Byggmaterial & Byggteknik
Anonymiserad 122206: När vi rev ut vårt bjälklag för nästan exakt ett år sedan, så var det sand och kalk blandat, kalsäckarna låg uppsprättade i botten, för att det inte skulle läcka igenom. Det dammar något fruktansvärt och dammet tar sig in exakt överallt. Vi hittade dock inga spår efter möss, så det har kanske funkat.
Stefan1972: nä det tycker jag inte. Du vill nog inte stänga in den "fukten" som ev går den vägen i isoleringen...............
justusandersson: Plankstommar fungerar som skivkonstruktioner där alla ingående komponenterna samverkar. Det är riktigt att tak och bjälklagslasterna hamnar på sidoväggarna och hjärtväggarna, men alla väggar i ett plankhus är i större eller mindre grad bärande. Det brukar gå bra att ta upp öppningar, särskilt i gavelväggar och andra tvärgående väggar, men öppningarna måste avväxlas i
justusandersson: [citat] Det tror jag blir bättre. De senare behöver nödvändigtvis inte vara 45 mm tjocka, kan vara runt 30 mm med bra resultat.
Oscar1: Hvordan blir modulene satt sammen, tenker på isolering, fuktsperre og blir det tett? Ved sprenging på nabotomt, er det fare for at tapeten spreker i skjøtene?
nodden: [citat] Tack för input! Japp, det skall jag göra. Det är faktiskt rejäla dimensioner på takstolar etc, jag vart förvånad när jag var uppe på vinden.
prototypen: Är det en möjlig väg att limma och skruva 15 mm plywood på över och undersidan av åsarna för att göra en sandwichkonstruktion? Det vanliga är väl att växla av med en stålbalk. Varför ska man leva med snea och sviktande golv när man vet och kan bygga bättre? Protte
Arne999: Nja det beror på att jag inte ritat upp det helt symmetriskt. verkligheten lär ju vara ännu värre
sinuslinus: Stor risk för att bitarna slår sig när man klyver i mitten.
peterwesterlund: Vore detta bättre än dom jag nämnde? https://www.se.weber/produkter-betongcementvagglagning/reparationsbetong/weber-rep-976-reparationsbruk-fin-snabb
Stefan N: I värsta fall kan du behöva lägga en finspackling över hela ytan om du ska ha det helt plant.
vanpire: [citat] Håller inte med. Bor granne med en gammal dam som har TV’n på högt sent på kvällarna. Tegelvägg emellan och inte hjälper det.
Rabbithole: Går ju att köra ett lager liggande reglar, sen ångbroms och på det stående reglar. Tänk på att 2/3 av isoleringen skall vara utanför ångbromsen
Strumpberg: [citat] Det kanske man kan se från vinden? Kan klättra upp där och kolla i helgen.
Ekudden: [citat] Jag vet inte så mycket om dem mer än att jag blivit rekommenderad keramik när jag mailat och frågat https://www.ballingslov.se/koek/bankskivor-diskbankar/bankskivor/keramik/keramik-beton-silk
justusandersson: Det finns även tegel som är 1/4-sten (ca 6 cm) brett. Med hjälp av sådana kan man nog mura en nätt pelare. Den sortens tegel som finns på bilden, från Stockholms stadshus gissar jag, är handslaget speciellt för uppgiften. Gick inte ens att köpa över disk 1918.
Rabbithole: Enda nackdelen med OSB är att den flisar lättare när du sågar. Ta vad du hittar billigast i rätt storlek
KnockOnWood: [citat] Tack, men jag såg bara lite väggmålningar. Så det var föga tröst :oops:
Slarvpellen: Ser ut som fästet har 3-4 skruvhål att använda, hade du använt 3-4 moly i enkelgips så hade det hållt utan problem. Men denna lösningen håller ännu mer :)
Slarvpellen: Det här med vindlaster och förstyvningar är väl enkel fysik? Trianglar är ofantligt mycket vridstyvare än rektanglar. Så vill man uppnå en viss tillåten deformation vid specifik vindlast så får man ha betydligt grövre dimensioner utan diagonal förstyving (snedsträva eller skivmaterial) än med. I praktiken en rent ekonomisk fråga. Eller?
Gabbe1: Vi rollade vår mur med vattenglas, det blir i det närmaste osynligt (något lite mer blank yta) men binder ytan effektivt.
surfarn: Tack, fanns 4 meterslängder i lager hos Bejer. Grymt!
Plantarn: Om man skruvar eller spikar fast syllen mot golvet skapas väl en brygga vägg->reglar->syll->skruv->bjälklag->övrigt hus varigenom ljud kan fortplantas till övriga delar, vare sig man använder gummi mellan syll och golv eller inte, om jag förstått det rätt - så dels vad är gummits funktion och hur ska man istället fästa syllen? Eller är gummit mer tänkt att isolera springor än
DTanner: Det ska gå på ett ut. Ankarspik 4mm är att likställa med ankarskruv 5mm i alla fall enligt beslagstillverkare. Vi använde ankarspik på alla ställen där vi hade två händer fri och två fötter på marken. Skruv när man stod på stege 5m upp där det kanske inte är lika lätt att svinga hammare.
Acer767: 10 cm snö i dag och taket höll. Men finwhiskyn är utflyttad. Blev lite byxis av @elpaco 's inlägg tidigare. :D
AndersS: Kan vara svårt att kräva snickaren på det utan initialt kan du få ta kostnaden, men senare utifrån besiktningsresultat ev. kunna begära åtgärd och då inkluderar besiktning som del av det (utgår från att snickaren inte initialt gör det). Och det viktiga här är även vad som du beställt av snickaren, vilket jag inte kan läsa mig till i tråden.