Hej alla! Detta är ju något som det pratas om en hel del. För ett par år sedan skrev jag i forumet och bollade lite ideér gällande detta. Det projektet är klart och det blev bra ( än så länge). I det fallet blev det rejäl luftspallt mellan yttervägg och nya väggen inomhus(med isolering i).

Nu håller jag på med rummet intill och där ser det lite annorlunda ut mot förra projektet.
Kåken är byggd 1860. Torpargrund.

Om vi börjar utifrån så har vi
* Puts
* Tegel
* Stående timmer (15x15 cm)

Den gamla vindpappen är bortriven för att kunna inspektera skicket på väggen. Ny papp ska dit.
Syllar bytt där det behövts.
Nu vill jag isolera de väggar som vätter utåt. Jag känner till problemet med att isolera inifrån.
Frågan är hur mycket jag törs isolera innan det finns risk för att fukt hamnar i väggen/frysskador.
Helst skulle jag vilja regla upp direkt mot timmerväggen(vindpapp imellan) och isolera. Gärna minst 95mm, men gärna mer än så. Kanske 120 eller 145mm. Är det genomförbart eller förknippat med död och elände? :P
Om det går, ska jag ha ångspärr i detta fall? Det har sagts vara "tabu" i gamla hus av vår typ, osv.
Körde inte med det i förra rummet för där körde jag med rejäl luftspalt som kan "vädra" ur.

Eller måste jag köra med luftspalt även denna gång?

Bifogar bilder. Ena bilden visar inte så mycket vägg, men det jag slitit länge med innan. (55 m2 urgrävt och uppsinglat/plastat).
Ytterväggar är väggen med fönster och väggen rakt fram.

Golv i renoveringsfas med nya syllar och bärläkter över isolering, mot bakgrund av en gammal timmervägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett gammalt hus med exponerat timmer och nya golvbjälkar under konstruktion.
Skapa konto

Är det rest timmer eller plankväggar? Du bör ju få det vindtätt på utsidan med vindpapp/duk. Då bör du komma långt med 95 på insidan. Dreva noga i fönster osv.

Situationen är svårbedömd. Frågan är hur det ser ut mellan timmer och tegel? Hur ser timret ut på insidan? Finns där tendenser till fuktpåverkan? Timrets isoleringsvärde det här fallet motsvarar ungefär 50 mm mineralull. Teglet ger också ett litet bidrag, som kan variera en hel del beroende på typ. Inte minst spelar dess tyngd en viktig roll när det gäller att utjämna temperaturskillnader mellan dag och natt. Jag antar att det är en halvstensvägg?

johel572 johel572 skrev:
Är det rest timmer eller plankväggar? Du bör ju få det vindtätt på utsidan med vindpapp/duk. Då bör du komma långt med 95 på insidan. Dreva noga i fönster osv.
Svårt att säga. Verkar vara lite blandat kompott. Har sett på något ställe så verkar det vara planka-"typ mossa"-planka

J justusandersson skrev:
Situationen är svårbedömd. Frågan är hur det ser ut mellan timmer och tegel? Hur ser timret ut på insidan? Finns där tendenser till fuktpåverkan? Timrets isoleringsvärde det här fallet motsvarar ungefär 50 mm mineralull. Teglet ger också ett litet bidrag, som kan variera en hel del beroende på typ. Inte minst spelar dess tyngd en viktig roll när det gäller att utjämna temperaturskillnader mellan dag och natt. Jag antar att det är en halvstensvägg?
Ja, situationen känns lite "bökig". Vill helst slippa luftspalt. I värsta fall får det väl bli det för att vara på den säkra sidan.
Men isoleringsvärdet blir väl bättre om man kan bygga direkt mot väggen. Jag menar luftspalten kommer ju ha kontakt med torpargrunden luftcirkulationsmässigt.
Har sett på några ställen att "väggtimmret" är stående plank (grovsingar) med mossa i mellan. Alltså plank-mossa-plank.
På väggen längst bort på bilden känns det riktigt torrt. Dock har väggen med fönstren varit lite fuktig, men det tror jag berror på att det kondenserats vatten på fönstren (ouppvärmt just nu) som sedan runnit ned på väggen. Håller koll på den väggen ett tag innan det byggs på den väggen. Då fönstren är så pass stora så lönar det sig väl inte att vräka på en massa isolering iaf? Mesta av värmen rymmer väl genom fönstren?
En plan där är att byta ut de gamla tvåglasfönstren mot modernare treglas.
Jag gissar även att den väggen får ta mesta delen slagregn. Så den väggen kanske måste byggas med luftspalt?
(blir klurigt att få det snyggt mot fönstren då, men det får jag lösa på något bra sätt)

Bifogar en bild på utsidan. Den röda markeringen visar ytterväggarna för det aktuella rummet.
Den gröna pilen visar en ventil som kan unyttjas för ventilation av eventuell luftspalt. Men hade tänkt använda den till
gästtoan som skall byggas i rummet.
Ett vitt hus med rött tak markerat med röd linje för att visa rummets ytterväggar, grön pil vid ventil.
Skapa konto

Ingen med bra tankar och tips?

