Bogdan.David
Bogdan.David: Jag har en LunaW59 Såg + hyvel Delade på maskinerna var för sig . Det finns en koppling mellan maskinerna. Nu när jag skulle starta endast sågen då funkar inte den , är jag kopplar ihopp maskinerna funkar det som vanligt. Vi använda endast sågen. Har intebehov av hyveln. Finns det någon adapter till kopplingen som gör att sågen funka utan sammankoppling Bogdan
0 svar · 1,2k läst
J
justusandersson: Vägg- och takkonstruktion bestämmer förutsättningarna. Kan du rita upp en ungefärlig sektion genom förrådet?
1 svar · 1,6k läst
J
justusandersson: Lite förenklat så tar du den samlade lasten på balken (inklusive dess egenvikt) och dividerar med två för att få lasten på respektive upplag. Delar du sedan upplagslasten med upplagsytan så får du trycket. Jag känner inte till om det finns andra parametrar som har med lecabalkens utförande att göra. Det är klart att upplaget bör ha en viss minimilängd så att balken inte halkar av,
3 svar · 1,6k läst
·
J
jojo123: Den platsen du markerat som möjlig är inget fel på . ligger lite på sidan om fönstret och är full bärning där , hålet ska bli 500 och en sten är 600 , är det yttervägg där så är den stenen troligtvis ca 300 och går ut över hålet lite . Nästa sten är fullvuxen och bär på halva längden , . Tycker du att du vill ha en förstärkning ovanför , så skrapa ur ett spår ca 12 mm
21 svar · 4,7k läst
·
S
Sintei: Hej, På ena väggen sitter det idag gips på träreglar. Jag skall sätta dit OSB skivor och antar att det är 41mm spånskruv som skall användas för detta? Sedan skall jag lägga ett lager gipsskiva på detta och då ska jag använda gipsskruv 50mm som är för trä? Jag skall dessutom bygga en ny vägg med stålreglar. Den ena sidan skall ha dubbellager gips så det är väl ganska enkelt
0 svar · 3,2k läst
K
Kallebo: [citat] Hmm. Mycket möjligt, men bauhaus ligger på andra sidan kommungränsen så jag räknar den inte. Har tyvärr mest negativa erfarenheter av bauhaus, då tycker jag hornbach är bättre även om det är ytterligare någon mil bort.
72 svar · 24,9k läst
·
D
Duratec: Funderar på vad bästa/smidigaste sättet är att fästa upp väggskenorna/ramen till en garageport där väggen är i Leca. Porten är en taksjuktsport. Väggarna är som sagt murade med Leca-block. Rent spontant känns det som att det borde räcka med lättbetongskruv i väggen? Det är ju egentligen bara vindkraft den utsätts för, och ett gäng med lättbetongskruv av lämplig längd bör
0 svar · 1,1k läst
J
justusandersson: En avväxlingsbalk skall helst ställas på pelare och frågan är om erge bjälklaget klarar de punktlaster som då uppstår på dessa punkter. Balkdimensionen kan röra sig om HEA 180 i stål och 90x450 alternativt 165x360 i limträ om jag räknat rätt. Lasten på respektive stolpe blir ca 37 kN. Hur som helst tycker jag att ni i så fall måste engagera en lokal konstruktör.
11 svar · 3,5k läst
·
J
justusandersson: Det senare blir nog snyggare.
14 svar · 2,4k läst
·
N
Neeko: Hur gick det med detta?? Jag står inför precis samma dilemma, vill riva ett ”ben” och hoppas på att resten av murstocken står kvar.
3 svar · 6,2k läst
swealp
swealp: Hej! Såhär tänkte vi, vanlig swedoor tröskel med en eller flera lister för att skapa en 36-37mm hög tröskel. [bild]
11 svar · 11,6k läst
·
M
MackanM: Hej Ska nämligen bytta nästa år i april. Tänke efter huset är tät och isolerat tak börja med putsa utsidan samtidigt som avfuktare och värme är på . Borde inte det va enklare snabbare att bli färdig med sitt hus?
0 svar · 1,0k läst
Tobyge
Tobyge: [citat] Jo, avståndet är ca 1 meter mellan fästerna, så det är nog lite för långt. Dock är ladan ganska lång, så skulle jag byta ut alla krokar med cc 60cm så skulle det behövas ca 200 krokar :) Men det lutar nog åt att jag kommer få göra så, men var nyfiken på om någon kännde igen fästerna till de gamla krokarna!?
