Hej,
Vi håller på och bygger stall. Tyvärr blev det så att två av de bärande stolparna kommer att hamna lite tokigt på två av boxarna, estetiskt sett. Stolparna hamnar helt enkelt inte i hörnen på boxarna, och inte ens symmetriskt likadant på de två. Det är två något mindre boxar (på vardera 3,6m bredd) som ska vara mittemot en större fölbox (4,4m) samt en skötselplats (2,8m). De bärande stolparna ska stå i hörnen på fölboxen, och då hamnar respektive mittemot-stolpe "fel" på de två mindre boxarna.
Jag har skissat på lite olika lösningar för hur man kan göra detta lite mindre fult, och en av idéerna går ut på att lyfta fram stolparna så att man tydligt ser paren av stolpar, se bifogad skiss, genom att lägga tegel runt dem ungefär som på fotot. Men hur jag än letar hittar jag ingen info om hur detta görs. Jag har hört talas om nåt som heter tegelfaner, men när jag söker på det får jag bara träffar på sånt som ska sitta på väggar, inte på runda ytor.
Stolparna som ska gömmas är galvaniserade och är fyrkantiga ca 8x8 cm.
Hoppas någon här vet nåt bra råd!
Vi håller på och bygger stall. Tyvärr blev det så att två av de bärande stolparna kommer att hamna lite tokigt på två av boxarna, estetiskt sett. Stolparna hamnar helt enkelt inte i hörnen på boxarna, och inte ens symmetriskt likadant på de två. Det är två något mindre boxar (på vardera 3,6m bredd) som ska vara mittemot en större fölbox (4,4m) samt en skötselplats (2,8m). De bärande stolparna ska stå i hörnen på fölboxen, och då hamnar respektive mittemot-stolpe "fel" på de två mindre boxarna.
Jag har skissat på lite olika lösningar för hur man kan göra detta lite mindre fult, och en av idéerna går ut på att lyfta fram stolparna så att man tydligt ser paren av stolpar, se bifogad skiss, genom att lägga tegel runt dem ungefär som på fotot. Men hur jag än letar hittar jag ingen info om hur detta görs. Jag har hört talas om nåt som heter tegelfaner, men när jag söker på det får jag bara träffar på sånt som ska sitta på väggar, inte på runda ytor.
Stolparna som ska gömmas är galvaniserade och är fyrkantiga ca 8x8 cm.
Hoppas någon här vet nåt bra råd!
De andra idéerna, bifogar mest för att det ska gå lättare att förstå hur det blir annars, om jag inte gömmer stolparna.
Man kanske kan lägga tegelstenar som en hectagon eller octagon eller annan valfri form och när allt härdat så slipar man ner det till en rund form?
Jag hade varit lite nojig kring att totalt bygga in träpelare, men nu verkar det ju vara galvat du har.
Jag hade varit lite nojig kring att totalt bygga in träpelare, men nu verkar det ju vara galvat du har.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är det bara den estetiska effekten du är ute efter?
Problemet är att det blir för tjocka stolpar, i och med att jag måste runt den här kärnan av metall hela tiden, jag tänker att jag kanske borde dela tegelstenarna i mindre bitar..? Alternativt använda nån form av tegelfaner som är rundformat - om nån vet vart man kan få tag på sånt?nimhed skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns även tegel som är 1/4-sten (ca 6 cm) brett. Med hjälp av sådana kan man nog mura en nätt pelare. Den sortens tegel som finns på bilden, från Stockholms stadshus gissar jag, är handslaget speciellt för uppgiften. Gick inte ens att köpa över disk 1918.
Klicka här för att svara