Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska det ljudisoleras också så är det bra att tänka till vad som ska isoleras och hur höga krav man har.

Isocell har också en ångbroms, jag har den i mitt hus
Tack för svar. Kika gärna på mitt svar längre ner med skiss på vägg :)

Eftersom du har en tät putsad vägg borde varken luftspalten och pappen ha någon funktion.
Normal bygger man med luftspalt mellan fasadtegel och isolering.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Eftersom du har en tät putsad vägg borde varken luftspalten och pappen ha någon funktion.
Normal bygger man med luftspalt mellan fasadtegel och isolering.
Tänkte på eventuell fukt som kan tränga igenom utifrån? Så du tror att jag kan smacka dit väggreglar och träfiberisolering direkt mot insidan ytteväggen då? Så länge jag har ångbroms inifrån så inte fuktig luft letar sig ut genom väggen och kondenserar på/i den kalla väggen?

Renoverade en annan del av lokalen förra året och då fick jag rådet att ha en luftspalt på mellan väggen och isolering,m.m (således ett rum i rummet så att säga). Men då var det putsat tegelvägg och inget annat.

Så därav mina funderingar, frågor. Vill inte göra något galet. Samtidigt vill jag ju ha mer isolerat. Håller på med golvvärmen just nu. Vill inte elda för kråkorna, utan få varmt i rummet utan en massa värmeläckage. ;)

Luftspalten måste vara ventilerad om den ska ha något syfte. Egentligen ska det ju vara ventilerat mellan stommen och fasadskiktet. Men det finns många hus som funkar utan luftspalt också

S
Om fukten går genom timmerväggen lär du ha andra problem än bara fuktig isolering. Om du använder hygroskopisk isolering så kan det hantera och torka ur fuktvariariationer.
Om du ska en ventilerad luftspalt ska den absolut inte vara mitt i väggen. Då får du elda för kråkorna.
Vindtätt skikt inne i vägen blir mest lufttätning för isoleringen. Sen vet man inte hur vindtätt det yttre skalet på ett äldre hus är men en oluftad putsad fasad som jag antar du har lär ju vara vindtät.

• Gilla
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om fukten går genom timmerväggen lär du ha andra problem än bara fuktig isolering. Om du använder hygroskopisk isolering så kan det hantera och torka ur fuktvariariationer.
Om du ska en ventilerad luftspalt ska den absolut inte vara mitt i väggen. Då får du elda för kråkorna.
Vindtätt skikt inne i vägen blir mest lufttätning för isoleringen. Sen vet man inte hur vindtätt det yttre skalet på ett äldre hus är men en oluftad putsad fasad som jag antar du har lär ju vara vindtät.
Låter mycket rimligt det du säger. Kör på med reglar direkt på timmerväggen/plankväggen med vinpapp innan (mest för lufttätning för isoleringen då). Och med hygroskopisk isolering :)

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
S
Helst sätta reglar eller läkt innanför ångbromsen för att förhindra att alla skruvar perforerar. I Utrymmet kan man dra elen.

Går ju att köra ett lager liggande reglar, sen ångbroms och på det stående reglar. Tänk på att 2/3 av isoleringen skall vara utanför ångbromsen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.