OK, inget jätteproblem men jag vill ha synpunkter ändå!

Vi har tänkt göra en sänggavel som skall kläs med stoppning och tyg, alltså kommer man inte att se själva skivmaterialet. För att få lite visuell tjocklek kommer jag att dra på reglar runt om.

Jag vet att det vanligaste för inredningssnickerier är MDF och i dom guider jag sett på nätet så är det alltid det som föreslås. Men så funderar jag på om OSB är ett alternativ...
OSB innehåller ju mindre lim, nåt som många hävdar är hälsosammare. Lite billigare men priset avgör inte för min del.

Finns andra det för/nackdelar som kan vara avgörande? Inbillar mig att häftklammer drar bättre i OSB eller att de t.o.m. kan vara svårt att skjuta in klammern i MDF. Vilket är styvast? Även om jag skall dra på reglar så vet man inte om dessa slår sig och då drar det ju med sig skivan.

Jag hade använt
a) plywood, eller i andra hand
b) spånplatta.

Lite gammaldags tänkande kanske :(

Båda alternativen känns väldigt oldschool. ;-)
Plywood är nog långt bättre än OSB men det är mycket dyrare. Och spånskiva innehåller väl mycket lim och är väl inte lika vridstyvt. Eller har jag fel?

Ska sänggaveln ha någon bärande funktion?

J justusandersson skrev:
Ska sänggaveln ha någon bärande funktion?
Nope!

12 mm K-plywood är inte så mycket dyrare än MDF (100 kr/m2 respektive 70 kr/m2 hos Beijers) men mycket lättare att fästa klammers, skruvar mm i.

Enda nackdelen med OSB är att den flisar lättare när du sågar. Ta vad du hittar billigast i rätt storlek

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.