Hej.
Ser många trådar om ämnet, men varje objekt är ju unikt i sig.
Har precis köpte en villa och så fort tillträde ges så skall det renoveras.
(Ursäkta de kladdiga skisserna)
Frågan är vad ni tror om att riva den markerade väggen mellan matsal och kök. Enl blå markering.
Tanken är att bygga en köksö.
Takstolarna går tvärs över det blå strecket och modellen är enl bifogad bild, självbärande?
Givetvis skall en konstruktör konsulteras innan stora sågen åker fram, men intressant att höra era åsikter.
Ser många trådar om ämnet, men varje objekt är ju unikt i sig.
Har precis köpte en villa och så fort tillträde ges så skall det renoveras.
(Ursäkta de kladdiga skisserna)
Frågan är vad ni tror om att riva den markerade väggen mellan matsal och kök. Enl blå markering.
Tanken är att bygga en köksö.
Takstolarna går tvärs över det blå strecket och modellen är enl bifogad bild, självbärande?
Givetvis skall en konstruktör konsulteras innan stora sågen åker fram, men intressant att höra era åsikter.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hej och välkommen till Byggahus forum!
Fackverkstakstolar av den typen är normalt fribärande mellan ytterväggarna så det bör vara möjligt att riva den aktuella väggen. Jag skulle vilja veta några saker.
1) Var i landet ligger huset?
2) När är det byggt?
3) Ligger takstolarna parallellt med den blå linjen eller vinkelrätt mot den?
Det kan vara farligt att basera beslut på mäklarritningar som är opålitliga när det gäller skala och väggtjocklekar mm.
Fackverkstakstolar av den typen är normalt fribärande mellan ytterväggarna så det bör vara möjligt att riva den aktuella väggen. Jag skulle vilja veta några saker.
2) När är det byggt?
Det kan vara farligt att basera beslut på mäklarritningar som är opålitliga när det gäller skala och väggtjocklekar mm.
Hej! Tack så mycket.J justusandersson skrev:Hej och välkommen till Byggahus forum!
2) När är det byggt?
1) Västkusten
2) 1962
3) Takstolarna ligger ej parallellt utan vikelrätt/ tvärs över det blå strecket.
Absolut! Jag får samtliga bygghandlingar när vi får tillträde till huset, och det skall givetvis undersökas mer noga innan något som helst arbete påbörjas. Men det är kul att höra vad andra tror och tänker.
/ Martin
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Som jag skrev i förra inlägget borde det vara möjligt att ta bort väggen. Den har säkert inte avsetts att vara bärande från början. Om det gäller fortfarande bör du avvakta med att bedöma tills du har tillträtt. Förutom ritningar kan du dessutom då gå upp på vinden och mäta dimensionerna. På bilden verkar dimensionerna vara rätt rejäla, men det kan vara en synvilla. 1962 räknade man med betydligt lägre snölaster än vad man gör idag.
Tack för input! Japp, det skall jag göra. Det är faktiskt rejäla dimensioner på takstolar etc, jag vart förvånad när jag var uppe på vinden.J justusandersson skrev:Som jag skrev i förra inlägget borde det vara möjligt att ta bort väggen. Den har säkert inte avsetts att vara bärande från början. Om det gäller fortfarande bör du avvakta med att bedöma tills du har tillträtt. Förutom ritningar kan du dessutom då gå upp på vinden och mäta dimensionerna. På bilden verkar dimensionerna vara rätt rejäla, men det kan vara en synvilla. 1962 räknade man med betydligt lägre snölaster än vad man gör idag.
Klicka här för att svara