Takstol - spik eller skruv?

435 läst  8 svar

1. murak
    Nybyggare Nivå 8
    Ska bygga w takstolar med spikplåtar och undrar om det ska vara ankarspik eller ankarskruv till detta?

Jag har skruv hemma men fick en kommentar om att det är bäst med spik som gjorde mig fundersam.

Säg till om det behövs ritning. Tacksam för snabbt svar.

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det är nog mest en smaksak.
    Men med ankarskruv vill jag utfärda en varning:
    Jag hade ankarskruv från Biltema när vi byggde vårt garage.
    Vi hade takstolar från Takstolsfabriken i Nässjö, men fäste dem i bärlinan med plåtvinklar och Biltemas ankarskruv.
    Och en stor del av skruven, kanske de flesta, har tappat huvudet sedan.

Köp Heco (på Jula) eller Gunnebo i stället!

Redigerat 11 dec 2018 12:09
    • Laddar…
  3. murak
    Nybyggare Nivå 8
    Tack för snabbt svar!

Låter bra. Skruven är köpt hos xl-bygg och jag har noggrant förklarat vad de är till för. Frågade faktiskt om skallarna vrids av lätt eller inte och han försäkrade att det var bra kvalitet

4. T
    Medlem · Nivå 6
    att skallarna vrids av kan ju oxså bero på att man har skruvdragaren i borrläge och inte i med momentinställning
    kör man med full fart så blir det tvärnit när skruven kommer in till plåten och en stor påfrestning på skruvskallen till skillnad mot när man skruvar i trä

jag skulle använt ankarskruv

t

5. H
    Medlem Nivå 5
    Biltemas ankarskruv var i varje fall värdelös för en del år sedan och gick av nästan bara man tittade på den. Kanske kan ha varit ett litet parti som jag och KnockOnWood lyckats komma över eller om det var mer utbrett, vet ej det dock.

6. Bowser
    Medlem Nivå 5
    2016 köpte jag deras ankarskruv... gick inte att använda till nånting... köpte den enbart för jag befann mig i varuhuset.. första och enda gången jag köper skruv därifrån (andra saker är däremot bra!)

7. N
    Tillbyggare · Nivå 8
  8. X
    Medlem Nivå 7
    Enda anledningen att använda skruv framför spik är om du nån gång vill lossa på infästningarna.
    Annars går det både fortare och enklare att spika.

9. D
    Medlem Nivå 2
    Det ska gå på ett ut. Ankarspik 4mm är att likställa med ankarskruv 5mm i alla fall enligt beslagstillverkare. Vi använde ankarspik på alla ställen där vi hade två händer fri och två fötter på marken. Skruv när man stod på stege 5m upp där det kanske inte är lika lätt att svinga hammare.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: