jag undrar detsamma! Vi har en altan som är ca 5x6m och de enda lösningar som finns i den storleken är väldigt dyra. Vi har inte kommit på någon bra lösning vi kan göra själva och som ändå kommer se bra ut.
ricebridge: Husägare med enstegstätade fasader når förlikning med HSB: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=7037991
rävlyan: Blir nog svårt om inte omöjligt att få till det lägg in ett foto så får du ett bra svar
Lasson83: [citat] [citat] Tack för svar! Jag har cc 95 mellan bjälkarna vilket är bredaste laget. Bjälkarna är 10cm breda och vad jag kan mäta är de 15 cm höga sen går de upp i taket så säkert några cm högre. Golvet under vet jag faktiskt inte dimensionerna på men ganska slitna o inga massiva :-(
Marcussjogren: Då har jag äntligen hunnit kolla vidare och det var jag som misstog mig. Bjälken hänger fritt i taket utan stöd. Någon idé om hur man åtgärdar det och hur kritiskt det kan vara? Antar att jag egentligen behöver ta upp innertaket för att få reda på det.
Boan: Så den är inte sämre ur ren funktionell synvinkel då antagligen
PerSvensson: Tack för svar!
toolman77: Om det är slaggblock så brukar borrdammet vara svart och färga något överjävligt. Bästa infästningen i slaggblock är grov träskruv utan plugg. Jag tycker mer att det ser ut om lättbetongblock av gammal modell. de är inte heller någon höjdare att fästa i. Framförallt inte sådant som kan utsättas gör ryck och slag som basketkorg och klättergrepp Om du ändå ska regla upp
Claes Sörmland: Om det bara gäller höjden så skulle jag ta lecablock och mura upp höjden med. Putsa sedan ytan bruk.
rävlyan: Det är en s.k bröstning du kommer att ha då , sätt panelen direkt på ingen luftspalt behövs
vectrex: [citat] Det spelar ingen större roll om det är ett () eller )(. Undvik dock (( eller ))!
rävlyan: Ska ni ha tapeter ,så går det att slipa ner allt i skarven , remsa och spackla om , det går även att slipa ner en bit sätta remsa och spackla nytt , men då blir det en kulle , så spacklingen ska då gå ut från skarven ca 40 cm på varje sida om skarven , så det blir en lång backe Det gäller att lura ögat , du väljer själv hur du vill göra
Digitalman: Tjenare! Jag håller på att köpa mig ett nyproducerat Älvsbyhus. Är helt blåbär på hus, så jag behöver lite hjälp/input. Övervåningen är oinredd och jag har fått följande spec. från snickare för att inreda denna. Jag har sett hans jobb i ett annat likvärdigt Älvsbyhus, så jag är inte så orolig för ytskikten utan är snarare ute efter att se att konstruktionen (och då
memike: Hej på er. Ska nu under hösten slå ihop lite stommar till ett garage. Sitter och lurar på vilken dimesion man ska gå på. Ska bli isolerat med el uppvärmda olje radiatorer i. Ska man gå på 45X120 plus en 45X70 eller direkt på 45X170 för dubbla Isover 70mm skivor. Hur har du gjort, vad är smidigast? /M
Daniel 109: Det där är väl någon som försöker lansera en ny metod snarare än en metod som faktiskt används.
Olaf3: jag tänkte regla ner det gamla innertaket 45 mm, bland annat för att dra nya elen där, och det är redan närmare 2,60 i takhöjd. Men som allt annat i det här självbygget är det snett och krokigt. Jag mäter 3 cm skillnad i höjd på olika platser vid en snabbkoll. Förr har det varit ett furutak som mörknat och knappast att nån reagerat över hur snett det varit men nu är det ett kök
gfs: [citat] Tack! No brand name on the back unfortunately but will definitely check with some companies.
Grillen: Ska byta garageport på garaget och har samtidigt rivit hela den gamla väggen då det hade trängt in fukt och skadat reglarna på vissa ställen. Denna vägg var byggt 1960 när huset byggdes och var mest ett ihopplock av diverse olika träplankor såg det ut som. Så tänkte göra det på rätt sätt nu. Men hur ska en vägg byggas upp från scratch? Ska jag ha en liggande regel längst ner