Luftspalt mellan fasad och vägg, sen diffusionsbroms på insidan. Isolera med cellulosa, så bör det funka?

• Gilla
Overgaard
  • Laddar…
S
Luftspalt mitt i väggen kan skapa konvektion och att tilläggsisoleringens effekt påverkas.

Varför inte sätta vindduk mot väggen och isolera med hygroskopisk isolering (cellulosa ) och med ångbroms innerst?

• Gilla
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Luftspalt mitt i väggen kan skapa konvektion och att tilläggsisoleringens effekt påverkas.

Varför inte sätta vindduk mot väggen och isolera med hygroskopisk isolering (cellulosa ) och med ångbroms innerst?
Hej! Tack för svar. :)
Jo, jag har klurat på den varianten för att slippa luftspalten (och då, som du skriver, försämra isoleringens effekt)

Så det kanske lutar åt att regla upp med träregel direkt på väggen och isolera med träfiberisolerskivor istället för mineralull.
Sen är jag osäker på ångbromsen. Verkar vara delade meningar där. Om jag ser till att ha bra ventilation så kan jag slippa plast i väggarna?

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Luftspalt mellan fasad och vägg, sen diffusionsbroms på insidan. Isolera med cellulosa, så bör det funka?
Ja, det är ju ena lösningen. Helst vill jag ju slippa luftspalten (om det går)
Oavsett få verkar det ju som att träfiberskivor/cellulosa är det som gäller i detta fall?

S
O Overgaard skrev:
Ja, det är ju ena lösningen. Helst vill jag ju slippa luftspalten (om det går)
Oavsett få verkar det ju som att träfiberskivor/cellulosa är det som gäller i detta fall?
Fast du kan inte skippa ångbroms bara för att du sätter hygroskopisk isolering. Du vill ha lufttätt.
Tex Isolina har en ångbroms till sin linisolering som de kallar luftspärrpapp.
http://www.isolina.com/se/isolering-byggpapper.cfm

• Gilla
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Fast du kan inte skippa ångbroms bara för att du sätter hygroskopisk isolering. Du vill ha lufttätt.
Tex Isolina har en ångbroms till sin linisolering som de kallar luftspärrpapp.
[länk]
Tack igen för svar :)

Ok.. Så ditt förslag är att: På med vindpapp på befintlig innervägg. Sedan regla upp direkt mot väggen. Isolera med exempelvis träfiberskivor. Sedan ångbroms. Därefter typ OSB/Gips?

Kanske ska tillägga att jag funderar på OSB och dubbellt lager gips. (Orsaken är ljuddämpning) Ska bli muskrum.
(Om det är något som påverkar det hela?)

Ska det ljudisoleras också så är det bra att tänka till vad som ska isoleras och hur höga krav man har.

Isocell har också en ångbroms, jag har den i mitt hus

• Gilla
Overgaard
  • Laddar…
S
Tycker Johannes svarat rätt bra.

Vindduk är mycket enklare att hålla på med. Kör på en som inte är så tät så den samspelar med ångbromsen.

• Gilla
Overgaard
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tycker Johannes svarat rätt bra.

Vindduk är mycket enklare att hålla på med. Kör på en som inte är så tät så den samspelar med ångbromsen.
Ok! Tack för svar! :)
Gjort en liten skiss för att kolla så jag förstått er rätt. (Varför jag är så frågvis är just det här med att isolera inifrån och med/utan luftspalt)

Om vi kikar från vänter till höger. (väggarna är ritade utifrån(vänster sida) -> innåt(höger sida)

Vägg 1 - Jag bedömer att det är puts -> tegel -> stående plank -> (mossa?) -> stående plank
(alternativt är det massivt stående timmer. Verkar vara lite olika tyvärr)
Vägg 2 - På med vindpapp mot väggen på insidan
Vägg 3 - Regla upp mot vindpappen/väggen.. Här är det ju frågan om luftspalt eller inte!??! :sweat:
Vägg 4 - I med träfiberisolering (eller motsvarande)
Vägg 5 - På med ångbroms och sedan OSB/Gips, etc...

Funkar?

Skiss av väggsektioner med puts, tegel, timmer, isolering och OSB/gips som visar isoleringsprocess.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.