1 901 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Riva vägg mellan två små rum
Vi har två små sovrum som ska bli ett. Det ena rummet är ca 2x4 m stort och långsidan vetter mot kortsidan av huset. Rummet intill är ungefär en meter kortare. Tanken är att dessa rum ska bli en stor "kvadrat" med sovalkov.
Hur stor är risken att väggen mellan rummen är bärande? Hur kollar man detta? Vi har en regelsökare men den funkar dåligt då det är tretex bakom allt gips. Eller det är det iaf i alla rum vi hittills borrat i.
Om det visar sig att väggen är bärande, kan man kringgå det på något sätt? Kan man riva väggen och bygga upp en pelare eller liknande? Eller rasar allt direkt när man river?
Jag har pratat med grannarna som har identiskt hus men de har ingen aning om konstruktionen då de köpte när huset stod klart.
Huset är ett suterränghus från 1972. Troligen någon form av byggsats, moduler eller vad det heter.
Ber om ursäk om jag postar i fel kategori. Visste inte riktigt var detta passar bäst. Kanske kan moderator flytta inlägget rätt?
Hur stor är risken att väggen mellan rummen är bärande? Hur kollar man detta? Vi har en regelsökare men den funkar dåligt då det är tretex bakom allt gips. Eller det är det iaf i alla rum vi hittills borrat i.
Om det visar sig att väggen är bärande, kan man kringgå det på något sätt? Kan man riva väggen och bygga upp en pelare eller liknande? Eller rasar allt direkt när man river?
Jag har pratat med grannarna som har identiskt hus men de har ingen aning om konstruktionen då de köpte när huset stod klart.
Huset är ett suterränghus från 1972. Troligen någon form av byggsats, moduler eller vad det heter.
Ber om ursäk om jag postar i fel kategori. Visste inte riktigt var detta passar bäst. Kanske kan moderator flytta inlägget rätt?
Produkter som diskuteras: "regelsökare"
Regelsökare S200 Stanley
Finner trä upp till 19 mm
366 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är rätt osannolikt att väggen mellan sovrummen är bärande. Dels för att bärande väggar brukar ligga vinkelrätt mot gavlarna. Dels för att bärande väggar sällan ligger så nära ytterväggar som 2 meter. Men, för att säga något säkert behövs ritningar.
Har du tillgång till planritningen och markera väggen?
Är det över eller nedre våning det gäller?
Är det över eller nedre våning det gäller?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vet du hur takstolarna ser ut?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden