S
sinuslinus: [citat] Vedertagen metod för handledarinfästning när det bara är gipsvägg utan kortlingar. Själva poängen är att man bara behöver spackla centrumhålet och det cirkelformade sågsnittet.
5 svar · 2,7k läst
M
M.sandström: Så länge du inte har övertryck hela tiden i huset så torkar eventuell fukt ut.
5 svar · 1,3k läst
·
Jarlingar
Jarlingar: Som brandskydd på bärande betong och stålkonstruktioner har jag stött på det.
1 svar · 2,1k läst
Anna_H
Anna_H: Dessutom går bärande väggar i princip alltid åt samma håll som taknocken, tvärs mot de takstolar som väggen ska bära. Takstolar och nock syns ju inte på din ritning men eftersom huset är rektangulärt och inte kvadratiskt är det ju högst troligt att nocken går vågrätt i bild och därmed är inga av de väggar som går lodrätt i bild bärande.
11 svar · 9,1k läst
·
A
annerborn: Hej! Jag postade ett inlägg under VVS, men börjar misstänka att jag kanske skulle postat det här istället. Det jag undrar är hur jag skall kunna frilägga och byta en golvbrunn som är ingjuten i ett källarbjälklag (10 cm lättbetong på 20cm siporexelement) utan att skada/försvaga bjälklaget. Här är ursprungstråden med en utförligare beskrivning av situationen:
0 svar · 1,8k läst
Z
zsimpey: körde med det mycket i norge som smyg när det skulle va listfritt för gux är perfekt i spåren på fönstren. vänd baksidan ut. det är en annan papp på gux iaf.
13 svar · 9,2k läst
Needas
Needas: [citat] Jag hade skippat plasten! https://www.husgrunder.com Sidan jag länkade är väldigt informativ och kan nog hjälpa dig i dina beslut.
5 svar · 4,1k läst
·
S
snowjim: Perfekt, Tack!
10 svar · 5,9k läst
·
Oldboy
Oldboy: Det brukar ju kunna lukta källare om det är lite svalt och fuktigt. Då det finns mikrobiell påväxt (=mögel?) så är det ju mest troligt den som luktar. Syllen i sig behöver inte lukta. Dock har ju trä och andra organiska mtrl en förmåga att "ta upp" lukt, som gör att t ex mattor, dynor, kuddar, textilier etc brukar lukta "sommarstuga" (kallställd). Så efter ett tag med mögeldoft
14 svar · 17,9k läst
S
Seet: Jag hittar inga ingående ritningar, bara en planlösning och bild av fasaden. Tyvärr. Bjälkarna i källare-nedervåning går inte åt samma håll som de i nedervåning-övervåning.
2 svar · 1,8k läst
F
Ferra: Funderar att lägga in golvvärme. Jag har betongplatta som är 100 mm tjock och källare under. Ovanpå betongen ligger 100 mm höga reglar, med furugolv ovanpå. Isoleringen mellan reglarna består av ull. Tänkte göra så här. Bryter upp furugolvet, tar bort reglar och ull. Lägger isolerings skivor ovanpå betongen, för att komma upp till rätt höjd. Lägger armeringsnät, fäster
0 svar · 594 läst
J
justusandersson: Principiellt är det ingen bra idé att skarva på stolpar. Stolparnas s.k. knäcklängd är helt avgörande för deras bärförmåga. Ska man räkna på lasterna behöver man veta mer om husets mått och byggnadssätt.
4 svar · 2,5k läst
·
J
justusandersson: Gratulerar! En jordkällare kan vara en fantastisk resurs.Det är svårt att svara på dina frågor utan mer info om höjdförhållanden och typ av mark.
1 svar · 1,6k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Det räknas som elinstallation, det finns beskrivet på ESV:s webbplats vad du får lov att göra vilket inte är mycket mer än att byta ett uttag eller en strömbrytare till en likvärdig. Det är viktigt att veta hur man ska dra rör t.ex. böjradier så att det går att dra tråd i dem sen och förstå var det t.ex. ska finnas kopplingsdosor så att det verkligen blir bra i
6 svar · 2,6k läst
M
Möller64: Nej den är inte bärande så. Givetvis kommer jag att spara stolpar ner som finns. Rent byggmässigt är jag klar över allt. Det är mer isoleringsbiten.
2 svar · 742 läst
A
Acido: Täckbricka! https://www.luftbutiken.se/tillbehor-friskluftsventiler/3409-tackbricka-160mm.html Och någon mjukfog innan du sätter dit ringen
1 svar · 2,4k läst
·
P
petrho: Jag har satt upp flera Elfaintedningarn och använder Essves speciella grovgängade lättbetongskruv. Ingen plugg och sitter kanon!
63 svar · 32,2k läst
·
Anna_H
Anna_H: Framförallt står de ju på regeln i botten, så jag tänker att du ändå vill byta ut dem. Och då kan du ju byta mot något som är snyggt så du slipper klä in dem.
1 svar · 3,3k läst
·
L
loosegoose: [citat] Det var ingen dum idé. Men blir mer och mer övertygad att håll klumpen på marken. Vill inte få nån överraskning från ovan. :) [citat] Sant! 180 liter är den på. :)
14 svar · 4,7k läst
·
S
Slarvpellen: Lägg på ett tjockt lager gipsbruk där du behöver bygga upp, kamma ut det lite.. tryck dit dina gipsskivor så dom kommer hyfsat rakt o fint.. lite skruv på lämpligt ställe för att hålla där det behövs. Går det ner mot runt 2mm kan man gott överväga att bara sätta gipsen rakt över och låta den ta upp ojämnheten.
6 svar · 1,2k läst
·
M
McNulty: Om det ska dras rör för el i taket så blir det ju bra mycket bökigare om plasten sitter under glespanelen.
2 svar · 920 läst
E
Edvuld: Hej! Som vanligt när man ska göra något litet så drar det ju med sig massa annat ;) Jag har haft problem med sniglar i källaren och droppen nåddes när alla mina arbetskläder och skor blev helt nersniglade. Jag har hittat vad som verkar vara sniglarnas östfront (bifogade bilder), där de obehindrat kan krypa in i källaren via glappet mellan asfaboarden och grundmuren. Trossbotten på
0 svar · 5,9k läst
·
L
Lärospånet: [citat] Intressant!
2 svar · 3,6k läst
Serfi
Serfi: Tackar för alla tips! Får slipa fram en fåra och sedan skruva eller hitta specialbits.
19 svar · 4,1k läst
·
J
jojo123: [citat] Hittar du något som verkar vara en regel kan du borra med en liiiiiten borr och känna om det är trä bakom , gips och OSB är baraca 26 mm så är det inget så hoppar borren in , det bästa om du hittar något så borra med en borr som är någon mm klenare än kärnan på gängan som ska fästa ,biter bra utan att spräcka om du kommer lite på sidan
5 svar · 4,1k läst
E
epw: Är det reglad vägg så är det i princip bara att skruva på ett lager med det du önskar. Vet du vad det är för avstånd på reglarna idag Är det betong eller lättbetong så kan det vara läge att regla upp vägen utanpå med typ 28x70 eller 45x70 beroende på hur mkt utrymme som finns. Sedan skruvar du upp skivorna på dessa reglar. Kör du med 15 mm konstruktionplyfa är det inga problem
1 svar · 6,9k läst
L
Lärospånet: [citat] Ja du börjar fundera på att helt enkelt behålla råsponten som innertak? Det hade faktiskt jag nog gjort personligen, jag hade målat det för egen del men olja bör väl gå bra också - får ju vara något som är ok att andas. Enda jag funderar på är om det kan vara lite dragigt upp mot vinden? Hur menar du med att byta listerna till fanér? Du menar taklister som är fanerade med
25 svar · 4,9k läst
·
garvin
garvin: Sätter sånna alltid på ytterhörn. Lättare att få till ett snyggt ytterhörn.
3 svar · 1,3k läst
L
Lärospånet: Du menar att du verkligen vill riva upp golvet igen? Vad har du under golvet? Krypgrund eller källare? Platta?
1 svar · 989 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Inget direkt svar på ditt problem, det är inte eftervärme den går på utan det är skrynkelskydd, skrynkelskyddet brukar vara i två timmar. Skrynkelskydd är just vad det låter som, ett skydd för att den rena torra tvätten inte ska bli skrynklig, därför roterar trumman lite. På många maskiner låter en summer samtidigt som trumman roterar, denna summer brukar gå att stänga
2 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.