2 svar · 1,9k läst
·
M
mendelsohn: [citat] Denna var väldigt lik. Använt skruven till ALLT. Ruggigt bra grepp.
7 svar · 1,3k läst
·
R
Rolle85: Oki
55 svar · 6,5k läst
R
55 svar · 6,5k läst
J
justusandersson: Stolpens storlek måste ju anpassas till fönsterkarmarnas. Följande bild är en primitiv horisontalsektion genom hörnet. Utrymmet mellan karm och stolpe måste drevas. [bild]
7 svar · 5,3k läst
·
M
mlkjhr: Bra att veta att det finns, dock ganska sällsynt att man behöver en dylik kanske.
4 svar · 3,3k läst
·
S
sinuslinus: Antagligen är det spånskiva i skåpet som skruvgängorna kommer dra i. Det är det som begränsar hållfastheten i det här fallet. Förborra i mdf med 3,5 eller 4 mm borr och sätt klämmor eller tvingar mot skåpet när du skruvar fast mdf:en så kommer det gå bra. Om du inte klämmer fast kommer det bli en bula med spån mellan skåpet och mdf:en som gör det svårt att få det helt tätt.
4 svar · 5,0k läst
Systemkalops
Systemkalops: Lycka till med bygget !!
6 svar · 2,1k läst
·
G lunden
G lunden: Hej. Jag är intresserad av hemautomatision och har läst en del om vad som finns. Är det något som intresserar även andra. Jag såg någon hade en zig-bee styrd device från IKEA det går även styra drapperier och ventilation idag. Mycket kommer gå på vår röst i framtiden. Berätta gärna vilken automation ni använder och hur den fungerar? Hälsningar Göran
0 svar · 407 läst
J
jojo123: En öppen L-trappa äldre hus , på den del med raka delen med helt steg är det 26 cm nästa steg ovanför ligger 3 cm ut över det undre och hela foten kan ställas på steget , det med tät är för att det inte ska kunna ramla ner på någon under och vid halkning eller annat ska inte ett ben komma in mellan , då kan det gå illa . Kan du öka djupet så finns inget hinder för det , men kan
3 svar · 1,0k läst
J
justusandersson: En viktig skillnad mellan Webers olika produkter (det finns andra tillverkare också) är hur tjockt skikt de är lämpade för. Även ytans grovhet skiljer dem åt. Du måste väga av golvet så du får en uppfattning om nivåskillnaderna över hela ytan. Jag, som har fuskat i de flesta hantverksyrken, skulle inte göra detta själv. Anlita en murare eller en golvläggare och fråga även denne
5 svar · 2,2k läst
L
Lewdis: Jag tänkte lägga 30mm eps skivor med golvvärme på min lättbetong. Ovan detta vill jag köra golvgips för att sedan lägga klinker. Hur skall jag fästa golvgipsen i underlaget när det ligger 30mm cellplast med golvvärme i och sedan lättbetong?
0 svar · 2,8k läst
D
digg75: [citat] @Snickarnovisen, Även jag är nyfiken på prisbilden för detta. Hur stor yta isolerade ni?
11 svar · 4,7k läst
·
W
Willewonka: Personligen hade jag köpt en 5L hink med spackel och bara spacka igen alla ojämnheter, låt torka, slipa, spackla om de behövs igen sen torka slipa sist bara måla över med valfri färg/dra på en renoveringstapet. Vi köpte på byggmax och blev väldigt bra. Ska de bli en ”fin tvättstuga” så förstår jag att du vill ha nya fina väggar annars förstår jag inte hur du kan vilja lägga
1 svar · 3,7k läst
·
MartinSvensson74
MartinSvensson74: Tusen tack för ditt mycket uttömmande svar! Jag kan bara tacka stort! Tack för att huset ligger i södra Skåne! //Martin
9 svar · 1,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Vi har ju de gamla (4000 år?) Egyptiska trianglarna. Den enklaste är ju 3 - 4 - 5. Dvs katerna 3 m och 4 m och hypotenusan 5 m ger en rät vinkel. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreisk_trippel
15 svar · 147,8k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Träskruv, ingen plugg eller molly, håller för rejäla laster. [bild]
6 svar · 8,4k läst
·
nimhed
nimhed: Strunt samma. Jag delar upp en 19x19x59 i tre istället. Behövde ändå inte så många
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.