Björn Melander
Björn Melander: Tack Joak! Ska testa bägge och se vilket som funkar bäst.
8 svar · 4,0k läst
·
K
Kajalena: Tack
4 svar · 2,9k läst
K
G
Gusten_Gnuk: Tack för alla svar! Hade redan ett köpt ett gäng 45x70 reglar så satte dem på platten som flera skrev. Riktigt bra idé att limma mellan OSB och gips, det verkar ha gett en riktigt bra samverkan vilket gjort väggen rejält styv. Använde mig också av 900-skivor (för att det var enklare att transportera) och reglar på cc450. Väggen känns riktigt bra! Inte gjort andra sidan av väggen
9 svar · 4,6k läst
·
J
justusandersson: En planritning är ju egentligen en horisontalsektion genom rummen någonstans i ögonhöjd. Heldragna linjer representerar sådant som finns på lägre nivå, streckade sådant som finns högre upp eller är allmänt osynligt. Kan också vara en platsreservation för något som inte står där just nu. De heldragna linjerna närmast fönstret tror jag representerar en skurbänk av brädor med en
10 svar · 3,2k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Bauhaus har en del, sådana här klammer vore väl lämpligt, https://www.bauhaus.se/klammer-pintos-nts-h-40mm.html Batterimaskin kommer nog kosta en del, jag hade nog kört med tryckluft, betydligt billigare och smidigare maskiner.
5 svar · 5,0k läst
P
Pappa1986: [citat] dra en skruv så att listen/skivan åker in
9 svar · 12,5k läst
·
Gashi8
Gashi8: Hej alla kära medlemar, Finns det någon vänlig själ som sitter inne med lite tips om var man kan köpa billigt byggmaterial i Polen. Jag är mest ut efter Ytong/Siporex block. Tack på förhand :)
0 svar · 1,8k läst
C
corre: Om det är deras Tuplox du menar så låter det som att den spärrar bort stora delar av fukten. Om du inte har problem nu med det andra rummet så låter det som att du klarar dig enligt din första tanke. https://www.xlbygg.se/umea/sortiment/golv/golvtillbehor/golvmellanlagg-kahrs-tuplex-konsument-box-16-5m2-154115
4 svar · 1,4k läst
J
jojo123: En form av Tretex , finns i en del ytterväggar i äldre hus , är det en innervägg som tycks så kan du ta en vanlig handklinga och såga spår i det . det kommer att damma bra och kanske sätta igen maskinen , blir som en kompakt massa mellan klinga och skydd så klingan börjar gå trögt
1 svar · 1,3k läst
·
K
Keld: O sen en sprinkler över hela konkarongen.
13 svar · 1,8k läst
M
MoggeS: Fick svar från byggnadsinspektören nu.. De anser att det skall vara fri höjd på vilplanet som motsvarar trappans övriga bredd dvs 900mm.
3 svar · 1,8k läst
B
bossespecial: En fyrkantig profil kallas oftast vkr, kkr, eller svetsat lådtvärdnitt. En I-balk är en IPE-profil eller kan menas HEA/HEB/HEM eller ett svetsat I-tvärsnitt. Det var nog valet av benämning som tidigare inlägg mest handlat om
23 svar · 4,2k läst
·
-RB-
-RB-: Det beror lite på hur länge det suttit där, men om det inte är så länge kan det gå att bara tvätta bort med lite vatten och en svamp eller Wettex-trasa. Sitter det hårdare (det fäster inte jättebra på en lackad yta) så kan du offra en diskborste och använda ovankanten för att skrapa med. Tvätta sen bort resten. Om inte det funkar kan man offra en hantverkarkniv att skrapa med och
2 svar · 1,6k läst
·
F
frihopper: [citat] Oj, det kommer jag inte ihåg, tyvärr. Men har för mig att jag satte dem med någon meter isär i alla riktningar. Jag förvarade reglarna i någon vecka innan användning, kanske två. Tog spännband och band ihop dem 5 st eller liknande i varje hög för att de inte skulle slå sig.
20 svar · 13,9k läst
·
Alfredo
Alfredo: och blir inte det stabilt nog kan du gräva en "lagom" grop/hål, fylla med betong och stoppa jordankaret i betongen på de ställen det behövs.
2 svar · 4,7k läst
VidarH
VidarH: [bild] Det var så här jag menade vilket var ungefär det som ni kom fram till ändå. [bild] Eller var det så här ni ville ha kanten?
16 svar · 3,3k läst
·
Mazen
Mazen: Är sockeln målad från fabrik? Vet du i vilken NCS kulör? Eller har ni själva målat så du har färg hemma? Jag skulle sätta en planhyvad list, ex 15 x 21 mm, och sedan montera dit sockeln ovanpå dvs höja den motsvarande diffen (planhyvlat finns inte i 20 mm på hyllan så alt är att klyva ner en bredare bräda, men 1 mm tror jag du kan trolla bort vid övergången). Har du tillgång
2 svar · 7,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Osb + gips är att föredra, räcker också med 45 isolering i 70 vägg. Om det inte är speciella krav på tystnad
2 svar · 3,0k läst
Methane
Methane: Utsidan kommer jag inte åt mer än på en sida, de andra tre ligger in under huset. Jag har blivit starkt avrådd från att gräva på utsidan för att inte grunden ska mista stöd. Jag hade behövt gräva nästan två meter ner och på två meter längs husgrunden samt tillräckligt brett för att kunna komma ner till botten. Det är ett ickeprojekt, farligt för huset. En rekommendation jag
7 svar · 4,1k läst
·
J
jonas_720: Hej, Ska slå upp en mellanvägg hemma och dela av övervåningen i ett par rum. Har kikat runt lite och hittade något som heter elitväggen från byggelit. Någon som har erfarenhet om det blir bra? Samt vad det kostar?
0 svar · 1,4k läst
R
Renoveringstjejen: Tack för alla tips! Jag tror jag börjar med kitet från Jula och provborrar i något liknande material först för att få in tekniken.
15 svar · 3,5k läst
·
J
jojo123: Tycker att takfotsplåten går lite för brant ned , dom brukar ha en lite snävare vinkel uppåt mot rännan . Prova med att spola häftigt på taket och se vad som händer i rännan , vattnet kan runt i virvel och in under plåten mot väggen
8 svar · 3,0k läst
·
M
majkball: Är på jakt efter en stor bänkskiva med måtten 28x800x5010 mm (grövre går också bra). Gärna fanér med möjlighet att välja färg. Någon som känner till om det går att beställa enhetlig skiva med dessa mått och var någonstans?
0 svar · 716 läst
J
justusandersson: Om jag förstår bilderna rätt så är den fuktskadade balken egentligen ingen balk utan en överliggare som håller ihop plankorna. En balk är fribärande mellan två eller flera upplag och måste bytas i sin helhet när den t.ex. är rötskadad. I det här fallet bör det vara möjligt att byta en bit.
6 svar · 8,1k läst
·
L
LiteForce: [citat] Ursäkta sent svar har varit bortrest ett tag. Tack för tipset det blev Weber väggspackel snabb fin 0-50 cementbaserat funkade kanon:) Måste säga att när det gäller olika bruk är det en jungel så många olika produkter och att då hitta det som lämpar sig bäst för ändamålet är inte lätt framförallt i källare. Fins det fler produkter som skulle fungera lika bra i källare
2 svar · 2,4k läst
·
S
SvampSaft: Tack för svar! väggen på garaget är brandklassad men inte dörren, blir nog att ordna en ny dörr. Ska höra med kommunen dock :)
2 svar · 1,8k läst
H
HSP: Om du funderar på att slipa, skicka in ett prov så du vet att det inte innehåller asbest. Innehåller det asbest så är det inte lämpligt att slipa då slipning är den absolut sämsta tänkbara metoden att bearbeta asbesthaltiga material.
6 svar · 1,5k läst
·
kulle
kulle: Har du limmat gipsskivan med typ Ardex S48 så håller det
3 svar · 918 läst
MathiasS
MathiasS: Ja visst kan man lägga vatten och el i golvet - frågan är väl om det får plats om ni gjuter golvet - enklast är då kanske att öppna golvet på lämpligt ställe och lägga rören under? EDIT: När jag gjorde en liknande operation här i huset så lyfte jag på det gamla undergolvet, rätade upp de gamla golvbjälkarna, la glespanel med gv-rör i och sedan ett par lager golvgips på det.
3 svar · 3,6k läst
·
L
Lewdis: [citat] Thanks Har följt den tråden från och till under lång tid. Detta hade jag dock missat.
3 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.