Reglarnas ostagade höjd är en viktig parameter för att bedöma deras bärförmåga. Även små förändringar har stor betydelse. Med endast 2,3 m höjd ökar marginalerna för C 14 virke. Med denna nya uppgift skulle jag säga att det ur hållfasthetssynpunkt är OK med C 14 virke. Däremot kvarstår mina tidigare framförda invändningar mot virke med för låg hållf klass.

Vad har du för grundläggning av huset idag? Som tidigare nämnts, ökar belastningen under de nya väggarna jämfört med tidigare.

Det är 12 meter vägg totalt
Med dom råd jag fått här
?
45 x 70 C24
konstruktionsplywood på båda sidor
6 mm gips
B bossespecial skrev:
Vad har du för grundläggning av huset idag? Som tidigare nämnts, ökar belastningen under de nya väggarna jämfört med tidigare.
Huset är inte byggt än

B bossespecial skrev:
Huset inte byggt än

Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Det är 12 meter vägg totalt
Med dom råd jag fått här
?
45 x 70 C24
konstruktionsplywood på båda sidor
6 mm gips

Huset är inte byggt än
Ok, uppfattade det som om det var ett befintligt. 45x70cc450 C14 med kortling på halva höjden fungerar utan plywood. Väljer du plywood kan du gå upp till cc600. Det är lämpligt att väggens cc-mått sammanfaller med golvbjälkarna.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Jag håller med @bossespecial. Ganska viktigt att bjälkarna hamnar rätt ovanför respektive regel.

Tomture61
Om du syftar på stålreglar som används till att bygga innerväggar så är dessa ej för bärande väggar.

Tomture61
45x70 i c24 kvalitet verkar vara mycket svårt att hitta !
Undrar vad som händer om man klyver en 45x145 c24 till 2 st 45x70 ?
Är det fortfarande c24 kvalitet då :thinking:

Har upplevt c24 virke från Södra med en djävulskt massa kvist , även i kanterna , 30-40 mm stora.

När man fastställer kvaliten på reglarna görs detta maskinellt genom att räkna ut regelns E-modul. Detta görs genom att mäta stötvågsresponsen eller att böja regeln. Klyver man en klassad regel skulle det i praktiken kunna innebära att man kan få en ”bra bit” och ”dålig bit”, men att de tillsammans som en regel väger den bättre upp den sämre. Från en källa på ett sågverk innehåller ofta c24-virke högre hållfasthetsklasser då marknaden för högre hållfastheter är ganska liten.
Varför vill du ha en så tunn vägg förresten?

S
Stor risk för att bitarna slår sig när man klyver i mitten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.